MiG-21 Bizon należący do Indyjskich Sił Powietrznych (Źródło: Wikimedia Commons)

Katastrofa indyjskiego myśliwca MiG-21

Samolot myśliwski MiG-21 (w kodzie NATO: Fishbed) indyjskiego lotnictwa rozbił się na polach w dystrykcie Budgam w regonie Dżammu i Kaszmir. Pilot katapultował się i przeżył katastrofę.

Sklep Urodzeni Patrioci

Samolot myśliwski MiG-21 (w kodzie NATO: Fishbed) należący do Indyjskich Sił Powietrznych rozbił się na polach dystryktu Budgam w regonie Dżammu i Kaszmir. Nie odnotowano start w ludziach, pilot zdołał się katapultować i przeżył katastrofę. Rzecznik Ministerstwa Obrony powiedział, że samolot myśliwski wystartował z lotniska w Srinagar i prowadził rutynowy lot treningowy. Na miejsce wysłano już ekipę złożoną, z których ekspertów zadaniem będzie wyjaśnienie przyczyn katastrofy.

Historycznie, samoloty myśliwskie MiG-21 mają niskie osiągnięcia, jeśli chodzi o bezpieczeństwo lotu. Ze względu na niski poziom bezpieczeństwa ta maszyna produkcji rosyjskiej nosi przydomek „Flying Coffin (przypis redakcji – Latająca Trumna). Jak wskazują oficjalne dokumenty, ponad 170 pilotów Indyjskich Sił Powietrznych straciło życie w wypadkach maszyn MiG-21 od 1970 roku. Dane pochodzące od eksperta lotniczego wskazują, że co najmniej sześć maszyn MiG-21 zostało utraconych w wypadkach w ciągu ostatnich pięciu lat.

Indyjskie Siły Powietrzne są na dzisiaj głównym użytkownikiem samolotów myśliwskich MiG-21, począwszy od pozyskania ich w 1965 roku, czyli czasów indyjsko-pakistańskiej wojny. Bizon to ulepszona wersja myśliwca MiG-21, ta modyfikacja pozwoliła na wydłużenie życia floty indyjskich myśliwców MiG-21. Aktualnie myśliwce Bizon służą w sześciu eskadrach.

MiG-21 miały zostać zastąpione przez tzw. LCA (Light Combat Aircraft) czyli konstrukcje rozwijane przez HAL od końca 1990 roku. W związku z opóźnieniem rozwoju programu LCA, Indyjskie Siły Powietrzne musiały zadowolić się „latającą trumną”. Indyjskie Siły Powietrzne wciąż planują wycofanie maszyn MiG-21 wszystkich wariantów, jednakże obecne plany zakładają, że stanie się to do 2022 roku. Plany zakładają zastąpienie samolotów myśliwskich MiG-21 przez konstrukcje LCA i średnie myśliwce wielozadaniowe (MMRCA). W związku z dalszymi opóźnieniami w programie LCA i anulowaniem kontraktu na 126 myśliwców (MMRCA) Rafale i ograniczeniem zamówienia do poziomu 36 maszyn jest wysoce mało prawdopodobne, że harmonogram będzie przestrzegany.

Komentarze

Absolwent Wyższej Szkoły Stosunków Międzynarodowych i Komunikacji Społecznej w Chełmie ukończył politologię o specjalności Polityka bezpieczeństwa państwa. Zainteresowania: szeroko pojęta kwestia bezpieczeństwa, wojskowość, polityka międzynarodowa, historia najnowsza, kino, książki, gry wideo.

Najpopularniejsze posty