Iracki F-16IQ Block 52 / Wikimedia Commons.

Katastrofa irackiego F-16 w USA [AKTUALIZACJA]

F-16IQ Block 52 irackich sił powietrznych (IQAF) rozbił się w czasie misji treningowej w pobliżu miasta Douglas na pograniczu stanów Arizona i Nowy Meksyk oraz niedaleko granicy meksykańskiej.

Do katastrofy doszło około godziny 20:00 czasu miejscowego (UTC-7) w odległości 8 km od lokalnego lotniska, gdy iracki myśliwiec o numerze bocznym 1601 (RB-01) wykonywał nocny lot treningowy. Samolot był tymczasowo przydzielony do 162. Skrzydła (162nd Wing) lotnictwa Gwardii Narodowej stanu Arizona (Arizona Air National Guard), stacjonującego w Tucson Air National Guard Base. W dwumiejscowej wersji F-16 leciał tylko gen. bryg. Rafid Mohammed Hassan i poniósł śmierć na miejscu. Personalia pilota potwierdził rzecznik irackiego ministerstwa obrony, gen. bryg. Tahseen Ibrahim. Wypadek z udziałem irackiego lotnika potwierdził również rzecznik ambasady tego kraju w USA, Ali Al-Mawlawi. Prawdopodobną przyczyną katastrofy była awaria, która miała nastąpić podczas przeprowadzania operacji tankowania w powietrzu.

Bagdad zamówił łącznie 36 myśliwców Lockheed Martin F-16IQ Block 52 (30 jedno- i 6 dwumiejscowych), które od grudnia zeszłego roku tymczasowo stacjonują w Tucson w Arizonie, gdzie 14 irackich pilotów jest szkolonych na tych maszynach. Irackie zamówienie na F-16 pozwoli podtrzymać produkcję tych maszyn do 2017 roku.

162. Skrzydło Myśliwskie operujące ponad 170 samolotami F-16 w trzech dywizjonach (148., 152., i 195.), szkoli pilotów myśliwskich od 1969 roku.

 

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.