Myśliwiec wielozadaniowy CF-188A Hornet, należący do 4. Skrzydła Kanadyjskich Królewskich Sił Powietrznych. /Fot. RCAF.
Myśliwiec wielozadaniowy CF-188A Hornet, należący do 4. Skrzydła Kanadyjskich Królewskich Sił Powietrznych. /Fot. RCAF.

Katastrofa kanadyjskiego myśliwca CF-188 Hornet

W poniedziałek, w dniu 28 listopada br. około godziny 11:00 czasu lokalnego na terenie poligonu lotniczego Cold Lake w północno-wschodniej części stanu Alberta doszło do katastrofy myśliwca wielozadaniowego CF-188A Hornet należącego do Królewskich Kanadyjskich Sił Powietrznych – do wypadku doszło w czasie rutynowego lotu treningowego.

Położenie bazy w Cold Lake na mapie Kanady. /Fot. Wikimedia Commons.

Położenie bazy w Cold Lake na mapie Kanady. /Fot. Wikimedia Commons.

Według rzecznika kanadyjskich sił zbrojnych katastrofie uległa jednomiejscowa wersją kanadyjskiego myśliwca wielozadaniowego CF-188 Hornet należąca do 401. Eskadry Lotnictwa Taktycznego 4. Skrzydła Królewskich Kanadyjskich Sił Powietrznych (Royal Canadian Air Force; RCAF) z Cold Lake (Alberta). Do katastrofy doszło na terenie poligonu lotniczego Cold Lake (Cold Lake Air Weapons Range; CLAWR) w północno-wschodniej części stanu Alberta. Natychmiast po zdarzeniu na miejsce katastrofy wysłano śmigłowiec z 417. Eskadry Wsparcia Bojowego (417 Combat Support Squadron), ale po przybyciu na miejsce ratownicy stwierdzili, że pilot nie przeżył katastrofy. Kanadyjskie siły zbrojnie poinformowały, że na miejscu działają służby ratunkowe, które zabezpieczają miejsce katastrofy dla potrzeb przyszłego dochodzenia.

Informacje o katastrofie potwierdził dowódca Królewskich Kanadyjskich Sił Powietrznych, generał broni Michael Hood. Z oczywistych względów nie ujawniono personaliów zmarłego pilota – nazwisko ofiary zostanie ujawnione po poinformowaniu rodziny o całym zdarzeniu.  Oświadczenie w sprawie katastrofy wydał także niemal natychmiast szef kanadyjskiego resortu obrony Harjit Sajjan, który odpowiadając na pytania dziennikarzy stwierdził, że jest jeszcze za wcześnie na stawianie hipotez co do przyczyn katastrofy. Jednocześnie minister Sajjan zapewnił wszystkich Kanadyjczyków oraz rząd, że nowe informacje zostaną podane do wiadomości publicznej tak szybko jak to będzie możliwe.

Dzisiejsza katastrofa to nie jedyny przypadek katastrofy maszyn tego typu w tym roku na świecie. W listopadzie br. w pobliżu San Diego (Kalifornia) doszło do kolizji w powietrzu dwóch jednomiejscowych myśliwców F/A-18C Hornet, należących do amerykańskiego Korpusu Piechoty Morskiej (Czytaj także: Zderzenie w powietrzu dwóch myśliwców F/A-18C Hornet Korpusu Piechoty Morskiej). Kolejna katastrofa miała miejsce w ośrodku szkoleniowym MCAGCC nieopodal Twentynine Palms – wówczas rozbił myśliwiec wielozadaniowy F/A-18C Hornet należący również do Piechoty Morskiej (Czytaj także: Katastrofa F/A-18C Hornet w Kalifornii). W sierpniu br. w szwajcarskich Alpach doszło do katastrofy myśliwca F/A-18C Hornet Sił Powietrznych Szwajcarii (Czytaj także: Szwajcarzy poszukują piloga zaginionego myśliwca F/A-18C Hornet). Do kolejnych katastrof doszło w dniu: 26 maja 2016 roku, nieopodal wybrzeża Karoliny Południowej – wówczas rozbiły się dwa myśliwce pokładowe F/A-18F Super Hornet z Dywizjonu VFA-211 „Fighting Checkmates” (Czytaj także: Katastrofa dwóch myśliwców Super Hornet nieopodal wybrzeża Karoliny Północnej) oraz w dniu 12 stycznia 2016 roku, kiedy to na poligonie Fallon Range Training Complex rozbił się myśliwiec F/A-18A Hornet należący do US Navy.

Warto przypomnieć, że w dniu 22 listopada br. rząd w Ottawie podjął decyzję o zakupie 18 amerykańskich myśliwców wielozadaniowych Boeing F/A-18E/F Super Hornet – celem takiego działania ma być tymczasowe rozwiązanie problemu starzejącej się floty myśliwców CF-188 Hornet. Jednocześnie kanadyjski rząd ogłosił plany rozpisania przetargu na następcę obecnie używanych przez RCAF myśliwców, w którym rząd zastrzega sobie prawo do decydowania o wielu kwestiach dotyczących nowych maszyn (Czytaj także: F/A-18E/F Super Hornet dla Kanady).

CF-188A Hornet, należący do Kanadyjskich Królewskich Sił Powietrznych. / fot. National Defence and the Canadian Armed Forces.

CF-188A Hornet, należący do Kanadyjskich Królewskich Sił Powietrznych. / fot. National Defence and the Canadian Armed Forces.

Kanadyjskie Królewskie Siły Powietrzne (Royal Canadian Air Force; RCAF) operują obecnie flotą 63 jednomiejscowych CF-188A i 26 dwumiejscowych CF-188B, z których 79 było w użyciu operacyjnym (stan na listopad 2008 r.) z łącznie 138 zbudowanych specjalnie dla tego kraju wariantów amerykańskich F/A-18A/B Hornet. Oficjalnie weszły na uzbrojenie w dniu 7 stycznia 1983 roku (dostawy siłom zbrojnym trwały od 1982 do 1988 roku). W ciągu trzech dekad eksploatacji, maszyny były modernizowane w związku z ich intensywnym wykorzystaniem bojowym m.in. nad Kosowem, Libią, w Operacji „Pustynna Burza” w Iraku czy ostatnio na wojnie z Państwem Islamskim (ISIS).

Źródło: 

Ottawa Citizen | UPDATE: Pilot killed in CF-18 crash

The Star | CF-18 fighter jet crashes in northeast Alberta

news.gc.ca | 4 Wing Cold Lake CF-188 Hornet Crash

Czytaj także:

Komentarze

Absolwent Wyższej Szkoły Stosunków Międzynarodowych i Komunikacji Społecznej w Chełmie ukończył politologię o specjalności Polityka bezpieczeństwa państwa. Zainteresowania: szeroko pojęta kwestia bezpieczeństwa, wojskowość, polityka międzynarodowa, historia najnowsza, kino, książki, gry wideo.

Najpopularniejsze posty