Para kazachskich myśliwców Su-27S. / Wikimedia Commons (GNU FDL 1.2).

Katastrofa kazachskiego ciężkiego myśliwca Su-27

W dniu 21 grudnia br. doszło do katastrofy ciężkiego myśliwca Su-27 (w kodzie NATO: Flanker), należącego do Sił Obrony Powietrznej Republiki Kazachstanu. Pilot skierował maszynę nad niezamieszkałe tereny i bezpiecznie katapultował się.

W środę, w dniu 21 grudnia br. doszło do katastrofy ciężkiego myśliwca Su-27 (w kodzie NATO: Flanker), należącego do Sił Obrony Powietrznej Republiki Kazachstanu. Zgodnie z oświadczeniem Ministerstwa Obrony Kazachstanu, do wypadku doszło w nocy podczas wykonywania lotu treningowego.

Pilot samolotu, major I. Iskakow, dołożył wszelkich starań by skierować samolot nad niezamieszkałe tereny w pobliżu bazy macierzystej i bezpiecznie katapultować się. Jego stan zdrowia jest zadowalający, a przyczyny zdarzenia zbada państwowa komisja badań wypadków lotniczych. Komunikat podkreśla, że mjr Iskakow posiada wylatane 556 godzin na tym typie myśliwca, zarówno w dzień, jak i w nocy.

Do ostatniej katastrofy tego typu maszyny w kazachskim lotnictwie wojskowym doszło w dniu 23 września 2014 roku. W zdarzeniu uczestniczyła dwumiejscowa wersja myśliwca, która rozbiła się w obwodzie ałmacki, na południowym wschodzie kraju.

Położenie miejscowości Aktau i Tałdykorgan w Kazachstanie. / Opracowanie własne na podst. Wikimedia Commons.

Położenie miejscowości Aktau i Tałdykorgan w Kazachstanie. / Opracowanie własne na podst. Wikimedia Commons.

Komunikat MO Kazachstanu nie mówi natomiast do której wersji oraz jednostki wojskowej rozbita maszyna należała i gdzie dokładnie doszło do katastrofy. Według danych na 2015 rok, Siły Obrony Powietrznej Republiki Kazachstanu, w spadku po ZSRR, operowały przed zdarzeniem 37 jednomiejscowymi myśliwcami wielozadaniowymi Su-27S i Su-27BM2 oraz 6 dwumiejscowymi szkolno-bojowymi Su-27UB i Su-27UBM2 (łącznie 43 samoloty). Maszyny są na wyposażeniu 604. Bazy Lotniczej w Tałdykorganie (obwód ałmacki) w liczbie 21 Su-27S i Su-27BM2 oraz 4 Su-27UBM2, a także 605. Bazy Lotniczej w Aktau (obwód mangystauski na południowym zachodzie kraju) w liczbie 16 Su-27S i 2 Su-27UB. Samolot wersji BM2/UBM2 zostały poddane modernizacji na Białorusi, która ruszyła w 2007 roku.

Obecnie, Kazachstan wdraża na wyposażenie swoich sił zbrojnych nowocześniejszy wariant z rodziny Su-27, mianowicie wielozadaniowe Su-30SM (w kodzie NATO: Flanker-H), które zostały zamówione w liczbie czterech egzemplarzy w lutym 2015 roku i dostarczone dwa miesiące później. Z kolei do końca 2016 roku miały przylecieć kolejne dwie maszyny. Wszystkie zostały przebazowane do Tałdykorganu.

Źródła:

mod.gov.kz: Официальный комментарий Министерства обороны Республики Казахстан относительно авиационного инцидента

inform.kz: Su-27 fighter jet crashed in Kazakhstan

defence-blog.com: Su-27 fighter jet crashes in Kazakhstan

Czytaj także:

Pierwszy myśliwiec Su-30SM trafił do obwodu kaliningradzkiego

Myśliwce Su-35S do Karelii, a bombowce Su-34 na Daleki Wschód

Katastrofa myśliwca Su-33 operującego z pokładu lotniskowca Admirał Kuzniecow

Białoruś ostrzy kły

Rosjanie wycofali myśliwce z Białorusi?

Irkut zdobywa dwa kontrakty na budowę myśliwców Su-30

Komentarze

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.

Najpopularniejsze posty