T-50-2 w czasie MAKS 2011/ Wikimedia Commons.
T-50-2 w czasie MAKS 2011/ Wikimedia Commons.

Kolejne prototypy T-50 PAK FA

Jurij B. Slusar, prezes Zjednoczonej Korporacji Lotniczej (OAK) w czasie trwającego Paris Air Show poinformował o planach przekazania do testów kolejnej partii myśliwców piątej generacji Suchoj T-50 PAK FA pod koniec 2016 lub na początku 2017 roku.

>>> Myśliwce 5. generacji – stan na A.D. 2015 <<<

Producent myśliwców, Kompania Suchoj, które jest częścią OAK, dostarczyła do tej pory sześć prototypów na potrzeby testów. Prezes OAK zapewnił, że:

Wszystko idzie zgodnie z harmonogramem, a te trzy dodatkowe prototypy pozwolą nam znacznie poszerzyć i przyspieszyć program testów. Harmonogram zakłada dostarczenie klientowi – Ministerstwu Obrony – pierwszej partii do końca 2016 roku lub na początku kolejnego. Nie ma żadnych opóźnień w tym programie.

W czasie konferencji prasowej nt. bieżącej działalności OAK prezes powiedział, że umowa z Indiami o pełnych pracach badawczo-rozwojowych dotyczących indyjskiej wersji myśliwca piątej generacji, bazującym na T-50, czyli mającego powstać w kooperacji Suchoja z HAL (Hindustan Aeronautics Limited) samolotu o wstępnej nazwie FGFA (Fifth Generation Fighter Aircraft)/PMF (Perspective Multirole Fighter). W bieżącym roku ma zostać także podpisana rosyjsko-indyjska umowa dotycząca budowy 20-tonowego samolotu transportowego.

Slusar wyraził także przypuszczenie, że w tym roku OAK podpisze umowę z Chińską Republiką Ludową dotyczącą zakupu 24 wielozadaniowych myśliwców Su-35S (w kodzie NATO: Flanker-E), a także zapewnił o pełnym wsparciu technicznym dla będących w służbie rosyjskich sił powietrznych (WWS) wielozadaniowych bombowców taktycznych Su-34 (w kodzie NATO: Fullback), które ma poprawić ich niezawodność (co może mieć związek z niedawną katastrofą jednej z tych maszyn: Dwie katastrofy lotnicze w jeden dzień).

Ponadto, padło też zapewnienie o dostarczeniu dwóch prototypów turbośmigłowego, lekkiego samolotu transportowego Ił-112 w 2017 roku oraz trzech z 39 zaplanowanych do modernizacji ciężkich transportowców Ił-76 (w kodzie NATO: Candid) jeszcze w tym roku. Te drugie otrzymają tzw. szklany kokpit (glass-cockpit) oraz nowe silniki.

Zeszłoroczne przychody Zjednoczonej Korporacji Lotniczej wynoszące 8 mld USD, w 80% wynikały z zamówień sektora obronnego, lecz – jak powiedział Slusar – proporcje te mają zostać zmniejszone do 50%, dzięki rozwoju programów cywilnych, przy jednoczesnym wzroście programów wojskowych. W 2014 roku OAK wyprodukował 159 samolotów, o 40% więcej niż w roku poprzednim.

W skład Zjednoczonej Korporacji Lotniczej wchodzą: Taganrogowski lotniczy kompleks naukowo-techniczny im. G.R. Berijewa, Kompleks lotniczy im. S.W. Iljuszyna, Korporacja Irkut, Kompania Suchoj, Rosyjska Korporacja Lotnicza (RSK) MiG, Kompania Tupolew; Korporacja Lotnicza im. A.S. Jakowlewa, Komsomolskie Zjednoczenie Przemysłu Lotniczego im. J.A. Gagarina, Nowosybirskie Zjednoczenie Przemysłu Lotniczego im. W.P. Czkałowa, Woroneskie Zjednoczenie Przemysłu Lotniczego oraz Taszkienckie Zjednoczenie Lotnicze im. W.P. Czkałowa.

Komentarze

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.

Najpopularniejsze posty