Najnowsza maszyna Korpusu Piechoty Morskiej USA (US Marines), CH–53K King Stallion z powodzeniem zakończyła kolejne testy ? tym razem chodziło o sprawdzenie możliwości udźwigu.
CH-53K podczas wspomnianych w artykule testów. (US Naval Air Systems Command)
Najnowsza maszyna Korpusu Piechoty Morskiej USA (US Marines), CH-53K King Stallion z powodzeniem zakończyła kolejne testy ? tym razem chodziło o sprawdzenie możliwości udźwigu. CH–53K King Stallion podniósł i opuścił ładunek 12.000 funtów (około 5 ton). Sikorsky zapowiada, że to nie koniec i że kolejne testy odbędą się wkrótce.
W niedalekiej przyszłości amerykański gigant produkujący śmigłowce i samoloty, firma Sikorsky przeprowadzi kolejne testy obejmujące przenoszenie ładunków zewnętrznych ? śmigłowiec uniesie ładunek o wadze 12.000 funtów i zawiśnie w powietrzu, po tym stopniowo zwiększy prędkość aż do 120 węzłów (około 220 km/h). Podczas testów dojdzie do stopniowego zwiększania wagi przenoszonych ładunków, najpierw do poziomu 20.000 funtów (około 9 ton) a później 27.000 funtów (około 12 ton).
CH–53K King Stallion został zaprojektowany z możliwością podwieszenia ładunku na 3 hakach ? takie podejście pozwala na podłączenie trzech osobnych ładunków i dostarczenie ich do trzech różnych stref lądowania w czasie jednego lotu. Centralny hak jest w stanie unieść ładunki o wadze do 36.000 funtów (około 16 ton), podczas gdy dwa pozostałe 25.250 funtów (ponad 11 ton). Śmigłowiec posiada system umożliwiający odłączenie ładunku z kokpitu lub kabiny ładunkowej ? to ważny fakt, ponieważ poprawia bezpieczeństwo załogi w przypadku przeciążenia, które mogłyby doprowadzić do katastrofy maszyny.
Korpus Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych (US Marines) wykorzystuje obecnie około 180 maszyn CH-53 – wśród nich są CH-53E Super Stallion oraz MH-53E Sea Dragon.
Sikorsky CH-53E Super Stallion, rysunek autorstwa Ralph1989. CH-53E jest wojskowym oznaczeniem śmigłowca S-80E, wariantu ciężkiego transportowca, używanego przez US Navy i Korpus Piechoty Morskiej.
Zobacz także: