Extremalna promocja notebooka MSI
USS Fitzgerald (DDG-62). /Fot. U.S. Navy

Kolizja amerykańskiego okrętu wojennego i cywilnej jednostki u wybrzeży Japonii [WIDEO]

W dniu 17 czerwca 2017 roku o godzinie 2:30 czasu lokalnego w pobliżu wybrzeża Japonii, doszło do kolizji amerykańskiego okrętu wojennego z cywilną jednostką handlową pod banderą filipińską. Amerykański okręt wojenny doznał poważnych uszkodzeń — w wyniku zderzenia rannych zostało kilku członków załogi, a siedmiu uznano za zaginionych.

Sklep Urodzeni Patrioci

W dniu 17 czerwca 2017 roku o godzinie 2:30 czasu lokalnego w pobliżu wybrzeża Japonii, około 56 mil morskich na południowy-zachód od miasta Yokosuka, doszło do kolizji amerykańskiego okrętu wojennego z cywilną jednostką handlową pod banderą filipińską. Jak wynika z informacji podawanych przez media, niszczyciel rakietowy typu Arleigh Burke, USS Fitzgerald został staranowany przez filipińską komercyjną jednostkę ACX Crystal.

Okręt wojenny ma być poważnie uszkodzony — oświadczenie prasowe U.S. Navy ujawnia, że jednostka została uszkodzona jej prawej burcie powyżej i poniżej linii wodnej oraz że nabiera wody. Pomimo to jednostka operuje na własnych źródłach zasilania — powoli płynie o własnych siłach w kierunku portu w Yokosuka. Uszkodzeniu miał ulec także mostek, przez co komunikacja z okrętem jest utrudniona. Na razie nie jest wiadomym, jak dużo wody nabrała jednostka, ani jaki będzie jej los. Filipińska jednostka, kontenerowiec o długości 222 metrów i wyporności około 30 tysięcy ton nie została uszkodzona w porównywalnym stopniu co amerykański okręt wojenny. Zdjęcia udostępnione w sieci wskazują, że uszkodzeniu uległ jedynie dziób statku — według Japońskiej Straży Przybrzeżnej jednostka może kontynuować rejs w kierunku Tokio.

US NAVY DESTROYER COLLISION:A US Navy destroyer is taking on water after colliding with a merchant ship about 56 miles off the coast of Yokosuka, Japan. http://cbsloc.al/2saJMJy

Opublikowany przez CBS Philly na 16 czerwca 2017

 

Według wstępnych informacji w zdarzeniu poszkodowanych zostało trzech członków załogi — w tym oficer dowodzący niszczyciela USS Fitzgerald, kmdr. Bryce Benson. Stan poszkodowanych był na tyle poważny, że wymagali oni natychmiastowej ewakuacji medycznej — zostali przetransportowani drogą lotniczą do amerykańskiego szpitala wojskowego w Yokosuka. Nikt z załogi filipińskiej jednostki ACX Crystal nie odniósł obrażeń.

Wciąż nieznane są także losy siedmiu marynarzy, którzy zostali uznani za zaginionych — pozostała na okręcie załoga wraz z zabezpieczającą jej działania Japońską Strażą Przybrzeżną i Japońskimi Morskimi Siłami Samoobrony, kontynuują poszukiwania zaginionych. Do akcji włączył się także niszczyciel rakietowy typu Arleigh Burke, USS Dewey (DDG 105), dwa holowniki oraz lotnictwo U.S. Navy. Na miejscu bez przerwy pracują ekipy ratownicze, których celem jest zapewnienie bezpieczeństwa okrętom oraz załogi.

Jak podaje American Military News, powołując się na słowa emerytowanego kapitana U.S. Navy, najprawdopodobniejszą przyczyną tego wypadku był błąd załóg. Emerytowany marynarz stwierdził, że tak wielkie statki handlowe, jak ten który uczestniczył, w kolizji mogą (w nocy) mylić swoim kształtem. Nie jest jeszcze całkowicie jasne, jak doszło do kolizji, ale warto zaznaczyć, że wody wokół Zatoki Tokijskiej są popularną trasą dla komercyjnych jednostek handlowych poruszających się zarówno „z jak i do” portu w Yokosuka. W związku z tym istnieje większe ryzyko powstania takich incydentów, niż w przypadku innych akwenów wodnych otaczających Kraj Kwitnącej Wiśni. Bez wątpienia amerykańska administracja powoła specjalną komisję do badania przyczyn tego wypadku.

USS Fitzgerald (DDG-62) – dane techniczne:

Amerykański niszczyciel rakietowy typu Arleigh Burke z serii Flight I — jednostka jest częścią zintegrowanego systemu wykrywania, naprowadzania i kierowania ogniem AEGIS (Aegis Combat System). Stępkę pod okręt położono w dniu 9 lutego 1993 roku w stoczni Bath Iron Works — jednostkę zwodowano 29 stycznia 1994 roku, a przyjęcie do służby nastąpiło w dniu 14 października 1995 roku. Jednostkę nazwano na cześć oficera U.S. Navy Williama Charlesa Fitzgeralda, który poległ w 1967 roku, podczas pełnienia obowiązków doradcy wojskowego w czasie konfliktu zbrojnego w Wietnamie.

USS Fitzgerald (DDG 62). /Fot. U.S. Navy | Mass Communication Specialist 3rd Class Karen Blankenship

Przeznaczeniem USS Fitzgerald jest uzupełnianie cięższych jednostek US Navy, takich jak krążowniki rakietowe typu Ticonderoga w obronie przeciwlotniczej i przeciwrakietowej lotniskowcowych grup bojowych. Na pokładzie jednostki służy blisko 330 marynarzy. Na uzbrojenie artyleryjskie jednostki składają się jedna armaty 127 mm /54 oraz dwa wielolufowe artyleryjskie systemy obrony bezpośredniej (CIWS) Vulcan Phalanx kalibru 20 mm. Uzbrojenie przeciw podwodne okrętu stanowią torpedy lekkie Mk.46, ochronę przed zagrożeniem ze strony wrogich statków powietrznych i rakiet stanowi 90 rakiet rakietowych pocisków przeciwlotniczych średniego zasięgu Standard Missile 2. Cele atakowane są z wykorzystaniem pocisków samosterujących klasy woda-ziemia RGM-109 Tomahawk (TLAM-C/D) i rakietotorped ZOP VL-ASROC oraz przeciwokrętowych pocisków manewrujących RGM-84 Harpoon.

Źródło: American Military News | News USNI | Defense News | NBC News  | US Navy

Komentarze

Absolwent Wyższej Szkoły Stosunków Międzynarodowych i Komunikacji Społecznej w Chełmie ukończył politologię o specjalności Polityka bezpieczeństwa państwa. Zainteresowania: szeroko pojęta kwestia bezpieczeństwa, wojskowość, polityka międzynarodowa, historia najnowsza, kino, książki, gry wideo.

Najpopularniejsze posty