Jak poinformował rumuński serwis informacyjny GOVNET, Ministerstwo Gospodarki porozumiało się z koncernem zbrojeniowym General Dynamics European Land Systems w sprawie uruchomienia produkcji w Bukareszcie kołowych transporterów opancerzonych Mowag Piranha V.
We wtorek, 10 października br. rumuński serwis informacyjny GOVNET poinformował, że Ministerstwo Gospodarki Rumunii (Ministerul Economiei) porozumiało się z koncernem zbrojeniowym General Dynamics European Land Systems (GDELS) w sprawie uruchomienia produkcji w zakładach Bucharest Mechanical Factory (UMB) kołowych transporterów opancerzonych Mowag Piranha V.
Przedstawiciele resortu gospodarki oraz państwowej grupy zbrojeniowej ROMARM, do której należą zakłady Bucharest Mechanical Factory podpisali porozumienie o współpracy (Memorandum of Understaning; MoU) z europejskim działem amerykańskiego koncernu zbrojeniowego w obecności premiera Rumunii, Mihaia Tudose.
Jak poinformowano we wspólnym oświadczeniu, obie strony zobowiązują się do współpracy, zgodnie z założonymi celami dotyczącymi wsparcia technicznego Rumuńskich Sił Zbrojnych, w związku z produkcją i dostawą Mowag Piranha V dla Ministerstwa Obrony Rumunii. Memorandum ustanawia wstępne wytyczne dotyczące współpracy i przyszłych działań zmierzających do nawiązania wspólnego przedsięwzięcia pomiędzy Bucharest Mechanical Factory w Bukareszcie a General Dynamics European Land Systems, aby produkować wozy opancerzone dla dla Rumuńskich Wojsk Lądowych (Forţele Terestre Române).
Ponadto, zakłady z Bukaresztu będą w przyszłości uczestniczyć w transferze technologii dla inii produkcyjnych i szkoleniach do 25 członków personelu, które odbędą się w siedzibie GDELS w Szwajcarii. Koncern zobowiązał się również do wsparcia modernizacji linii produkcyjnych i montażowych na potrzeby kbwp Mowag Piranha V. Premier Rumunii podkreślił, że współpraca pomiędzy państwową grupą zbrojeniową i amerykańskim koncernem to wyjątkowy moment dla rumuńskiego przemysłu obronnego.
MoU przewiduje dwie dalszych fazy negocjacji. Pierwsza obejmie przystosowania rumuńskich zakładów do przyszłej produkcji oraz zakup 35 wozów, natomiast druga przewiduje rozpoczęcie w 2019 roku produkcji licencyjnej przez spółkę joint venture 192 wozów w Bukareszcie, by łącznie dostarczyć 227 egzemplarzy siłom zbrojnym.
fot. govnet.ro.
Mowag Piranha V
Zaprezentowany w 2010 roku podczas wystawy Eurosatory w Paryżu i zaprojektowany przez amerykańskie przedsiębiorstwo General Dynamics European Land Systems ? Mowag GmbH (GDELS) w Szwajcarii, najnowszy wariant z rodziny kołowych transporterów opancerzonych Piranha (do której należy m.in. amerykański Stryker jako pochodna Piranha III i kanadyjskiego LAV III ? przyp. red.) został dotychczas zamówiony przez Danię (w liczbie 309 egz., których dostawy zaplanowano na lata 2018-2023) oraz Księstwo Monako (2 egz.).
Załogę Mowag Piranha V stanowi trzech żołnierzy z możliwością transportu do ośmiu-dziewięciu żołnierzy desantu. Pojazd ma 8 metrów długości, 2,99 metra szerokości, 2,34 metra wysokości (wariant bazowy bez wieży), a masa waha się od 17 do 30 ton w zależności od uzbrojenia i wyposażenia (od zdalnie sterowanej wieży z karabinem maszynowym kal. 12,7 mm, poprzez działko 30 mm, aż do moździerz kal. 120 mm). Napędzany niemieckim dieslowskim silnikiem MTU 6V199 TE21 o mocy 580 KM, rozpędza się do prędkości maksymalnej 100 km/h na drodze, a zasięg wynosi około 800 km. Wóz potrafi pokonywać pionowe przeszkody terenowe o wysokości 75 cm, wzniesienia o nachyleniu 60% (podjazd) i 40% (zjazd), rowy przeciwczołgowe o szerokości 2 metrów oraz brody na rzekach o głębokości do 1,5 metra. Piranha V może być przenoszony przez samolot transportowy Airbus A400M, a wśród wariantów pojazdu wyróżnia się kołowy transporter piechoty, opancerzony ambulans, wóz dowodzenia, wóz rozpoznawczy, samobieżny moździerz oraz wóz wsparcia ogniowego. Producent oferuje także wariant Desert Piranha, przeznaczony do działań w gorącym klimacie.
Co dalej z transporterem opancerzonym Agilis 8×8?
Wizualizacja podstawowego wariantu transportera opancerzonego Agilis 8×8. / fot. rumaniamilitary.ro.
Przypomnijmy, że w dniu 4 maja br. rumuński portal Romania Military informował o powołaniu spółki RMVS, kontrolowanej po 50% przez rząd w Bukareszcie i niemiecki koncern zbrojeniowy Rheinmetall Landsysteme, która miała opracować i zbudować nowy, kołowy transporter opancerzony Agilis 8×8, z przeznaczeniem dla Forţele Terestre Române (czytaj więcej: Powstanie rumuńsko-niemiecki transporter opancerzony Agilis 8×8).
Deklaracje były podtrzymywane przez przedstawicieli Rheinmetall Landsysteme jeszcze w sierpniu, gdy pojawiły się informacje o zaawansowanych rozmowach rządu w Bukareszcie z Amerykanami i rezygnacji ze współpracy z Niemcami. Dużej zmianie uległo także zapotrzebowanie sił zbrojnych na nowe transportery: z 628 do jedynie 227 wspomnianych egzemplarzy. Warto zauważyć, że nowe wozy mają zastąpić około półtora tysiąca używanych przez tamtejsze siły zbrojne transporterów TAB-77 (Transportorul Amfibiu Blindat Model 1977), będących lokalną odmianą sowieckiego BTR-70.
Rumuńskie transportery TAB-77 podczas operacji „ENDURIG FREEDOM” w Afganistanie. /Fot. SGT Sean A. Terry
Źródła:
govnet.ro: Armored vehicles to be produced in Romania with the help of American company General Dynamics
defenseworld.net: General Dynamics, Romania to Manufacture Piranha 5 Armored Vehicles in Bucharest
hotnews.ro: Rheinmetall: Proiectul transportorului blindat 8×8 AGILIS construit la uzina Moreni merge inainte / Ce alte proiecte de blindate vor nemtii sa faca in Romania
rumaniamilitary.ro: R.I.P. Agilis?
Czytaj także:
Francusko-rumuńska współpraca rakietowa
Prawie 350 kołowych bwp Mowag Piranha V dla Hiszpanii
Szczegóły rumuńskiego zamówienia na amerykańskie zestawy artylerii rakietowej HIMARS
Agencja DSCA zatwierdziła sprzedaż systemu Patriot dla Rumunii
Rumunia i Bell Helicopter podpisały porozumienie ws. śmigłowców AH-1Z Viper
Rumunia zintensyfikuje modernizację techniczną sił zbrojnych
Rumunia zakupi amerykańskie systemy Patriot i HIMARS