F-22A Raptor.  (U.S. Air Force photo/ Tech. Sgt. Ryan Crane)
F-22A Raptor. (U.S. Air Force photo/ Tech. Sgt. Ryan Crane)

Kongres rozważy wznowienie produkcji myśliwców F-22A Raptor?

Kongres zażądał od przełożonych Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych (US Air Force) zbadania możliwości ponownego uruchomienia produkcji myśliwców 5. generacji F-22A Raptor — prawdopodobnie najbardziej zaawansowanego samolotu myśliwskiego na świecie.

F-22A Raptor by Ralph1989Kongres zażądał od przełożonych Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych (US Air Force) zbadania możliwości ponownego uruchomienia produkcji myśliwców 5. generacji F-22A Raptor — prawdopodobnie najbardziej zaawansowanego samolotu myśliwskiego na świecie. Ten ruch Kongresu USA może być potencjalnym rozwiązaniem problemu wypełnienia luki w posiadanej flocie myśliwców — zwłaszcza w momencie, gdy inne kraje szybko nadrabiają zaległości, rozwijając jednocześnie własne projekty myśliwców nowej generacji.

Produkcja myśliwców 5. generacji F-22A Raptor zakończyła się w 2009 roku, gdy z linii produkcyjnej zjechało 187 tych maszyn, podczas gdy pierwotne plany zakładały produkcję 750 Raptorów — taka liczba dałaby możliwość szybszego zastąpienia starzejących się asów przestworzy, czyli myśliwców F-15 Eagle. Z roku na rok, zamówienia na myśliwce były drastycznie ograniczane, aż do momentu całkowitej likwidacji programu.

Od tego czasu Siły Powietrzne USA wydały miliardy dolarów na przedłużenie cyklu życia myśliwców F-15, które stanowią obecnie trzon amerykańskiego lotnictwa przewagi powietrznej. Utrzymywanie Orłów (ang. Eagle) w powietrzu nie jest łatwe szczególnie jeśli dostrzeże się fakt, iż Chiny i Rosja przystępują do budowy zaawansowanych myśliwców 5. generacji na własną rękę (także w celu sprzedaży ich za granicę).

Myśliwce F-22A Raptor w bazie lotniczej Hickam. (U.S. Air Force photo/ Tech. Sgt. Shane A. Cuomo)

Myśliwce F-22A Raptor w bazie lotniczej Hickam. (U.S. Air Force photo/ Tech. Sgt. Shane A. Cuomo)

Do tej pory Raptory nie miały szansy stanąć do walki z wrogimi myśliwcami, ale mają na koncie sukcesy w ćwiczeniach Red Flag w Nevadzie, gdzie ćwiczą najlepsi z najlepszych. Po zastosowaniu ciągu wstecznego dzięki silnikom Pratt & Whitney F119, maszyna posiada niesamowitą zwrotność, która daje jej przewagę nad przeciwnikami.

Dzięki zastosowaniu zaawansowanego radaru AN/APG-77 (o zasięgu 200–240 km) Raptory mają zdecydowaną przewagę w powietrzu, a przez wykonanie ich w technologii stealth są niemal niewykrywalne i niezwykle trudne do zniszczenia. Zdolność do zapewnienia przewagi w powietrzu to nie wszystko — F-22A Raptor zasłużył się także, jako myśliwiec wielozadaniowy, biorąc udział w operacjach przeciw ISIS nad Syrią i Irakiem w przeciągu ostatnich 11 miesięcy (w ramach operacji Inherent Resolve).

Lockheed F-22 Raptor należący do 19 Eskadry Myśliwskiej związanej z 199 Eskadrą Myśliwską Lotnictwa Gwardii Narodowej. (U.S. Air Force photo/Staff Sgt. Mike Meares)

Lockheed F-22 Raptor należący do 19 Eskadry Myśliwskiej związanej z 199 Eskadrą Myśliwską Lotnictwa Gwardii Narodowej. (U.S. Air Force photo/Staff Sgt. Mike Meares)

Mając na uwadze powyższe informacje, trzeba pamiętać, że F-22A to stara maszyna. W momencie, kiedy maszyna weszła do służby (2005 rok), technologia, już doganiała F-22 i postępuje dalej — będąc obecną np. w nowym myśliwcu F-35 Lightning II. Ponowne uruchomienie linii produkcyjnej oznaczałoby, więc konieczność modernizacji Raptorów ponadto, czym są dzisiaj. Raptory wykorzystują obecnie komputery znacznie odbiegające od słowa nowoczesność — komputery pochodzą jeszcze z lat 1980/90 – jeśli doszłoby do zastąpienia ich nowoczesną technologią Raptory mogłyby stać się jeszcze skuteczniejszą maszyną. W związku z żądaniem Kongresu, Siły Powietrzne USA będą zobligowane do dostarczenia kompleksowego raportu, w tym na temat przewidywanych kosztów, wymogów misji oraz tego, jak wypełniłyby one luki w amerykańskiej flocie myśliwców.

Oczywiście, samo żądanie Kongresu nie oznacza jeszcze, że produkcja maszyn zostanie wznowiona, zwłaszcza w najbliższym czasie!

Ostatnio Siły Powietrzne ogłosiły, że tymczasowo wstrzymano plany budowy myśliwca 6. generacji — który zastąpić miałby myśliwce F-15 i F-22. Unowocześniona wersja F-22 Raptor mogłaby stać się odpowiedzią na problemy amerykańskiego lotnictwa. Koszty produkcji mogłyby zostać zmniejszone, jeśli w unowocześnionej maszynie wykorzystałoby się obecnie dostępne technologie. Pomóc może także umożliwienie eksportu maszyn za granicę — wówczas niektóre kraje mogłyby uczetniczyć w kosztach, odciążając przy tym amerykanów. Eksportowanie maszyn Raptor zostało jednak zakazane przez Kongres USA, ale nikt nie mówi, że zniesienie takiego aktu prawnego nie byłoby możliwe.

Zobacz także:

Komentarze

Absolwent Wyższej Szkoły Stosunków Międzynarodowych i Komunikacji Społecznej w Chełmie ukończył politologię o specjalności Polityka bezpieczeństwa państwa. Zainteresowania: szeroko pojęta kwestia bezpieczeństwa, wojskowość, polityka międzynarodowa, historia najnowsza, kino, książki, gry wideo.

Najpopularniejsze posty