Jak ogłosiło 15 października Ministerstwo Obrony Wielkiej Brytanii, Królewskie Siły Powietrzne (RAF) zaprzestały prowadzenia operacji Search and Rescue (SAR, z ang. ?Poszukiwanie i ratunek?) na terenie Wielkiej Brytanii po prawie 75 latach.
Ostatni z pomalowanych na żółto śmigłowców Sikorsky SH-3 Sea King wykonał swoją ostatnią misję w dni 4 października 2015 roku z bazy Royal Marines Chivenor w Devon.
Podczas gdy prowadzenie operacji SAR, jaką pełnią Królewskie Siły Powietrzne w Wielkiej Brytanii dobiega końca, niewielka liczba maszyn Sikorsky SH-3 Sea King pozostanie w służbie. Pozostałe maszyny posłużą do treningów w bazie Chivenor gdzie będą przygotowywać do załogi do działań osłonnych załóg stacjonujących na Falklandach.
W zawiązku z uziemieniem śmigłowców Sikorsky SH-3 Sea King Królewskich Sił Powietrznych, operacje typu SAR na terenie Wielkiej Brytanii będą prowadzone przez śmigłowce Sikorsky SH-3 Sea King należące do Królewskiej Marynarki Wojennej aż do 2016 roku. Po tym czasie odpowiedzialność za prowadzenie tego typu operacji spadnie na Agencje Żeglugi Morskiej i Straży Granicznej (MCA) oraz na Bristow Helicopters Limited (BHL). Oba ośrodki przejmą wyłączną odpowiedzialność za prowadzenie misji SAR.
W marcu 2013 roku firma Bristow Helicopters Limited (BHL) otrzymała wartą 1,6 mld GBP (2,4 mld USD) umowę od Departamentu Transportu (DFT), dotyczyła ona przejęcia kompetencji Królewskich Sił Powietrznych i MCA w zakresie SAR na terenie Wielkiej Brytanii na okres 10 lat.
Wielka Brytania rozpoczęła przenoszenie odpowiedzialności za prowadzenie misji SAR w kwietniu z BHL prowadzącą swoje działania z bazy w Inverness w północnej Szkocji i Humberside w północnej Anglii. W sumie jest 10 lokalizacji w Wielkiej Brytanii, które będą służyć jako bazy dla maszyn do misji SAR, kiedy BHL będzie w pełni operacyjne, a będzie to miało miejsce pod koniec 2017 roku.
BHL będzie wykonywać usługi przy pomocy 22 śmigłowców (w tym dwie maszyny szkoleniowe). Flota będzie składać się z 10 śmigłowców Sikorsky S-92, które będą działać z Stornoway, Sumburgh, Newquay, Caernarfon i Humberside; oraz 10 śmigłowców AgustaWestland AW189, które z kolei będą prowadzić działania z Lee-on-Solent, Prestwick, St Athan, Inverness i Manston (po dwa śmigłowce w każdej lokalizacji).