Sikorsky SH-3 Sea King lub Sikorsky S-61 (z ang. „Król morza”) – amerykański dwusilnikowy, śmigłowiec wielozadaniowy konstrukcji Sikorsky Aircraft Corporation. (Wikimedia Commons)
Sikorsky SH-3 Sea King lub Sikorsky S-61 (z ang. „Król morza”) – amerykański dwusilnikowy, śmigłowiec wielozadaniowy konstrukcji Sikorsky Aircraft Corporation. (Wikimedia Commons)

Koniec brytyjskich misji SAR

Jak ogłosiło 15 października Ministerstwo Obrony Wielkiej Brytanii, Królewskie Siły Powietrzne (RAF) zaprzestały prowadzenia operacji Search and Rescue (SAR, z ang. „Poszukiwanie i ratunek”) na terenie Wielkiej Brytanii po prawie 75 latach.

Ostatni z pomalowanych na żółto śmigłowców Sikorsky SH-3 Sea King wykonał swoją ostatnią misję w dni 4 października 2015 roku z bazy Royal Marines Chivenor w Devon.

Podczas gdy prowadzenie operacji SAR, jaką pełnią Królewskie Siły Powietrzne w Wielkiej Brytanii dobiega końca, niewielka liczba maszyn Sikorsky SH-3 Sea King pozostanie w służbie. Pozostałe maszyny posłużą do treningów w bazie Chivenor gdzie będą przygotowywać do załogi do działań osłonnych załóg stacjonujących na Falklandach.

W zawiązku z uziemieniem śmigłowców Sikorsky SH-3 Sea King Królewskich Sił Powietrznych, operacje typu SAR na terenie Wielkiej Brytanii będą prowadzone przez śmigłowce Sikorsky SH-3 Sea King należące do Królewskiej Marynarki Wojennej aż do 2016 roku. Po tym czasie odpowiedzialność za prowadzenie tego typu operacji spadnie na Agencje Żeglugi Morskiej i Straży Granicznej (MCA) oraz na Bristow Helicopters Limited (BHL). Oba ośrodki przejmą wyłączną odpowiedzialność za prowadzenie misji SAR.

W marcu 2013 roku firma Bristow Helicopters Limited (BHL) otrzymała wartą 1,6 mld GBP (2,4 mld USD) umowę od Departamentu Transportu (DFT), dotyczyła ona przejęcia kompetencji Królewskich Sił Powietrznych i MCA w zakresie SAR na terenie Wielkiej Brytanii na okres 10 lat.

Wielka Brytania rozpoczęła przenoszenie odpowiedzialności za prowadzenie misji SAR w kwietniu z BHL prowadzącą swoje działania z bazy w Inverness w północnej Szkocji i Humberside w północnej Anglii. W sumie jest 10 lokalizacji w Wielkiej Brytanii, które będą służyć jako bazy dla maszyn do misji SAR, kiedy BHL będzie w pełni operacyjne, a będzie to miało miejsce pod koniec 2017 roku.

BHL będzie wykonywać usługi przy pomocy 22 śmigłowców (w tym dwie maszyny szkoleniowe). Flota będzie składać się z 10 śmigłowców Sikorsky S-92, które będą działać z Stornoway, Sumburgh, Newquay, Caernarfon i Humberside; oraz 10 śmigłowców AgustaWestland AW189, które z kolei będą prowadzić działania z Lee-on-Solent, Prestwick, St Athan, Inverness i Manston (po dwa śmigłowce w każdej lokalizacji).

Komentarze

Absolwent Wyższej Szkoły Stosunków Międzynarodowych i Komunikacji Społecznej w Chełmie ukończył politologię o specjalności Polityka bezpieczeństwa państwa. Zainteresowania: szeroko pojęta kwestia bezpieczeństwa, wojskowość, polityka międzynarodowa, historia najnowsza, kino, książki, gry wideo.

Najpopularniejsze posty