Pamiątkowy przelot w wykonaniu trzech maszyn rozpoznawczych RF-4E w eskorcie F-16 i Mirage 2000. /Fot. Πολεμικής Αεροπορίας

Koniec służby greckich RF-4E Phantom II [FOTO+WIDEO]

W dniu 5 maja br. w bazie lotniczej Larisa miała miejsce ceremonia wycofania ze służby ostatnich samolotów rozpoznawczych RF-4E Phantom II i rozwiązania po 64 latach działalności operacyjnej 348. Eskadry Rozpoznania Taktycznego „Eyes” wojsk lotniczych Republiki Greckiej.

W piątek, w dniu 5 maja br. w bazie lotniczej Larisa, leżącej w środkowej Grecji miała miejsce ceremonia wycofania ze służby ostatnich samolotów rozpoznawczych RF-4E Phantom II wykorzystywanych przez 348. Eskadrę Rozpoznania Taktycznego „Eyes” (gr. 348 Μοίρα Τακτικής Αναγνώρισης Μάτια) wchodzącą w skład 110. Skrzydła Lotnictwa Bojowego (gr. 110 Πτέρυγα Μάχης), wojsk lotniczych Republiki Greckiej (gr. Πολεμική Αεροπορία).

Pamiątkowy przelot w wykonaniu trzech maszyn rozpoznawczych RF-4E w eskorcie F-16 i Mirage 2000. /Fot. Πολεμικής Αεροπορίας

Pamiątkowy przelot w wykonaniu trzech maszyn rozpoznawczych RF-4E w eskorcie F-16 i Mirage 2000. /Fot. Πολεμικής Αεροπορίας

Uroczyste pożegnanie greckich RF-4E Phantom II rozpoczęło się od przelotu tych maszyn nad bazą lotniczą Larissa — pamiątkowego przelotu, który był obserwowany przez licznie zgromadzonych dowódców wojskowych, przedstawicieli władz lokalnych oraz miłośników lotnictwa dokonały trzy Phantomy o numerach taktycznych 7450,7499 oraz 71765. Przelot wykonano w eskorcie pozostałych typów maszyn wschodzących w skład wojsk lotniczych Republiki Greckiej, czyli myśliwców wielozadaniowych Mirage 2000EGM3 oraz F-16C/D Fighting Falcon 52+.

RF-4E Phanotm II z 348. Eskadry Rozpoznania Taktycznego "Eyes" w specjalnym malowaniu,. /Fot. Πολεμικής Αεροπορίας

RF-4E Phanotm II z 348. Eskadry Rozpoznania Taktycznego „Eyes” w specjalnym malowaniu,. /Fot. Πολεμικής Αεροπορίας

Plany greckiego dowództwa zakładają, że po wycofaniu ze służby operacyjnej tej wersji słynnego Phantoma, ciężar prowadzenia rozpoznania z powietrza wezmą na siebie maszyny F-16C Fighting Falcon Block 52+ wyposażone w nowoczesne zasobniki rozpoznania obrazowego Goodrich DB-110 – elektrooptyczny, wielozadaniowy, system rozpoznania obrazowego dostosowany do prowadzenia obserwacji z dużej odległości, średniej lub małej wysokości lotu – które mogą fotografować teren przy maksymalnej prędkości samolotu do 1,6 Ma oraz pułapie do 15.250 metrów. Zasobniki rozpoznania obrazowego ASTAC, wykorzystywane przez wycofane RF-4E będą jeszcze wykorzystywane w myśliwcach wielozadaniowych Mirage 2000.

Największe poruszenie wśród obserwatorów sprawił niewątpliwie egzemplarz w specjalnym malowaniu “End of the Film” – przedstawiającym historię eskadry. /Fot. Πολεμικής Αεροπορίας

Warto zaznaczyć, że 348. Eskadra Rozpoznania Taktycznego została utworzona w 1953 roku — wówczas to nosiła jednak inną nazwę (335. Eskadra, 112 Skrzydła Lotnictwa Bojowego). Zadaniem nowo powołanej do życia eskadry było prowadzenie rozpoznania lotniczego zarówno w dzień i w nocy, jak i w każdych warunkach pogodowych na potrzeby greckich sił zbrojnych oraz prowadzenie walki elektronicznej. Poza typowo wojskowym wymiarem służby, jednostka prowadziła działania wspierania cywilnych władz poprzez wykonywanie lotów rozpoznawczych nad strefami pożarów, strefami zurbanizowanymi czy wyspami itp. W swojej historii lotnicy tej eskadry operowali na samolotach odrzutowych F-84G Thunderjet, zmodyfikowanym wariancie samolotów szkolno-trenignowych T-33 Shooting Star (czyli RT-33A) oraz myśliwsko-rozpoznawczych F-84F Thunderstreak. Nowa era rozpoznania lotniczego w Polemikí Aeroporía rozpoczęła się wraz z wprowadzaniem do służby maszyn RF-4E Phantom II. Przypominamy, że w 1971 roku greckie wojska lotnicze zamówiły fabrycznie nowe samoloty F-4E i RF-4E (dostawy rozpoczęły się już w 1974 roku) – kolejne maszyny, tym razem używane, wycofane z Luftwaffe i Lotnictwa Gwardii Narodowej Stanów Zjednoczonych zasiliły szeregi greckiego lotnictwa we wczesnych latach 90-tych. Jak informuje powyższy artykuł, wycofanie ze służby ostatnich maszyn rozpoznawczych RF-4E Phantom II miało miejsce w dniu 5 maja br. – tym samym eskadra została rozwiązana po 64 latach działalności operacyjnej.

WIDEO: 

Jeśli chcesz poznać historię samolotów myśliwsko-szturmowych McDonnell Douglas F-4 Phantom II kliknij tutaj!

Źródło: haf.gr | Janes

Zobacz także: 

Komentarze

Absolwent Wyższej Szkoły Stosunków Międzynarodowych i Komunikacji Społecznej w Chełmie ukończył politologię o specjalności Polityka bezpieczeństwa państwa. Zainteresowania: szeroko pojęta kwestia bezpieczeństwa, wojskowość, polityka międzynarodowa, historia najnowsza, kino, książki, gry wideo.

Najpopularniejsze posty