Jelcz 442.32. / fot. Twitter via @MON_GOV_PL

Kontrakt na pół tysiąca ciężarówek Jelcz 442.32, m.in. dla WOT

W dniu 16 maja br. Inspektorat Uzbrojenia MON podpisał z przedsiębiorstwem Jelcz Sp. z o.o. kontrakt o wartości 420 mln PLN na 500 egzemplarzy samochodów ciężarowych średniej ładowności wysokiej mobilności Jelcz 442.32 wraz z pakietami logistycznym i szkoleniowym, przeznaczonych m.in. dla Wojsk Obrony Terytorialnej (WOT). To drugi największy kontrakt dla polskiej armii w historii spółki z miejscowości Jelcz-Laskowice.

Jelcz-Laskowice, woj. dolnośląskie. / Wikimedia Commons.

We wtorek, 16 maja br. w obecności ministra obrony narodowej, Antoniego Macierewicza, Inspektorat Uzbrojenia MON podpisał z przedsiębiorstwem Jelcz Sp. z o.o., należącym do Polskiej Grupy Zbrojeniowej (PGZ) S.A., kontrakt o wartości 420 mln PLN na 500 egzemplarzy samochodów ciężarowych średniej ładowności wysokiej mobilności Jelcz 442.32 4×4 wraz z pakietami logistycznym i szkoleniowym, przeznaczonych m.in. dla Wojsk Obrony Terytorialnej (WOT), które zostaną dostarczone w latach 2017-2019. Uroczystość miała miejsce w siedzibie spółki, w miejscowości Jelcz-Laskowice, ul. Inżynierska 3 (woj. dolnośląskie).

W imieniu IU MON, kontrakt parafował jego szef, płk Dariusz Pluta, a także płk Maciej Zając, zastępca szefa Szefostwa Techniki Lądowej IU MON, a ze strony wykonawcy: Łukasz Dudkowski, prezes zarządu Jelcz sp. z o.o., oraz Leon Szuturma, wiceprezes zarządu Jelcz sp. z o.o. Kontrakt ma charakter wariantowy, tj. zakłada gwarantowany zakup 97 ciężarówek (w 2017 roku 36 egz., w 2018 roku 25 egz. i w 2019 roku 36 egz.), za 81,5 mln PLN oraz tzw. opcję na 403 kolejne pojazdy (w 2017 roku 64 egz., w 2018 roku 225 egz., w 2019 roku 114 egz.) za 338,5 MLN zł, co oznacza, że Wojsko Polskie nie musi kupować dodatkowych ciężarówek, ale gdy się na to zdecyduje cena jednostkowa będzie taka, jaką zawarto w kontrakcie.

Jak powiedział szef MON, Antoni Macierewicz, ostatecznym celem programu modernizacji sił zbrojnych jest uzyskanie po raz pierwszy od dziesięcioleci samodzielnej możliwości obrony terytorium Polski:

Jak mało który zakład nie tylko dotrzymujecie terminów, a to jest główna bolączka polskiego przemysłu, także niestety polskiego przemysłu obronnego, ale tworzycie perspektywy pozwalające zwiększyć zamówienia, a Polsce są wasze produkty bardzo potrzebne – powiedział minister, zwracając uwagę na zamówienia dla Wojsk Obrony Terytorialnej i wojsk operacyjnych, a w przyszłości dla nośników dla systemu obrony powietrznej i przeciwrakietowej średniego zasięgu o kryptonimie „Wisła”.

Fot. mon.gov.pl

Warto podkreślić, że to drugi największy kontrakt dla polskiej armii w historii spółki z Jelcz-Laskowice. W dniu 29 listopada 2013 roku Inspektorat Uzbrojenia MON podpisał kontrakt w wysokości blisko 674 mln PLN na 910 ciężarówek Jelcz 442.32 wraz z zestawami remontowymi (ZR-1 i ZR-2) oraz przenośnymi zestawami diagnostycznymi. Dostawy mają zakończyć się w 2018 roku, a jak dotąd Wojsko Polskie odebrało 476 pojazdów w wersji skrzyniowej i 117 podwozi do zabudowy pod wyposażenie specjalistyczne. Nowoczesne ciężarówki zastępują w pierwszej kolejności przestarzałe modele Star 266 i Star 266M, których w 2013 roku pozostawało na wyposażeniu ok. 13 tysięcy egzemplarzy.

Jelcz 442.32 to samochód skrzyniowy średniej ładowności wysokiej mobilności, zaprojektowany jako pojazd specjalny i zaprezentowany po raz pierwszy podczas XXI edycji Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego (MSPO) w Kielcach w dniach 2-5 września 2013 roku. Z kolei prezentacja wariantu 442.32 – S02 z myślą o Wojskach Obrony Terytorialnej (WOT) miała miejsce w dniu 6 kwietnia br. w siedzibie Polskiej Grupy Zbrojeniowej w Warszawie z udziałem prezesa Jelcz Sp. z o.o., Łukasza Dudkowskiego.

Układ napędowy 4×4, przystosowany jest do jazdy po drogach o twardej nawierzchni w różnych warunkach terenowych. Zdolność pokonywania przeszkód wodnych: do głębokości 1,2 metra. Pojazd wykazuje możliwość pracy w zakresie temperatur od -30°C do +50°C. Posiada zabudowaną skrzynię ładunkową (bez opończy) przeznaczoną do przewożenia ładunków luzem i na paletach. Skrzynia przystosowana do przewożenia kontenera ISO 10-stopowego. Samochód ma 7,8 metra długości, 2,55 metra szerokości, 2,74 metra wysokości, a rozstaw osi wynosi 4,1 metra. Masa własna podwozia wynosi 11 ton, a maksymalna ładowność to 4 tony lub 24 w pełni wyposażonych żołnierzy. Napęd stanowi silnik diesla MTU 6R106TD21 (norma EURO III) o mocy 326 KM (240 kW) i maksymalnym momencie obrotowym 1.300 Nm. Producent wyposażył ciężarówkę w 9-stopniową skrzynię biegów, wyposażoną w przystawkę odbioru mocy. Prędkość maksymalna wynosi 85 km/h.

Wyposażenie dodatkowe to m.in. wyciągarka hydrauliczna o sile uciągu 70 kN czy koła z wkładką BEADLOCK umożliwiający krótkotrwały przejazd przy obniżonych ciśnieniu w kołach. Zamawiający może dodatkowo zażyczyć sobie m.in. wariant z kabiną dwu- lub sześcioosobową (standardowo jest czteroosobowa), zainstalowanie układu centralnego pompowania kół, lampy szperacza do oświetlenia terenu, koła z wkładką VFI, umożliwiającą krótkotrwały przejazd z oponą rozszczelnioną oraz z wkładką absorbującą energię detonacji pod kołem czy skrzynię ładunkową z opończą wyposażoną w ławki do przewozu żołnierzy. Warto zaznaczyć, że kabina jest opancerzona, zapewniająca ochronę balistyczną załogi dla uzgodnionego z klientem poziomu według normy STANAG 4569, a w dachu znajduje się okrągły luk do przewietrzania i ewakuacji żołnierzy.

Linia produkcyjna Jelcz 442.32. / fot. mjr Robert Siemaszko (CO MON).

Linia produkcyjna Jelcz 442.32. / fot. mjr Robert Siemaszko (CO MON).

Linia produkcyjna Jelcz 442.32. / fot. mjr Robert Siemaszko (CO MON).

Linia produkcyjna Jelcz 442.32. / fot. mjr Robert Siemaszko (CO MON).

Źródła:

mon.gov.pl: Podpisanie umowy na pojazdy wojskowe

jelcz.com.pl: JELCZ 442.32

mon.gov.pl: Będą nowe ciężarówki dla wojska

mon.gov.pl: Prezentacja oferty sprzętu dla OT

Czytaj także:
Czeskie moździerze ANTOS dla Wojska Polskiego

IU MON zamawia miny przeciwburtowe i przeciwdesantowe

Mobilne Moduły Stanowisk Dowodzenia szczebla oddział/pododdział dla Wojska Polskiego

Karabinki MSBS i pistolety Ragun do testów dla WOT

Niszczyciele czołgów dla Wojska Polskiego?

Inspektorat Uzbrojenia MON kupi amunicję dla czołgów Leopard 2

Karabela – nowe przeciwpancerne pociski kierowane dla polskiej armii

Kontrakt na dostawy karabinów maszynowych UKM-2000P dla WOT

Pierwszy KTO Rosomak WRT trafił do Wojsk Lądowych [FOTO]

Polskie Jelcze w Eurokorpusie

Komentarze

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.

Najpopularniejsze posty