Artystyczna wizja wielozadaniowego myśliwca V generacji KF-X. / Źródło: Korea Aerospace Industries (KAI) Ltd.

Korea Płd. osiągnęła porozumienie z Indonezją ws. myśliwca 5. generacji

Korea Aerospace Industries (KAI) Ltd. podpisała wstępną umowę z rządem Indonezji ws. wspólnego finansowania budowy myśliwca piątej generacji, przeznaczonego dla sił powietrznych obu państw.

Poinformował o tym wiceprezes koreańskiej firmy, Jang Seong-seop, w niedzielę, 22 listopada br. Zgodnie z porozumieniem Indonezja poniesie 20% kosztów z wartego 7,4 mld USD całego przedsięwzięcia:

Korea Aerospace Industries (KAI) Ltd. zakończyła negocjacje i osiągnęła porozumienie z indonezyjskim partnerem ws. rozwoju programu KF-X. ? powiedział Jang Seong-seop.

Wiceprezes ujawnił także przyszłe oznaczenie samolotu, znanego dotychczas pod nazwą KF-X (Korean Fighter Experimental) od nazwy programu. KF-16 we flocie Sił Powietrznych Republiki Korei (ROKAF) zastąpi starzejące się samoloty F-4D/E Phantom II i F-5E/F Tiger II amerykańskiej produkcji. Seul planuje łącznie zakupić 120 maszyn. Indonezja z kolei zadeklarowała zakup 80 nowych myśliwców.

Pod koniec września br. informowaliśmy o napotkanych przez Koreańczyków problemach, które zagroziły całemu programowi. Koreańska agencja ds. zakupów wojskowych DAPA nie uzyskała od amerykańskiego Kongresu zgody na transfer 4 z 25 technologii myśliwca piątej generacji: radiolokatora z anteną fazowaną (AESA), czujnika termolokacyjnego IRST (Infra-red search and track) umożliwiającego przeszukiwanie przestrzeni i śledzenie celów, zasobnika celowniczego z wyposażeniem optoelektronicznym oraz układu zakłócającego, działającego w paśmie fal radiowych.

Jednakże miesiąc później okazało się, że powstanie nowy zespół konstrukcyjny, który zbuduje myśliwiec również dzięki wsparciu krajów trzecich, takich jak Wielka Brytania, Izrael oraz Szwecja.

Według założeń konstrukcyjnych, następca KF-16 ma mieć 15,6 metra długości, rozpiętość skrzydeł 10,7 metra oraz wysokość 4,5 metra. Napęd mają stanowić dwa silniki turbowentylatorowe General Electric F414-GE-400K/EPE (ulepszona wersja Enhanced Performance Engine z F/A-18E/F Super Hornet) lub Eurojet EJ200 (z Eurofightera Typhoona), wytwarzając każdy ciąg około 57,8-60 kN (90-97,7 kN z dopalaniem), który pozwoli na osiągnięcie prędkości 1,97 Macha. Ma powstać jedno- i dwumiejscowa, szkoleniowa wersja samolotu. Planowana data wejścia do służby to 2025 rok.

Czytaj także:

Su-35S dla Indonezji

KAI wyeksportuje 4 samoloty T-50TH do Tajlandii

Myśliwce 5. generacji ? stan na A.D. 2015

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.