Extremalna promocja notebooka MSI
M-345 HET. /Fot. Leonardo

Leonardo: M-345 HET oblatany

Przedsiębiorstwo Leonardo poinformowało o udanym oblocie prototypu samolotu szkolenia podstawowego M-345 HET (High Efficiency Trainer) – do oblotu maszyny doszło w dniu 29 grudnia 2016 roku z zakładowego lotniska w Venegono Superiore, we Włoszech.

Sklep Urodzeni Patrioci

Jak informuje komunikat prasowy koncernu Leonardo (dawniej Finmeccanica) w dniu 29 grudnia 2016 roku w zakładowym porcie lotniczym Venegono Superiore, położonym nieopodal miasta Varese (w północnych Włoszech) miał miejsce oblot prototypu samolotu szkolenia podstawowego M-345 HET (High Efficiency Trainer). W czasie oblotu, który jak wynika z komunikatu prasowego producenta, zakończył się pełnym sukcesem, za sterami maszyny zasiedli piloci testowi spółki, Quirino Bucci oraz Giacomo Iannelli.

Quirino Bucci, pilot testowy spółki Leonardo stwierdził, że w czasie 30-minutowego oblotu dwumiejscowy prototypowy samolot szkolenia podstawowego M-345HET spełnił oczekiwania swoich twórców i wykazał dobre osiągi. Według Leonardo „kampania testów” dobiegnie końca wraz z zakończeniem 2017 roku – następna faza pozwoli sprawdzić zaawansowane systemy awioniki, silniki oraz parametry lotu, w tym osiąganą wysokość, prędkość i zwrotność.

M-345 HET. /Fot. Leonardo

M-345 HET. /Fot. Leonardo

M-345 HET to zbudowany w układzie tandem dwumiejscowy, jednosilnikowy samolot szkolenia podstawowego firmy Leonardo, powstały na bazie SIAI-Marchetti S.211 (znany również jako Aermacchi S-211). Maszyny M-345 HET mają zastąpić w przyszłości obecnie eksploatowane przez Siły Powietrzne Włoch szkolno-treningowe i lekkie samoloty myśliwsko-bombowe MB-339. Jak informuje producent, maszyny M-345 HET będą wyposażane w nowoczesną awionikę, oraz możliwość przenoszenia ładunku na zewnętrznych pylonach – opis producenta jasno stwierdza, że M-345 może być wykorzystywany także jako maszyna bojowa. Samoloty M-345 HET wyposażono w systemy awioniki rodem z M-346 „Master” – odpowiadające standardom panującym wśród nowoczesnych maszyn bojowych. Producent wspomina o kompatybilności z systemami sterowania HOTAS (ang. Hands on Throttle and Stick), wyświetlaczami HUD (ang. Head up Display) oraz system wielofunkcyjnych wyświetlaczy MFD (Multi-Function Displays), a także systemy Data link dla przekazywania informacji w czasie rzeczywistym.

M-345 HET – dane techniczne
szerokość: 8,47 m

długość: 9,85 m

wysokość: 3,74 m

powierzchnia nośna: 12,6 m2

masa startowa:

– wersja szkoleniowa: 3300 kg

– wersja bojowa: 4500 kg

 

pułap maksymalny: 12,192 m

napęd: 1 x silnik turbowentylatorowy Williams FJ-44-4M-34

wewnętrzny zbiornik paliwa: 700 kg

zasięg:

– zwykły: 1410 km

– z podwieszonymi zbiornikami: 1850 km

długość rozbiegu / dobiegu: 520 m

 

Źródło: Leonardo – Leonardo: successful first flight for the new Aermacchi M-345

Zobacz także:

– > Pierwsza grupa pilotów samolotów M-346 Master zakończyła szkolenie we Włoszech [ZDJĘCIA]

– > DG RSZ: Intensywne przygotowania do przyjęcia samolotu M-346 [WIDEO]

– > Premiera nowego wielozadaniowego wariantu Mastera [FOTO+WIDEO]

– > Pierwszy lot „Polskiego” Mastera [ZDJĘCIA]

– > Pierwsze tankowanie Mastera [ZDJĘCIA]

– > Roll-out pierwszego polskiego Mastera [ZDJĘCIA]

– > Dodatkowe maszyny M-346 Master dla włoskich sił powietrznych [WIDEO]

– > Pierwszy Polak za sterami Mastera

– > „…Z ziemi włoskiej do Polski”. Pierwszy Master dla Sił Powietrznych

– > M-346 „Master” już wkrótce w Polsce

– > Kamuflaż dla polskich Masterów

Komentarze

Absolwent Wyższej Szkoły Stosunków Międzynarodowych i Komunikacji Społecznej w Chełmie ukończył politologię o specjalności Polityka bezpieczeństwa państwa. Zainteresowania: szeroko pojęta kwestia bezpieczeństwa, wojskowość, polityka międzynarodowa, historia najnowsza, kino, książki, gry wideo.