Przedsiębiorstwo Leonardo poinformowało o udanym oblocie prototypu samolotu szkolenia podstawowego M-345 HET (High Efficiency Trainer) ? do oblotu maszyny doszło w dniu 29 grudnia 2016 roku z zakładowego lotniska w Venegono Superiore, we Włoszech.
Jak informuje komunikat prasowy koncernu Leonardo (dawniej Finmeccanica) w dniu 29 grudnia 2016 roku w zakładowym porcie lotniczym Venegono Superiore, położonym nieopodal miasta Varese (w północnych Włoszech) miał miejsce oblot prototypu samolotu szkolenia podstawowego M-345 HET (High Efficiency Trainer). W czasie oblotu, który jak wynika z komunikatu prasowego producenta, zakończył się pełnym sukcesem, za sterami maszyny zasiedli piloci testowi spółki, Quirino Bucci oraz Giacomo Iannelli.
Quirino Bucci, pilot testowy spółki Leonardo stwierdził, że w czasie 30-minutowego oblotu dwumiejscowy prototypowy samolot szkolenia podstawowego M-345HET spełnił oczekiwania swoich twórców i wykazał dobre osiągi. Według Leonardo ?kampania testów? dobiegnie końca wraz z zakończeniem 2017 roku ? następna faza pozwoli sprawdzić zaawansowane systemy awioniki, silniki oraz parametry lotu, w tym osiąganą wysokość, prędkość i zwrotność.
M-345 HET. /Fot. Leonardo
M-345 HET to zbudowany w układzie tandem dwumiejscowy, jednosilnikowy samolot szkolenia podstawowego firmy Leonardo, powstały na bazie SIAI-Marchetti S.211 (znany również jako Aermacchi S-211). Maszyny M-345 HET mają zastąpić w przyszłości obecnie eksploatowane przez Siły Powietrzne Włoch szkolno-treningowe i lekkie samoloty myśliwsko-bombowe MB-339. Jak informuje producent, maszyny M-345 HET będą wyposażane w nowoczesną awionikę, oraz możliwość przenoszenia ładunku na zewnętrznych pylonach ? opis producenta jasno stwierdza, że M-345 może być wykorzystywany także jako maszyna bojowa. Samoloty M-345 HET wyposażono w systemy awioniki rodem z M-346 ?Master? ? odpowiadające standardom panującym wśród nowoczesnych maszyn bojowych. Producent wspomina o kompatybilności z systemami sterowania HOTAS (ang. Hands on Throttle and Stick), wyświetlaczami HUD (ang. Head up Display) oraz system wielofunkcyjnych wyświetlaczy MFD (Multi-Function Displays), a także systemy Data link dla przekazywania informacji w czasie rzeczywistym.
długość: 9,85 m
wysokość: 3,74 m
powierzchnia nośna: 12,6 m2
masa startowa:
– wersja szkoleniowa: 3300 kg
– wersja bojowa: 4500 kg
napęd: 1 x silnik turbowentylatorowy Williams FJ-44-4M-34
wewnętrzny zbiornik paliwa: 700 kg
zasięg:
– zwykły: 1410 km
– z podwieszonymi zbiornikami: 1850 km
długość rozbiegu / dobiegu: 520 m
Źródło: Leonardo – Leonardo: successful first flight for the new Aermacchi M-345
Zobacz także:
– > Pierwsza grupa pilotów samolotów M-346 Master zakończyła szkolenie we Włoszech [ZDJĘCIA]
– > DG RSZ: Intensywne przygotowania do przyjęcia samolotu M-346 [WIDEO]
– > Premiera nowego wielozadaniowego wariantu Mastera [FOTO+WIDEO]
– > Pierwszy lot ?Polskiego? Mastera [ZDJĘCIA]
– > Pierwsze tankowanie Mastera [ZDJĘCIA]
– > Roll-out pierwszego polskiego Mastera [ZDJĘCIA]
– > Dodatkowe maszyny M-346 Master dla włoskich sił powietrznych [WIDEO]
– > Pierwszy Polak za sterami Mastera
– > ??Z ziemi włoskiej do Polski?. Pierwszy Master dla Sił Powietrznych
– > M-346 ?Master? już wkrótce w Polsce
– > Kamuflaż dla polskich Masterów