W dniu 15 stycznia 2016 roku firma Airbus Helicopters ogłosiła, że Litwa przyjęła do służby w ramach misji poszukiwania i ratownictwa (Search and Rescue; SAR) trzy nowe śmigłowce AS365 N3+. Źródło: Wikimedia Commons

Nowe litewskie śmigłowce SAR w służbie

W dniu 15 stycznia 2016 roku Airbus Helicopters ogłosił, że Litwa przyjęła do służby w ramach misji  poszukiwania i ratownictwa (Search and Rescue; SAR) trzy nowe śmigłowce AS365 N3+. 

Ministerstwo Obrony Republiki Litewskiej oraz Siły Zbrojne świętowały przyjęcie do stałej służby trzech śmigłowców nowej generacji AS365 N3+. Maszyny będą działać w ramach misji poszukiwania i ratownictwa na terenie całego kraju dwadzieścia cztery godziny na siedem dni w tygodniu.

Zakup AS365 N3+ to jeden z elementów modernizacji naszej floty. Śmigłowce te wylatały już ponad 200 godzin w trakcie szkolenia pilotów, w tym w misjach poszukiwawczo-ratowniczych i jesteśmy pewni, że nowoczesne możliwości tych śmigłowców pozwalają nam na wykonywanie różnego rodzaju zadań, którym musimy sprostać”— powiedział płk Audronis Navickas, dowódca Sił Powietrznych.

Dwa lata po złożeniu zamówienia na śmigłowce, Siły Zbrojne Litwy są gotowe do prowadzenia misji SAR 24/7 dzięki nowym maszynom AS365 N3+. Pierwsze dwa egzemplarze dostarczono w czerwcu i wrześniu 2015 roku, dzięki czemu piloci, ratownicy i technicy mogli przejść pełen program szkoleniowy.

Litewskie Siły Zbrojne otrzymały trzecią i ostatnią maszynę AS365 N+ w grudniu 2015 roku, jednakże operacje z użyciem tych maszyn rozpoczęto dopiero z dniem 11 stycznia 2016 roku.

„Jesteśmy zobowiązani do zapewnienia satysfakcji klienta, a te śmigłowce (AS365 N3+ – przyp. red.) zostały dostarczone wraz z trzyletnią pełną gwarancją i zobowiązaniem do zapewnienia operacyjności na poziomie 80%” – wyjaśnia Mickael Peru, wiceprezes i szef Airbus Helicopters na region Europy Środkowej.

„Dostarczyliśmy części zamienne, a pracownicy techniczni Airbus Helicopters są na miejscu, aby zapewnić bezproblemowe wejście śmigłowców do służby” – powiedział.

Trzy śmigłowce misji poszukiwania i ratownictwa (SAR) AS365 N3+ są wyposażone w najnowocześniejsze technologie, takie jak: termowizyjna głowica obserwacyjna przedniej półsfery (Forward looking infrared; FLIR), radar, reflektor poszukiwawczy, głośniki, wciągarka i nosze. Dzięki zastosowaniu szklanego kokpitu (glass cockpit) oraz opracowanego przez Airbus Helicopters 4-osiowego automatycznego pilota znacznie zmniejszono obciążenie załogi — umożliwiając tym samym wykonywanie nawet najbardziej wymagających misji.

Czytaj także:

Panzerhaubitze 2000 dla Litwy

Litwa formuje kolejną brygadę

Komentarze

Absolwent Wyższej Szkoły Stosunków Międzynarodowych i Komunikacji Społecznej w Chełmie ukończył politologię o specjalności Polityka bezpieczeństwa państwa. Zainteresowania: szeroko pojęta kwestia bezpieczeństwa, wojskowość, polityka międzynarodowa, historia najnowsza, kino, książki, gry wideo.

Najpopularniejsze posty