F-16C Block 50 podczas Radom Air Show 2005. (Przemyslaw "Blueshade" Idzkiewicz/Wikimedia Commons)
F-16C Block 50 podczas Radom Air Show 2005. (Przemyslaw "Blueshade" Idzkiewicz/Wikimedia Commons)

Lockheed Martin prowadzi testy myśliwca F-16 C Block 50

Koncern Lockheed Martin przetestował odporność konstrukcji myśliwca wielozadaniowego F-16 C Block 50. Testowa maszyna osiągnęła wynik równy nalotowi 27 700 godzin. Testy pomogą w przedłużeniu życia maszyn od 8 000 do 12 000 godzin.

Koncern Lockheed Martin twierdzi, że pełnowymiarowe testy odporności konstrukcji prowadzone były w jednym z zakładów firmy znajdującym się w Fort Worth w stanie Texas. Testy sprawdzające wytrzymałość konstrukcji są równoważne 27 713 godzinom nalotu, 32 cyklom.

Obecnie inżynierowie firmy rozbierają testowany egzemplarz myśliwca F-16 C Block 50, wszystkie części przejdą wnikliwą inspekcję pod względem aberracji strukturalnych. Obszerne badania prowadzone przez koncern Lockeed Martin pozwolą inżynierom na opracowanie planów utrzymania wielozadaniowych myśliwców F-16 począwszy od wersji Block 40 do Block 52 w gotowości operacyjnej poza ich oryginalnym resursem wynoszącym 8000 godzin.

F-16 C Block 50 przechodził testy odporności konstrukcji przez ponad dwa lata w jednostce badawczej Lockheed Martin w Fort Worth w Teksasie. (Lockheed Martin)

F-16 C Block 50 przechodził testy odporności konstrukcji przez ponad dwa lata w jednostce badawczej Lockheed Martin w Fort Worth w Teksasie. (Lockheed Martin)

Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych planują przedłużanie życia około 300 myśliwców wielozadaniowych F-16 C/D po tym, jak zaniechano wcześniejszych starań wdrożenia bardziej kompleksowego pakietu modernizacyjnego. Powodem takich planów jest nie kto inny jak owiany złą sławą Lockheed Martin F-35 Lightning II, którego ciągle występujące nowe wady doprowadziły do stanu, iż obecnie pogodzono sie z tym, że maszyny nie będą w pełni operacyjne w planowanym poprzednio terminie. Lockheed Martin poszukuje również rozwiązań dla 27 innych operatorów myśliwców wielozadaniowych F-16 Fighting Falcon, zwłaszcza Tajwanu i Korei Południowej.

Pakiety wydłużające życie myśliwców F-16 nadchodzą w tym samym czasie gdy Lockheed Martin prowadzi próby w locie myśliwca F-16 V — nowej wersji myśliwca — po raz pierwszy w Fort Worth w Teksasie. Nowe maszyny posiadają radary Northrop Grumman’s APG-83 SABR (scalable agile-beam radar) oraz są oferowane potencjalnym klientom jako maszyny nowe albo modernizacje już posiadanych maszyn (Oblot najnowocześniejszego wariantu F-16).

Lockheed Martin kontynuuje produkcje myśliwców F-16 Fighting Falcon w bardzo małej skali. Ostatnio dostarczył ostatnią transzę egipskich myśliwców wielozadaniowych F-16 w konfiguracji Block 52. Cztery maszyny dotarły do bazy lotniczej w zachodniej części miasta Kair w dniu 29 października i zostały natychmiast wcielone do służby. Cztery myśliwce dołączyły do ośmiu F-16 dostarczonych w czerwcu po tym, jak administracja prezydenta Baracka Obamy zniosła zakaz dostaw sprzętu wojskowego do Egiptu (Dostawy myśliwców F-16 Block 52 dla Egiptu).
Irak ciągle otrzymuje nowe maszyny a Lockeed Martin spodziewa się kolejnych zleceń co pozwoliłoby na utrzymanie linii produkcyjnej do 2017 roku (Cztery F-16IQ już w IrakuKatastrofa irackiego F-16 w USABojowy debiut irackich myśliwców F-16IQ).

Czytaj także:

Komentarze

Absolwent Wyższej Szkoły Stosunków Międzynarodowych i Komunikacji Społecznej w Chełmie ukończył politologię o specjalności Polityka bezpieczeństwa państwa. Zainteresowania: szeroko pojęta kwestia bezpieczeństwa, wojskowość, polityka międzynarodowa, historia najnowsza, kino, książki, gry wideo.

Najpopularniejsze posty