Artystyczna wizja samolotu C-130J-SOF Super Hercules. / PRNewsfoto/Lockheed Martin Aeronautics Com.

Lockheed Martin ujawnił C-130J-SOF Super Hercules do zadań specjalnych

W dniu 20 czerwca br. podczas Międzynarodowego Salonu Lotniczego w Paryżu, amerykański koncern zbrojeniowy Lockheed Martin ujawnił dziesiątą wersję produkcyjną samolotu C-130 Hercules, oznaczoną jako C-130J-SOF Super Hercules i przeznaczoną do wspierania operacji międzynarodowych sił specjalnych.

Sklep Urodzeni Patrioci

We wtorek, 20 czerwca br. podczas drugiego dnia Paris Air Show (Le Salon International de l’Aéronautique et de l’Espace (SIAE) de Paris-Le Bourget), które odbywa się w dniach 19-25 czerwca br. na podparyskim lotnisku Le Bourget, amerykański koncern zbrojeniowy Lockheed Martin ujawnił dziesiątą wersję produkcyjną samolotu C-130 Hercules, oznaczoną jako C-130J-SOF Super Hercules. Będzie to wielozadaniowy samolot, który zaspokoi specyficzne wymagania związane z wykonywaniem strategicznych działań mających na celu wsparcie międzynarodowych sił specjalnych.

C-130J-SOF Super Hercules zapewni możliwości prowadzenia misji zwiadu, obserwacji i rozpoznania (Intelligence, surveillance and reconnaissance; ISR), operacji psychologicznych, zrzutu wyposażenia, ewakuacji personelu, pomocy humanitarnej, a przede wszystkim infiltracji, eksfiltracji i ponownego zaopatrzenia personelu wojsk specjalnych. Dzięki dodatkowemu wyposażeniu, samolot może zostać skonfigurowany tak, że zostanie uzbrojony w przeciwpancerne pociski kierowane (ppk) typu AGM-114 Hellfire oraz działko automatyczne kal. 30 mm, umieszczone na lewej burcie maszyny. Oprócz tego C-130J-SOF Super Hercules będzie mógł przeprowadzić operację powietrznego tankowania śmigłowców, myśliwców i samolotów pionowego startu i lądowania jako wysunięty punkt tankowania (Forward Area Refueling Point; FARP).

Jak powiedział Orlando Carvalho, wiceprezes wykonawczy działu Lockheed Martin Aeronautics:

Wszechstronność platformy C-130J jest w stanie wspierać misje w szerokim spektrum operacji wojskowych, a to zostało ponownie zwiększone z C-130J-SOF. Ponieważ nasi globalni partnerzy muszą stawić czoła rosnącym zagrożeniom, które przekraczają granice państwowe, chcą sprawdzonego rozwiązania. C-130J-SOF to w rzeczywistości rozwiązanie, które zapewni bezpieczeństwo na całym świecie.

Z kolei George Shultz, wiceprezes i dyrektor generalny w dziale Air Mobility and Maritime Missions, dodał:

Nasi globalni partnerzy powiedzieli, że potrzebują do wsparcia swoich zespołów sił specjalnych rozwiązań, które jest niezawodne, niedrogie, skuteczne i zintegrowane. Muszą wspierać swoich specjalsów na niebie, na morzu i na ziemi. (…) Potrzebują samolotów Super Hercules do misji specjalnych, które zostały sprawdzone i są prawdziwym wsparciem ogniowym. Dzisiaj oferujemy takie rozwiązanie światu w postaci C-130J-SOF.

Bazowy model, czyli C-130J Super Hercules to najnowsza wersja z rodziny C-130 oraz jedyna aktualnie produkowana odmiana Herculesa. To zaawansowana konstrukcja, która powstała w latach 70. XX wieku, gdy zdecydowano się zastąpić Herculesy samolotami o napędzie turboodrzutowym. Choć zewnętrznie jest bardzo podobny do poprzednich wersji, różni się od nich diametralnie. Głównymi różnicami są zastosowane nowe silniki turbinowe Rolls-Royce Allison AE2100 ze śmigłami o sześciu łopatach zbudowanych z materiałów kompozytowych i o łukowatym kształcie. Kolejną różnicą są cyfrowe systemy awioniki włącznie z wyświetlaczami HUD dla obu pilotów.

C-130J Super Hercules (Wikimedia Commons).

Źródło:

news.lockheedmartin.com: Lockheed Martin Announces C-130J-SOF Super Hercules Dedicated to Supporting International Special Operations Forces

Czytaj także:

Thales ujawnił nową generację wielofunkcyjnych radarów Ground Fire

Prezentacja uzbrojonej wersji samolotu M-346 Master

USA zbudują następcę samolotów walki radioelektronicznej EC-130H Compass Call

USAF: wkrótce testy broni laserowej na AC-130?

C-130J dla niemieckiego lotnictwa?

Potężny amerykański gunship AC-130 w akcji [WIDEO]

Francja kupi samoloty C-130J i KC-130J

Lockheed Martin wycofuje się z przetargu na pocisk przeciw-okrętowy dla okrętów US Navy

Lockheed Martin dostarczy US Army laser o mocy 60 kW

Lockheed Martin zaprezentował model „niewidzialnego” samolotu-cysterny

Komentarze

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.

Najpopularniejsze posty