Niemiecki okręt podwodny U 33 typu 212A. / fot. Bundesmarine.

Niemiecka flota podwodna sparaliżowana

Niemiecki okręt podwodny U 35 typu 212A doznał uszkodzeń sterów w dniu 15 października br. u wybrzeży Norwegii, przez co cała flota podwodna Bundesmarine, składająca się z sześciu jednostek tego typu pozostaje sparaliżowana, pomimo informacji o zakończeniu prac stoczniowych nad U 31, który jeszcze nie jest gotów do służby operacyjnej.

W dniu 19 października br. pojawiła się niepokojąca informacja o uszkodzeniach niemieckiego okrętu podwodnego U 35 (S185) typu 212A podczas ćwiczeń w cieśninie Kattegat, w pobliżu miejscowości Kristiansand (Norwegia). Do uszkodzenia ze jednego stateczników w sterze rufowym, zbudowanym w układzie X, doszło w dniu 15 października br., ale Bundesmarine potwierdziła informacje medialne o incydencie kilka dni później.

Okręt został odholowany do stoczni producenta, koncernu Thyssen Krupp Marine Systems (TKMS) w Kilonii, gdzie przechodzi ocenę uszkodzeń, na podstawie której rozpoczną się niezbędne prace naprawcze. U 35 jest drugim najnowszym okrętem swojego typu, wszedł do służby w dniu 23 marca 2015 roku i jest pierwszą zmodernizowaną jednostką.

Dzień wcześniej pojawiła się z kolei informacja, że pierwszy okręt podwodny w swoim typie, czyli U 31 (S181) zakończył prawie trzyletni remont połączony z naprawą po wypadku u wybrzeży Wielkiej Brytanii w 2013 roku. Jednostka, która weszła do służby w 2005 roku, przed wypadkiem zdążyła wykonać tylko jedną misję szkoleniową na Morzu Śródziemnym. Obecnie, okręt, pomimo że wyszedł już w morze na próby odbiorcze, nie może zostać od razu przekazany dowództwu niemieckiej floty U-Boot, a dodając fakt, że trzy kolejne pozostają obecnie w stoczni (trzecim jest U 35), a dwa ostatnie oczekują na remont w bazie morskiej Eckernförde, to żaden okręt podwodny Bundesmarine nie posiada statusu aktywnej służby operacyjnej.

Powrót trzech lub czterech okrętów do służby jest planowany dopiero w połowie 2018 roku. Jak informuje niemieckie dowództwo, trudna sytuacja 1. Eskadry Okrętów Podwodnych (1. Ubootgeschwader) z Eckernförde wynika z niewystarczającej dostępności do części zamiennych, w związku z trwającymi od 25 lat trudnościami budżetowymi Bundesmarine, jak i wynikającego z tego braku skompletowania bazy logistycznej dla okrętów podwodnych wdrożonych do służby w latach 2005-2016.

Okręt podwodny U 34, typu 212A. należący do marynarki wojennej Niemiec. / Wikimedia Commons.

Niemieckie okręty podwodne typu 212A posiadają napęd hybrydowy, oparty na bateriach akumulatorowych oraz systemie ogniw paliwowych. Są pierwszymi okrętami podwodnymi na świecie, w których zastosowano takie rozwiązanie. Jednostki tego typu są użytkowane przez Niemcy (U 31, U 32, U 33, U 34, U 35 oraz U 36) i Włochy (znane jako typ Todaro: Salvatore Todaro, Scir?, Pietro Venuti oraz Romeo Romei). Mają 56/57,2 metra długości, 6,8 metra szerokości i 1.830 ton wyporności podwodnej. Zasięg wynosi 8.000 mil morskich (14.800 km) przy prędkości 8 węzłów (prędkość maksymalna to 20 węzłów). Zanurzenie dotąd testowane wyniosło 200 metrów, a według inżynierów TKMS głębokością zgniatania dla typu 212A jest ponad 700 metrów. Załogę stanowi 5 oficerów i 22 marynarzy.

Na bazie typu 212A mają powstać nowe okręty podwodne dla Norweskiej Królewskiej Marynarki Wojennej (Sj?forsvaret), a porozumienie w tej sprawie zawarto w dniu 3 lutego br. (czytaj więcej: Niemieckie okręty podwodne dla Norwegii).

Źródła:

marine.de: Uboot ?U35? zur Untersuchung im Dock

navaltoday.com: German submarine U 35 damages X-rudder off Norway

navaltoday.com: German Navy?s lead AIP submarine wraps up three years of repairs

Czytaj także:

Nowe okręty wojenne i rakiety manewrujące dla Bundesmarine

Niemiecka Marynarka Wojenna testuje broń laserową

Do portu w Gdyni wszedł niemiecki okręt podwodny U 34

Niemcy rozważają zakup F-15E lub F/A-18E/F dla Luftwaffe

Francja i Niemcy wspólnie zbudują nowy samolot myśliwski

Niemcy zainteresowane zakupem myśliwców F-35?

Niemcy: Kolejne Leopardy dla Bundeswehry?

Niemcy zapowiedzieli zwiększenie liczebności Bundeswehry

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.