Okręt podwodny U 34, typu 212A. należący do marynarki wojennej Niemiec. / Wikimedia Commons.

Niemieckie okręty podwodne dla Norwegii

W dniu 3 lutego br. Ministerstwo Obrony Norwegii poinformowało o wyborze Republiki Federalnej Niemiec jako partnera strategicznego w ramach zakupu przyszłych okrętów podwodnych, których konstrukcja będzie oparta o niemiecki typ 212A.

W piątek, 3 lutego br. Ministerstwo Obrony Norwegii poinformowało, że rząd po kompleksowym procesie ocenie, zdecydował się wybrać Republikę Federalną Niemiec jako partnera strategicznego w ramach zakupu przyszłych okrętów podwodnych, których konstrukcja będzie oparta o niemiecki typ 212A, zaprojektowany przez koncern ThyssenKrupp Marine Systems GmbH (TKMS), który największy producentem konwencjonalnych okrętów podwodnych w Europie Zachodniej. Partnerstwo ma opierać się na wspólnym zakupie i eksploatacji nowych okrętów.

Decyzja obejmuje także szeroką i długoterminową współpracę Norweskiej Królewskiej Marynarki Wojennej (Sjøforsvaret) z Marynarką Wojenną Niemiec (Bundesmarine), obejmującą okręty podwodne i inne możliwości (w dziedzinie szkolenia, ćwiczeń, części zamiennych, serwisowania i dożywotniej eksploatacji nowych jednostek) oraz współpracę przemysłów norweskiego i niemieckiego.

Jak powiedziała norweska minister obrony, Ine Eriksen Søreide:

Okręty podwodne należą do najważniejszych zdolności Norweskich Sił Zbrojnych i mają ogromne znaczenie dla naszej zdolności do ochrony interesów morskich Norwegii. Ważne jest, że udało nam się znaleźć partnera strategicznego, z którym możemy stworzyć szeroką i długotrwałą współpracę. Stanowi to dobrą podstawę dla relacji długoterminowych. Musimy utrzymać wiarygodne zdolności sił podwodnych w przyszłości. Współpraca z Niemcami zapewni, że Norwegia otrzyma okręty podwodne, jakie potrzebujemy, a jednocześnie przyczyni się do inicjatywy „Smart defence” i bardziej efektywnej obronnej współpracy sprzętowej w NATO.

Według planów, umowa na zakup okrętów podwodnych zostanie podpisana w 2019 roku, co pozwoli na ich dostawy odbiorcy od 2025 do 2030 roku. Termin ten zapewni Sjøforsvaret ciągłość w eksploatacji własnych sił podwodnych. Minister podkreśliła, że zacieśnienie współpracy z Berlinem nie zamyka furtki innym państwom, w tym Polsce:

Niezależnie od tej decyzji, działania w celu ustanowienia dalszej współpracy z innymi krajami są kontynuowane, aby uzyskać jeszcze większe synergie i korzyści skali. Norwegia od kilku lat pracowała blisko z Holandią i Polską, aby stworzyć szeroką współpracę w zakresie okrętów podwodnych. Prace te będą kontynuowane.

Decyzją norweskiego MON odrzucono tym samym ofertę francuskiego koncernu zbrojeniowego DCNS, który zaproponował rozwiązanie „Scorpène Norway”, bazujące na francusko-hiszpańskim okręcie podwodnym typu Scorpène. Francuzi wydali oświadczenie, w którym żałują suwerennej decyzji rządu norweskiego, podkreślając, że ich oferta była lepsza, w szczególności w strefie przeciw-podwodnych działań wojennych, kluczowego znaczenia dla operacji i patroli na Dalekiej Północy.

Niemieckie okręty podwodne typu 212A posiadają napęd hybrydowy, oparty na bateriach akumulatorowych oraz systemie ogniw paliwowych. Są pierwszymi okrętami podwodnymi na świecie, w których zastosowano takie rozwiązanie. Jednostki tego typu są użytkowane przez Niemcy (U 31, U 32, U 33, U 34, U 35 oraz U 36, który czeka na wejście do służby) i Włochy (znane jako typ Todaro: Salvatore Todaro, ScirèPietro Venuti, a na wejście do służby czeka Romeo Romei). Mają 56/57,2 metra długości, 6,8 metra szerokości i 1.830 ton wyporności podwodnej. Zasięg wynosi 8.000 mil morskich (14.800 km) przy prędkości 8 węzłów (prędkość maksymalna to 20 węzłów). Zanurzenie dotąd testowane wyniosło 200 metrów, a według inżynierów TKMS głębokością zgniatania dla typu 212A jest ponad 700 metrów. Załogę stanowi 5 oficerów i 22 marynarzy.

Obecnie, Norweska Królewska Marynarka Wojenna (Sjøforsvaret) operuje sześcioma przestarzałymi okrętami podwodnymi typu 210 Ula (zwanych też Typ P 6071), opracowanymi i wybudowanymi w niemieckiej stoczni wojennej Nordseewerke (NSWE) według projektu IKL z usterzeniem rufowym w konfiguracji „X”. Okręty typu 210 Ula mają 59 metrów długości i 5,40 metra szerokości. Wyporność podwodna wynosi 1.150 ton, zasięg 5.000 mil morskich (9.300 km) przy prędkości 8 węzłów (prędkość maksymalna pod wodą wynosi 23 węzły), a zanurzenie 200 metrów. Załogę stanowi 21 oficerów i marynarzy. Jednostki tego typu w służbie Sjøforsvaret to: HNoMS Ula (S 300), HNoMS Utsira (S 301), HNoMS Utstein (S 302), HNoMS Utvær (S 303), HNoMS Uthaug (S 304) oraz HNoMS Uredd (S 305).

HNoMS Ula(S 300). / Wikimedia Commons.

HNoMS Ula (S 300). / Wikimedia Commons.

Źródła:

regjeringen.no: Germany chosen as strategic partner for new submarines to Norway

en.dcnsgroup.com: Norwegian Submarines Programme – Interruption of ongoing competitive process

Czytaj także:

Morskie samoloty patrolowe P-8A Poseidon dla Norwegii

Kongsberg zmodernizuje norweskie fregaty rakietowe

Amerykańscy Marines w Norwegii

Trzy bombowce strategiczne B-52H nad Norwegią

Do portu w Gdyni wszedł niemiecki okręt podwodny U 34

Norweski okręt podwodny typu 210 Ula dla Polski?

Komentarze

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.

Najpopularniejsze posty