Trzy prototypy T-50 PAK FA w czasie Międzynarodowego Salonu Lotniczego i Kosmicznego MAKS 2013 / Wikimedia Commons

Nowe silniki dla T-50 PAK FA

Jewgienij Marczukow, główny projektant w zakładach NPO Saturn, powiedział, że pierwszy lot prototypu myśliwca 5. generacji Suchoj T-50 PAK FA z nowymi silnikami Fazy II nastąpi pod koniec 2017 roku.

W dniu 10 marca br., w wywiadzie dla agencji informacyjnej TASS, Jewgienij Marczukow, główny projektant w zakładach NPO Saturn, powiedział, że pierwszy lot prototypu myśliwca 5. generacji Suchoj T-50 PAK FA z nowymi silnikami Fazy II (oznaczony przez producenta także jako izdielije 30 – przyp. red.) nastąpi pod koniec przyszłego roku:

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, oblot silników Fazy II zainstalowanych na T-50 jako platformie testowej nastąpi pod koniec 2017 roku.

Według Marczukowa, silniki Fazy II są w fazie montażu prototypu oraz testów rdzenia silnika. Pierwszy rdzeń przeszedł pomyślnie testy, drugi zakończy je już niebawem. Z kolei test demonstratora silnika nastąpi latem br. Jak podkreślił konstruktor, nowa jednostka napędowa jest o 15-20% wydajniejsza od poprzedniej:

Charakterystyka silnika została dopracowana dzięki wyraźnej poprawie w parametrach cyklu operacyjnego, efektywności jednostek oraz wprowadzeniu zaawansowanych technologii w pierwszej kolejności. Oferuje on wyższy ciąg oraz znaczną redukcję zużycia paliwa praktycznie we wszystkich trybach pracy, tj. nie tylko w locie z prędkością przelotową, ale także przy przyspieszaniu i na dopalaczu. Oznacza to redukcję kosztów cyklu życia [resursu – przyp. red.] silnika.

Marczukow dodał także, że projektowanie nowej, zaawansowanej jednostki napędowej przysporzyło wiele trudności, ponieważ wiele materiałów nie było do tej pory certyfikowanych. Dlatego wcześniejsze prototypy różniły się od obecnie testowanych egzemplarzy.

Pracujemy nad nowymi silnikami we współpracy z projektantami samolotu (z Kompanii Suchoj – przyp. red.), wliczając w to prace przy wlotach powietrza, ponieważ są projektowane na pozostawanie w służbie co najmniej 30 lat.

Na koniec, Rosjanin powiedział, że zakłady NPO Saturn planują wykorzystać zaawansowany rdzeń silnika do budowy całego spektrum jednostek napędowych dla lotnictwa.

Przypomnijmy, że rosyjscy konstruktorzy mieli już kłopoty z obecnie zainstalowanymi silnikami Saturn-Liulka AŁ-41F1 (izdielije 117). W czasie pokazów podczas 10. Międzynarodowego Salonu Lotniczo-Kosmicznego MAKS-2011, prototyp T-50-2 musiał przerwać start, gdyż doszło do pompażu prawego silnika. Z kolei w dniu 10 czerwca 2014 roku T-50-5 (prototyp w nowym kamuflażu, stylizowanym na rekina – przyp. red.) zapalił się podczas lądowania na lotnisku instytutu lotów doświadczalnych w Żukowskim koło Moskwy. Uszkodzenia zostały ocenione jako poważne.

Poniżej wideo z testów silników Fazy I (izdielije 117):

Czytaj także:

PAK FA ustanowił rekord prędkości wznoszenia?

Systemy podtrzymywania życia dla PAK FA gotowe

Finalna faza testów PAK FA rozpoczęta

Pierwsza eskadra J-20 w przyszłym roku?

Komentarze

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.

Najpopularniejsze posty