F/A-18C Hornet z Marine Fighter Attack Squadron 232 (VMFA-232) Red Devils. / Wikimedia Commons.

Nowe życie myśliwców F/A-18C z Boneyard

Decyzją Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych (Marines) kontrakt na dostawę 30 myśliwców pokładowych F/A-18C Hornet i ich modernizację do standardu C+ otrzymał amerykański gigant zbrojeniowy, firma Boeing. Myśliwce pochodzą ze składów leżących obok bazy lotnictwa Davis-Monthan opodal Tucson w Arizonie. 

Sklep Urodzeni Patrioci

Zamówione maszyny, które zostaną poddane procesowi modernizacji to wcześniej wycofane ze służby myśliwce pokładowe F/A-18C Hornet — maszyny przechowywane są na największym na świecie cmentarzysku samolotów tzw. „Boneyard” leżącym obok bazy lotnictwa Davis-Monthan opodal Tucson w Arizonie. Opiekę nad cmentarzyskiem (ang. Boneyard) sprawuje 309. Grupa Utrzymywania i Konserwacji (ang. 309th Aerospace Maintenance and Regeneration Group, w skrócie AMARG). Z oświadczenia producenta (firmy Boeing) wynika, że zmodernizowane Hornety trafią na wyposażenie dwóch dywizjonów.

Dwie pierwsze zmodernizowane maszyny F/A-18C+ Hornet dostarczono do jednostek Korpusu Piechoty Morskiej prosto z zakładów koncernu Boeing w Cecil Field (Floryda). Aktualnie, przez proces modernizacji przechodzi kolejne 5 maszyn — oczekuje się, że zostaną one dostarczone do odbiorcy do września.

Pakiet „C+” ?

Pakiet modernizacji do tzw. standardu „C+” został przyznany amerykańskiemu koncernowi Boeing w 2014 roku. Z Tucson w Arizonie, maszyny zostają przetransportowane do zakładów Boeinga w Cecil Field na Florydzie, gdzie zostają poddane procesowi przywrócenia do służby. W ramach wyżej wspomnianego pakietu „C+” maszyny otrzymują nową awionikę i zmodernizowane stacje radarowe AN/APG-65. Modernizacja przedłuża również żywotność myśliwców z zakładanych wcześniej 6.000 do 8.000 godzin.

Według Billa Maxwella (przedstawiciela firmy Boeing), maszyny pochodzące ze składów 309. Grupy Utrzymywania i Konserwacji to samoloty, które nie osiągnęły jeszcze końca swojej żywotności. W zakładach Cecil Field oprócz modernizacji wspomnianych w powyższym artykule maszyn F/A-18C Hornet, prowadzone są prace naprawcze maszyn F/A-18E/F Super Hornet — obecnie naprawianych jest 47 maszyn — oraz co najciekawsze prace związane z modyfikacją wycofanych ze służby myśliwców wielozadaniowych F-16 Fighting Falcon na powietrzne cele (do standardu QF-16) dla potrzeb szkolenia amerykańskiego lotnictwa.

Zobacz także:

Komentarze

Absolwent Wyższej Szkoły Stosunków Międzynarodowych i Komunikacji Społecznej w Chełmie ukończył politologię o specjalności Polityka bezpieczeństwa państwa. Zainteresowania: szeroko pojęta kwestia bezpieczeństwa, wojskowość, polityka międzynarodowa, historia najnowsza, kino, książki, gry wideo.

Najpopularniejsze posty