Fregata klasy Halifax HMCS Toronto (FFH 333) i niszczyciel rakietowy USS Bulkeley (DDG 84) klasy Arleigh Burke. (Wikimedia Commons).

Nowy „cywilny” tankowiec dla Królewskiej Kanadyjskiej Marynarki Wojennej

Królewska Kanadyjska Marynarka Wojenna do 2021 roku do tankowania swoich okrętów wojennych na morzu zamierza wykorzystać statek handlowy (kontenerowiec), który wydzierżawi od prywatnej firmy. Uważa się, że to pierwszy raz, gdy służba polegać będzie na prywatnej firmie, aby zapewniać możliwości, które zwykle obsługiwane są przez własne okręty zaopatrzeniowe.

Firma Chantier Davie Canada of Levis z Quebecu zakupiła komercyjny statek tj. kontenerowiec Asterix. W przyszłym miesiącu jednostka zostanie sprowadzona do Kanady, a po remoncie statek będzie przewoził prowiant i paliwo dla grup zadaniowych Królewskiej Kanadyjskiej Marynarki Wojennej.

Jak powiedział analityk obronny Martin Shadwick to pierwszy komercyjny statek, które weźmie udział w prowadzeniu tego rodzaju operacji.

?Marynarka Wojenna nie miała wielkiego wyboru, jak tylko iść tą drogą? powiedział Shadwick, który wykłada na Uniwersytecie York w Toronto na temat badań strategicznych. ?Opóźnienia w naszym przemyśle stoczniowym umieściły nas w tej sytuacji„.

Rząd Kanady jest w trakcie procesu nabywania dwóch okrętów pomocniczych klasy Queenston, Joint Support Ships (JSS) dla Królewskiej Marynarki Wojennej Kanady za kwotę 2.6 mld CAN (2 mld USD). Te okręty miały być zwodowane już w 2012 roku, ale ich budowa się jeszcze nie rozpoczeła. Opóźnienia spowodowane zostały brakiem środków finansowych i konieczności ponownego uruchomienia procesu udzielania zamówień.

Oczekuje się, że budowa okrętów JSS rozpocznie się w stoczni Seaspan w Vancouver w Kolumbii Brytyjskiej w następnym roku.

W międzyczasie Marynarka Wojenna wycofała z eksploatacji w tym roku swoje dwa statki zaopatrzeniowe HMCS Preserver i HMCS Protecteur. Oba okręty przewoziły zarówno paliwo, jedzenie, jak i amunicję dla okrętów Królewskiej Kanadyjskiej Marynarki Wojennej. Okręty udzielały także usług medycznych, wsparcia ze strony śmigłowców i konserwacji.

Rzecznik Departamentu Obrony Narodowej Ashley Lemire powiedziała, że kontrakt na usługi dla Królewskiej Kanadyjskiej Marynarki Wojennej zostanie spełniony przez statek komercyjny.

?Kluczową rolą tymczasowego świadczenia usług zaopatrywania jest dostarczenie zaopatrzenia na morzu i zaopatrywanie fregat rakietowych typu Halifax które są podstawą kanadyjskiej marynarki wojennej dla niebojowych misji krajowych i międzynarodowych.? mówi Ashley Lemire.

?To [okręt] może również znacząco wzmocnić dodatkowe funkcje takie jak wsparcie lotnictwa, wzmocnienie dowodzenia i kontroli, zapewnienia pomocy medycznej i innej pomocy humanitarnej, a także przenoszenia części zamiennych, jedzenia i ładunku„.

Rzecznik Departamentu Obrony Narodowej wskazuje także iż statek komercyjny pozwoli personelowi Królewskiej Kanadyjskiej Marynarki Wojennej na utrzymanie umiejętności w kluczowych obszarach do czasu zbudowania i wprowadzenia do służby okrętów programu JSS.

Oczekuje się, że pierwszy okręt zostanie zwodowany w 2020 roku. Statek komercyjny Asterix po remoncie wykorzystywano by do momentu wprowadzenia do służby drugiej jednostki JSS w 2021 roku.

Pierre-Alain Bujold, rzecznik Ministerstwa Robót Publicznych i Usług Rządowych powiedział, że dyskusje na temat ceny jednostek i warunków kontraktu dla Królewskiej Kanadyjskiej Marynarki Wojennej nadal trwają.

?Na ten moment brak decyzji w sprawie kosztów lub terminów na udzielenie zamówienia publicznego.? powiedział Bujold, którego ministerstwo nadzoruje proces zamówień publicznych.

W ramach proponowanej umowy, firma Chantier Davie zapewni cywilną załogę dla obsługi statku, personel Królewskiej Kanadyjskiej Marynarki Wojennej zajmowałby się komunikacją i rzeczywistym transferem materiałów i paliwa do okrętów wojennych Królewskiej Kanadyjskiej Marynarki Wojennej. Komercyjny okręt Asterix zostałby wyposażony w systemy tankowania z wycofanych okrętów zaopatrzeniowych.

Chantier Davie przewiduje, że wraz z podpisaniem kontraktu z rządem konwersja jednostki potrwa około 15 miesięcy. Po tym będzie mógł być stosowany w celu uzupełnienia paliwa i zaopatrzenia statków marynarki wojennej.

Okręty zaopatrzeniowe Chile i Hiszpanii także działają dla Królewskiej Kanadyjskiej Marynarki Wojennej, ale na czas określony. Okręt Armada de Chile (chilijska marynarka wojenna) Almirante Montt przybył do kanadyjskiej bazy morskiej 3 lipca i przez 40 dni prowadził misje wsparcia dla Królewskiej Kanadyjskiej Marynarki Wojennej na morzy przed powrotem do domu. Kpt. Andrés Rodrigo, rzecznik Królewskiej Kanadyjskiej Marynarki Wojennej powiedział, że za wypożyczenie jednostki zaopatrzeniowej na okres 40 dni Kanada zapłaciła Chile 6 mln USD.

Oczekuje się że hiszpański okręt marynarki wojennej rozpocznie misje wsparcia wschodniej floty wybrzeża Kanady na jesieni. Departament Obrony Narodowej Kanady nie ujawnił jeszcze żadnych szczegółów tego porozumienia.

W listopadzie 2014 roku Wiceadmirał. Mark Norman, szef Królewskiej Kanadyjskiej Marynarki Wojennej przekonywał, że oparcie w zakresie zaopatrywania okrętów marynarki wojennej przy pomocy sojuszników będzie krótkoterminowe.

?Bez względu na to, co zrobimy, nie widzimy długoterminowego, trwałego rozwiązania pochodzącego od naszych sojuszników? , powiedział.

Szef Królewskiej Kanadyjskiej Marynarki Wojennej zauważa, że wycofanie dwóch istniejących statków zaopatrzeniowych Kanady stworzyło ?znaczną lukę, którą musimy szybko i efektywnie wypełnić„.

W pewnym momencie władze Kanadyjskiej Marynarki Wojennej interesowały się zakupem okrętów pochodzących z nadwyżek sprzętowych Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych, ale plany porzucono ze względu na koszty i brak dostępnych jednostek.

Marynarka Wojenna USA, także zaoferowała swoją pomoc w zaopatrywaniu okrętów Królewskiej Kanadyjskiej Marynarki Wojennej. Kanada pracuje wraz z władzami U.S Navy, by lepiej koordynować działania obu flot.

Ostatecznie Kanada wybrała okręt klasy Berlin (w ramach JSS).Mogą one przewozić ładunek o wadze 20 200 ton i około 600 stóp długości. Wersje kanadyjskie będą przewozić dwa helikoptery oraz będą wyposażone w placówki medyczne.

Zainteresowania: szeroko pojęta kwestia bezpieczeństwa, wojskowość, polityka międzynarodowa, historia najnowsza, kino, książki, gry wideo.