VV-2. Źródło: Softex Aero.

Nowy śmigłowiec VV-2 od Softex Aero

Softex Aero, ukraiński producent samolotów zaprezentował koncepcję nowego projektu śmigłowca szturmowo-rozpoznawczego VV-2. Firma pokazała makietę nowego śmigłowca po raz pierwszy podczas targów ?SUN 'n FUN? zorganizowanych w kwietniu 2016 roku na Florydzie w USA.

VV-2 to dwumiejscowy śmigłowiec szturmowy, który skonstruowano w tym samym tandemowym układzie kabiny jak w przypadku amerykańskiego śmigłowca szturmowego AH-64 Apache, lub europejskiego śmigłowca Eurocopter Tiger. Według danych Softex Aero, miejsce dla pilota znajdzie z tyłu, natomiast dla operatora uzbrojenia z przodu maszyny.

Ujawnione dane techniczne wskazują, że śmigłowiec VV-2 przynależy do kompletnie innej kategorii wagowej niż obecnie istniejąca na rynku konkurencja. Maksymalna masa startowa maszyny to 1.100 kg. VV-2 to śmigłowiec niemal dwukrotnie mniejszy od amerykańskiego AH-64 Apache, o długości 8 i wysokości 2.2 metrów, ze średnicą wirnika na poziomie 8.5 metrów. Zgodnie z dostępnymi danymi, przednie i tylne wirniki zbudowane zostaną z materiałów kompozytowych.

Prototyp śmigłowca szutrmowo-rozpoznawczego VV-2. Źródło: Softex Aero.

Prototyp śmigłowca szturmowo-rozpoznawczego VV-2. Źródło: Softex Aero.

VV-2 napędzany będzie przez pojedynczy silnik TS 100 ZA oferujący możliwość wykorzystania 190KM w warunkach przelotowych oraz 245KM przy szybkim starcie. Silniki produkowane są przez czeską firmę PBS Velká Bíteš. W tej konfiguracji, VV-2 mógłby osiągać prędkość przelotową na poziomie 240 km/h i prędkość wznoszenia 9 m/s. Zasięg operacyjny to 500 km a pułap to 4.000 metrów. Jak informuje Softex Aero, trwają rozważania na temat tego, czy bezzałogowa wersja maszyny będzie wykonywać misje ISR (Intelligence, surveillance and reconnaissance), czy/oraz prowadzić misje bojowe.

Zainteresowania: szeroko pojęta kwestia bezpieczeństwa, wojskowość, polityka międzynarodowa, historia najnowsza, kino, książki, gry wideo.