EDM-1, prototyp CH-53K King Stallion w chwilę po pierwszym starcie. / fot. Sikorsky Aircraft Corporation.
EDM-1, prototyp CH-53K King Stallion w chwilę po pierwszym starcie. / fot. Sikorsky Aircraft Corporation.

Oblot CH-53K King Stallion [WIDEO]

W dniu 27 października br., dokonano oblotu, przeznaczonego dla amerykańskiego Korpusu Piechoty Morskiej (USMC), ciężkiego śmigłowca transportowego Sikorsky CH-53K King Stallion.

Prototyp, oznaczony jako EDM-1, wzbił się w powietrze na terenie zakładów Sikorsky Aircraft Corporation w West Palm Beach na Florydzie. Jest to pierwszy z czterech prototypów (Engineering Development Model) jakie będą testowane przez koncern. Maszyna wykonała 30-minutowy lot, unosząc się około 10 metrów nad ziemią.

https://www.youtube.com/watch?v=w470re4nfyw

Sikorsky zaprezentował najnowszy wariant z rodziny CH-53 w maju 2014 roku i pierwotnie oczekiwano, że oblot nastąpi przed końcem tamtego roku. Jednakże nastąpiły nieoczekiwane problemy techniczne, m.in. z przekładnią główną. Michael Torok, wiceprezes programu King Stallion powiedział, że w czasie prac zespół konstruktorów musiał rozwiązać kilka problemów.

Płk Hank Vanderborght, odpowiedzialny w USMC za wdrażanie ciężkich śmigłowców transportowych, powiedział, że Korpus wszedł w długo oczekiwaną fazę rozwojową tego programu oraz doświadczył znaczących postępów w zakresie systemu, jak i podsystemów, które budują wiarę w dalszy rozwój możliwości CH-53K.

W ciągu trzech najbliższych lat EDM-1 oraz trzy kolejne prototypy: EDM-2, EDM-3 i EDM-4 wejdą w fazę intensywnych testów, mających na celu dopracowanie rozwiązań dla Korpusu. USMC wyraził zapotrzebowanie na 200 śmigłowców tego typu, a status wstępnej zdolności bojowej (Initial operational capability) mają osiągnąć w 2019 roku.

CH-53K King Stallion. / fot. Sikorsky Aircraft Corporation.

CH-53K King Stallion. / fot. Sikorsky Aircraft Corporation.

CH-53K King Stallion posiada zbliżone rozmiary jak jego poprzednik – CH-53E Super Stallion, jest wyposażony w trzy silniki turbowałowe GE38-1B (oznaczenie w US Navy: T408-GE-400) o mocy 7.500 KM/5.520 kW firmy GE Aviation, których moc przekładana jest przez nowe piasty, wykonane z elastomerów (polimerowych tworzyw sztucznych – przyp. red.) oraz nowe, całkowicie kompozytowe śmigła (siedem wirnika głównego oraz cztery ogonowego). Maszyna jest także wyposażona w nowy, zdigitalizowany glass-cockpit.

Maksymalna masa startowa wynosi 39,9 tony (Super Stallion – 33,3 tony), a ładowność 15,9 tony (Super Stallion – 14,5 tony), co pozwala na transport nawet do 55 żołnierzy. Długi na 30,2 metra i przy maksymalnej prędkości 315 km/h śmigłowiec, będzie mógł dolecieć na odległość do 852 km (promień działania wynosi 204 km).

Prototyp CH-53K King Stallion podczas pierwszej, oficjalnej prezentacji w dniu 5 maja 2014 roku. / Wikimedia Commons.

Prototyp CH-53K King Stallion podczas pierwszej, oficjalnej prezentacji w dniu 5 maja 2014 roku. / Wikimedia Commons.

Czytaj też:

Pierwszy kadłub dla V-280 Valor ukończony

Katastrofa Super Stalliona

Oblot Raidera

Komentarze

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.

Najpopularniejsze posty