Oblot A-100LŁ Premier. / fot. Rostec/UIMC.
Oblot A-100LŁ Premier. / fot. Rostec/UIMC.

Oblot latającego laboratorium A-100LŁ Premier

Zjednoczona Korporacja Produkcji Instrumentów (UIMC) poinformowała, że oblatano latające laboratorium A-100LŁ Premier dla przyszłego rosyjskiego samolotu wczesnego ostrzegania i dozoru przestrzeni powietrznej (AEW&C).

W środę, 26 października br. rzecznik prasowy Zjednoczonej Korporacji Produkcji Instrumentów (UIMC) powiedział dla agencji informacyjnej TASS, że A-100LŁ [Letajuszczaja Łaboratorija; latające laboratorium – przyp. red.] wystartował po raz pierwszy w ramach testów w powietrzu. Lot przebiegał w normalnym reżimie.

Testy w powietrzu mają dowieść skuteczności kompleksu radio-technicznego przyszłego systemu A-100 Premier, kompatybilności elektromagnetycznej (EMC) jego podsystemów, protokołów wymiany informacji oraz innych celów projektowych.

Wcześniej, w dniach 6-11 września br. model samolotu A-100 Premier zaprezentowano podczas II Międzynarodowego Forum Wojskowo-Technicznego „Armia-2016” w Alabino pod Moskwą.

Dyrektor wykonawczy Korporacji Radiotechnicznej „Wega” Władimir Werba powiedział, że nowy radar z aktywnym skanowaniem elektronicznym (active electronically scanned array; AESA) Premier dla A-100 jest zdolny do wykrywania statków powietrznych w odległości do 600 km oraz okrętów do 400 km i może obracać się dwa razy szybciej, niż używany w A-50 i A-50U radar Szmiel. Dzięki takiemu rozwiązaniu zwiększy się skuteczność śledzenia i lokalizacji celów poruszających się z dużą prędkością. Prototyp A-100 Premier ma wzbić się w powietrze w 2017 roku.

Berijew A-100LL Premier jest projektowany jako następca samolotu wczesnego ostrzegania i dozoru przestrzeni powietrznej (AEW&C) A-50 i A-50U Szmiel (ros. trzmiel) (w kodzie NATO: Mainstay) i ma docelowo bazować na zmodernizowanym samolocie transportowym Ił-76MD-90A (Ił-476), wyposażonym w cichsze i bardziej ekonomiczne silniki turbowentylatorowe Aviadvigatel PS-90A-76 o ciągu 142 kN każdy (dla porównania silniki Sołowiew D-30KP, używane w Ił-76, będącym bazą dla A-50/A-50U mają ciąg 103 kN – przyp. red.), nową awionikę i szklany kokpit (glass cockpit).

Rysunek autorstwa Ralph1989. Berijew A-50U Szmiel (ros. trzmiel)(w kodzie NATO: Mainstay) jest to rosyjski samolot wczesnego ostrzegania i nadzoru (AEW&C) bazujący na ciężkim transportowcu Iljuszyn Ił-76, zaprojektowany przez Taganrogowski lotniczy kompleks naukowo-techniczny im. G.R. Berijewa. A-50U jest rezultatem projektu Tytan-U, zmodernizowanego wariantu A-50 z nowym radarem typu RM (wcześniejsze wersje były wyposażone w radary typu R, oba produkcji Korporacji Radiotechnicznej „Wega”). W grudniu 2007 roku pierwszy prototyp A-50U rozpoczął testy państwowe i 21 października 2011 roku został dostarczony rosyjskim siłom powietrznym (WWS) z nr rejestracyjnym RF-92957, nr bocznym 47 „czerwony” i nr seryjnym 0043453577. Kolejny zmodernizowany egzemplarz (o nr rej. RF-50602, nr bocznym 33 „czerwony” i nr ser. 0043454618) został dostarczony w 2013 roku. Trzeci samolot został dostarczony 25 marca 2014 roku (nr rej. RF-94268, nr boczny 41 „czerwony” i nr ser. 0083483499).

Rysunek autorstwa Ralph1989. Berijew A-50U Szmiel (ros. trzmiel)(w kodzie NATO: Mainstay) jest to rosyjski samolot wczesnego ostrzegania i nadzoru (AEW&C) bazujący na ciężkim transportowcu Iljuszyn Ił-76, zaprojektowany przez Taganrogowski lotniczy kompleks naukowo-techniczny im. G.R. Berijewa. A-50U jest rezultatem projektu „Tytan-U”, zmodernizowanego wariantu A-50 z nowym radarem typu RM (wcześniejsze wersje były wyposażone w radary typu R, oba produkcji Korporacji Radiotechnicznej „Wega”). W grudniu 2007 roku pierwszy prototyp A-50U rozpoczął testy państwowe i 21 października 2011 roku został dostarczony rosyjskim siłom powietrznym (WWS) z nr rejestracyjnym RF-92957, nr bocznym 47 „czerwony” i nr seryjnym 0043453577. Kolejny zmodernizowany egzemplarz (o nr rej. RF-50602, nr bocznym 33 „czerwony” i nr ser. 0043454618) został dostarczony w 2013 roku. Trzeci samolot został dostarczony 25 marca 2014 roku (nr rej. RF-94268, nr boczny 41 „czerwony” i nr ser. 0083483499).

Źródło: tass.ru: Летающая лаборатория для нового авиарадара А-100 „Премьер” впервые поднялась в воздух

Czytaj także:

Pierwsze trzy Ił-22PP Porubszczik dla rosyjskiego lotnictwa

Rosja odebrała pierwszy zmodernizowany „samolot zagłady” Ił-80

Rosyjski samolot wywiadowczy w Syrii

Komentarze

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.

Najpopularniejsze posty