Model PAK DA w tunelu aerodynamicznym / militaryrussia.ru

Oblot rosyjskiego bombowca nowej generacji za 8 lat?

Szef koncernu ODK, Władisław Masałow, zapowiedział oblot bombowca strategicznego PAK DA na lata 2023-2024. Nowy samolot ma być wyposażony w silniki opracowane przez samarskie zakłady OAO Kuzniecow.

W grudniu zeszłego roku rosyjskie Ministerstwa Obrony zatwierdziło wstępny projekt turbiny gazowej, zaprojektowanej przez Zjednoczoną Korporację Silnikową (Obiediniennaja Dwigatielnaja Korporacja; ODK) dla nowego bombowca. W kwietniu br. projekt prototypów silnika ostatecznie zatwierdzono.

OAO Kuzniecow aktualnie pracuje nad nowymi jednostkami napędowymi dla myśliwców piątej generacji T-50 PAK FA, którego testy państwowe weszły w końcową fazę (czytaj więcej: Finalna faza testów PAK FA rozpoczęta). Do końca roku mają być gotowe dwa prototypowe silniki.

Z kolei Zjednoczona Korporacja Produkcji Instrumentów (Obiediniennaja Priborostroitelnaja Korporacja; OPK) rozpoczęła prace nad pakietem komunikacji (communication suite; CS) dla samolotów PAK DA. Według producenta, nowy pakiet zapewni niezawodną łączność na obszarach działania w ekstremalnych warunkach, w tym tych gdzie przeciwnik wykorzystuje przeciwdziałanie elektroniczne.

Koncern Technologie Radioelektroniczne (Konciern Radioelektronnyje Tiechnołogii; KRET) opracował system astronawigacji ANS-2009, testowany obecnie w zmodernizowanych bombowcach strategicznych Tu-160M (w kodzie NATO: Blackjack), który jest niezwykle niezawodny w warunkach bojowych, podczas gdy systemy nawigacji satelitarnej mogą być wyłączone przez przeciwnika (czytaj też: Rosja rozbuduje flotę największych bombowców strategicznych). Rozwiązania wynikające z eksploatacji tego systemu zostaną wykorzystane w analogicznej nawigacji w bombowcu następnej generacji w ramach programu PAK DA (Perspiektywnyj awiacjonnyj kompleks Dalnoj awiacji; Perspektywiczny lotniczy kompleks Lotnictwa dalekiego zasięgu).

Stany Zjednoczone także pracują nad bombowcem nowej generacji. W ramach programu Long Range Strike-Bomber (LRS-B) ma powstać maszyna, która w latach 20. XXI wieku zacznie zastępować samoloty B-52H Stratofortress oraz uzupełni flotę B-2A Spirit (którego z kolei następca ma wejść do służby w 2037 roku; program nosi nieoficjalne oznaczenie: 2037 Bomber). Do rywalizacji o kontrakt LRS-B stanęły koncerny Northrop Grumman oraz Lockheed Martin wspólnie z Boeingiem. Na początku lipca br. asystent sekretarza amerykańskich Sił Powietrznych ds. zakupów, dr. William A. LaPlante poinformował, że producent bombowców ma zostać ostatecznie wybrany w ciągu trzech najbliższych miesięcy. Podstawowym uzbrojeniem nowych maszyn mają być wykonane w technologii stealth pociski manewrujące dalekiego zasięgu next-generation long-range stand-off (LRSO), projektowane jako następcy wycofanych w 2012 roku pocisków AGM-129 ACM oraz AGM-86 ALCM, których służba zakończy się przed 2030 rokiem.

 

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.