Samolot pionowego/krótkiego startu i lądowania AV-8B Harrier II, należące do 31. Jednostki Ekspedycyjnej Piechoty Morskiej (31st MEU) i stacjonujące na Okinawie. / Wikimedia Commons (domena publiczna).

Okinawa: Katastrofa amerykańskiego Harriera

W dniu 22 września amerykański samolot pionowego/krótkiego startu i lądowania AV-8B Harrier II rozbił się u wybrzeży Okinawy. Pilot Korpusu Piechoty Morskiej (USMC) zdołał się katapultować i został wyłowiony przez Japońską Straż Wybrzeża.

Jak poinformował rzecznik 3. Brygady Ekspedycyjnej Piechoty Morskiej (III Marine Expeditionary Force), Eric Flanagan, około godz. 2:00 czasu lokalnego (GMT+9), nelażący do 31. Jednostki Ekspedycyjnej Piechoty Morskiej (31st Marine Expeditionary Unit; 31st MEU) samolot pionowego/krótkiego startu i lądowania AV-8B Harrier II rozbił się u wybrzeży Przylądka Hedo japońskiej wyspy Okinawa. Pilot zdołał się katapultować i został wyłowiony przez Japońską Straż Wybrzeża (Kaijō Hoanchō), a poszukiwania koordynowało 33. Skrzydło Ratownicze (33rd Rescue Squadron; 33rd RQS) 18. Skrzydła USAF (18th Wing), stacjonujące w bazie sił powietrznych Kadena.

Rzecznik dodał, że przyczyna wypadku jest aktualnie badana, a z punktu widzenia Korpusu najważniejsze w tej chwili jest to, że pilot żyje i został przetransportowany na Okinawę.

Kampusy Korpusu Piechoty Morskiej (USMC) na Okinawie. / Wikimedia Commons (CC BY 3.0).

Kampusy Korpusu Piechoty Morskiej (USMC) na Okinawie. / Wikimedia Commons (CC BY 3.0).

Maszyna należała do 31. Jednostki Ekspedycyjnej, do której w styczniu 2017 roku trafią myśliwce 5. generacji F-35B Lightning II, będące wariantem pionowego/krótkiego startu i lądowania (short takeoff/vertical landing; STOVL) najnowszego amerykańskiego myśliwca (czytaj więcej: Amerykańskie F-35 trafią do Japonii). Ostatni wypadek maszyny tego typu na Okinawie miał miejsce we wrześniu 2014 roku, gdy opona lądującego Harriera zapaliła się, a płomienie objęły cały samolot. Pilot zdołał opuścić maszynę o własnych siłach.

McDonnell-Douglas/BAe AV-8B Harrier II jest amerykańsko-brytyjskim samolotem rozpoznawczym i bliskiego wsparcia pionowego/krótkiego startu i lądowania, który powstał z dedykacją dla lotniskowców, śmigłowcowców oraz okrętów desantowych. Obecnie pozostają na wyposażeniu USA, Hiszpanii oraz Włoch, a w przeszłości także Wielkiej Brytanii.

Ostatni wypadek sił amerykańskich na tej wyspie miał miejsce z kolei w dniu 12 sierpnia br. Śmigłowiec UH-60 Blackhawk wykonał tzw. „twarde lądowanie” na pokładzie okrętu transportowego marynarki wojennej „Red Cloud” około 30 kilometrów na wschód od Okinawy (czytaj więcej: Katastrofa śmigłowca UH-60 Blackhawk w Japonii). Od czasu, gdy wyspa powróciła pod japońską kontrolę w 1972 roku, doszło do 25 wypadków z udziałem amerykańskich samolotów wojskowych.

W dniu 19 czerwca br. Okinawa była świadkiem największych od 20 lat antyamerykańskich protestów mieszkańców wyspy, które zgromadziły kilkadziesiąt tysięcy osób. Demonstrujący żądali opuszczenia wyspy przez Korpus Piechoty Morskiej po aresztowaniu Amerykanina podejrzanego o gwałt i morderstwo (czytaj więcej: Japonia: protesty przeciwko amerykańskiej obecności wojskowej).

Czytaj także:

Kalifornia: Katastrofa treningowej wersji samolotu U-2

Harriery dla Tajwanu?

Libia: 20 amerykańskich nalotów w ramach operacji „Odyssey Lighting”

Komentarze

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.

Najpopularniejsze posty