Amerykańskie zmiennowirnikowce MV-22B Osprey Block C trafią do Japońskich Sił Samoobrony. Producenci, Bell i Boeing otrzymali zamówienie na 5 egzemplarzy o wartości 332,5 mln USD, dzięki któremu Japonia stanie się pierwszym zagranicznym odbiorcą tych maszyn.
Amerykańskie Dowództwo Systemów Powietrznych (Naval Air Systems Command; NAVAIR) udzieliło zamówienia na sprzedaż Osprey’ów dla sojusznika Waszyngtonu w ramach programu Foreign Military Sale z opcją kontynuacji, nawet na 17 maszyn o łącznej wartości do 3 mld USD.
Zgodę na sprzedaż 17 maszyn pionowego startu MV-22B Osprey Block C, zatwierdził Departament Stanu USA w maju br. Japończycy mają je otrzymać wraz z pakietem części zamiennych, wyposażeniem dodatkowym oraz wsparciem szkoleniowym i logistycznym, zawierającym: 40 silników Rolls Royce AE1107C, 40 systemów ostrzegających o odpaleniu rakiet AN/AAR-47 i układów samoobrony AN/ALE-47, wykrywaczy opromieniowania przez radar AN/APR-39, systemów GPS, identyfikatorów IFF (swój-obcy), 80 par gogli noktowizyjnych oraz oprogramowanie Joint Mission Planning System (JMPS).
Dostawy pierwszych pięciu egzemplarzy mają zostać zrealizowane do czerwca 2018 roku. Produkcją kadłubów zajmą się zakłady Boeinga w Ridley Park (Pensylwania), a montaż końcowy przemiennopłatów zostanie zrealizowany w zakładach Bell Helicopter w Amarillo (Teksas).
MV-22B Osprey by Ralph1989.
Bell-Boeing V-22 Osprey (z ang. rybołów) jest to wielozadaniowy samolot pionowego startu i lądowania VTOL (zmiennowirnikowiec) produkcji amerykańskiej. Został zaprojektowany do wykonywania misji, do których zazwyczaj stosowano śmigłowce, ale o zasięgu samolotu z napędem turbośmigłowym. Przezbrojenie pierwszych amerykańskich jednostek rozpoczęło się w 1999 roku, kiedy to maszyny oznaczone jako MV-22B trafiły do dywizjonu szkolno-treningowego VMMT-204 Korpusu Piechoty Morskiej (USMC). W 2005 roku rozpoczęło się przezbrajanie jednostek operacyjnych, które wycofywały używane dotychczas średnie śmigłowce transportowe Boeing CH-46 Sea Knight.