Artystyczna koncepcja fregaty rakietowej Austal Frigate dla programu FFG(X). / fot. Austal USA LLC.

Pięć koncernów w kolejnej fazie programu fregat nowej generacji dla US Navy

W dniu 16 lutego br. Departament Obrony USA udzielił kontraktów dla pięciu koncernów zbrojeniowych i ich partnerów w kolejnej fazie programu budowy fregat rakietowych nowej generacji FFG(X) dla US Navy.

W piątek, 16 lutego br. Departament Obrony USA udzielił pięć oddzielnych kontraktów dla wybranych koncernów zbrojeniowych i ich partnerów w kolejnej fazie programu budowy fregat rakietowych nowej generacji Future Guided Missile Frigate (FFG(X)) dla US Navy. Beneficjentami kolejnej fazy programu na realizację prac koncepcyjno-projektowych nowych okrętów wojennych zostały:

  • Austal USA LLC (z kontraktem o wartości 14.999.969 USD z możliwością zwiększenia funduszy do maksymalnie 21.399.022 USD);
  • Huntington Ingalls Inc. (14.999.924 USD ? 22.997.330 USD);
  • Lockheed Martin Inc. (14.999.889 USD ? 21.972.630 USD);
  • Marinette Marine Corp. wraz z Fincantieri Marinette Marine (14.994.626 USD ? 22.977.617 USD);
  • General Dynamics Bath Iron Works wraz z Navantia (14.950.000 USD ? 22.900.000 USD).

Faza ta zostanie zakończona w czerwcu 2019 roku, po czym zamawiający wyłoni zwycięskie projekty (jeszcze przed przyznaniem kontraktów odrzucono propozycje Atlas USA i niemieckiego ThyssenKrupp Marine Systems). Podpisanie kontraktu na budowę 20 fregat rakietowych nowej generacji ma nastąpić w 2020 roku, z początkową produkcją jednego okrętu w ciągu roku-dwóch, by następnie zwiększyć ją do dwóch jednostek rocznie. Mają to być okręty pośrednie pomiędzy większymi niszczycielami rakietowymi typu Arleigh Burke a mniejszymi okrętami litoralnymi typu Freedom i Independence. Przypomnijmy, że Departament Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych opublikował zapytanie o informację (RFI) w sprawie FFG(X) w dniu 10 lipca ub. r. (czytaj więcej: FFG(X): Rusza program budowy fregat rakietowych nowej generacji dla US Navy).

Austal USA LLC

Amerykański oddział australijskiego koncernu zbrojeniowego Austal zaproponował, ujawniony podczas 30. krajowego sympozjum Surface Navy Association?s (SNA) 2018 w Arlington (Wirginia) zmodyfikowany projekt okrętu litoralnego typu Independence, nazwany roboczo Austal Frigate (patrz zdjęcie na górze), który ma otrzymać radar dozoru powietrznego Raytheon EASR (Enterprise Air Surveillance Radar), wyrzutnie pionowego startu Mark 41 VLS (Vertical Launch System) zostały rozmieszczone na dziobie i rufie, natomiast wyrzutnie pocisków przeciw-okrętowych zostały zredukowane z 16 do 8.

Prace podczas tej fazy programu zostaną wykonane w Mobile w stanie Alabama (57%), Pittsfield w Massachusetts (33%), Annapolis w Maryland (8%), Groton w Connecticut (1%) oraz Houston w Teksasie (1%).

David Singleton, dyrektor generalny Austal USA LLC, powiedział:

Austal z zadowoleniem przyjął ten kontrakt jako potwierdzenie naszego zaawansowanego, ukierunkowanego na technologię projektu, czegoś co leży u podstaw wszystkiego, co robimy, i jest sercem tego, co budowało naszą reputację przez ostatnie 30 lat. Nasze ciągłe inwestycje w badania i rozwój w celu wsparcia rozwoju technologii naszych okrętów sprawiły, że nasze projekty znalazły się w czołówce zaawansowanych możliwości dla Marynarki Wojennej. Dział projektowy naszej firmy stale zwiększa swoją zdolność do oferowania najnowszych osiągnięć technologicznych na wszystkich naszych platformach. Wysoce zaawansowana inżynieria techniczna, badania i rozwój oraz zaawansowane koncepcje projektowania cyfrowego są nieustannie ulepszane, aby wyznaczyć standard tego, co jest możliwe w projektowaniu okrętów. Dzięki temu ostatniemu ogłoszeniu Stany Zjednoczone zdały sobie sprawę z tego, jak ważne jest, aby móc obsługiwać najbardziej zaawansowane jednostki pływające i jesteśmy podekscytowani współpracą z nimi w celu opracowania technologii do tego celu. Nasz zespół projektowy w Mobile będzie kierował pracami nad „Austal Frigate” i jestem przekonany, że osiągną doskonałość w projektowaniu fregaty nowej generacji, aby wesprzeć amerykańską Marynarkę Wojenną.

Huntington Ingalls Inc.

Amerykański koncern specjalizujący się w okrętownictwie, Ingalls Shipbuilding z Pascagoula (Mississippi) oferuje z kolei fregaty typu Legacy, bazujące na kadłubie kutrów Straży Wybrzeża USA (USCG) typu Legend. Jednostki, nazywane również National Security Cutter (NSC), są największymi jednostki patrolowymi tej formacji, a większy jest tylko lodołamacz USCGC Healy (WAGB-20). Okręty mają 127 metrów długości, 16 metrów szerokości, 6,9 metra zanurzenia oraz 4.600 ton wyporności. USCG otrzymała dotąd 7 z 11 zamówionych jednostek. Prace badawczo-rozwojowe dla fregaty typu Legacy zostaną przeprowadzone w Pascagoula (95%) oraz Ocean Springs (5%) w stanie Mississippi.

Kuter Straży Wybrzeża USA USCGC Bertholf (WMSL-750), typu Legend. / fot. USCG (domena publiczna).

Lockheed Martin Inc.

Gigant zbrojeniowy z Baltimore (Maryland) zaproponował fregatę rakietową typu Freedom-Variant, której makietę zaprezentowano podczas sympozjum SNA 2018 w dniu 9 stycznia br. (czytaj więcej: Freedom-Variant ? propozycja Lockheed Martin na fregatę rakietową FFG(X) dla US Navy). Jest zmodyfikowany okręt litoralny typu Freedom o wyporności ocenianej na pomiędzy 4.000 a 6.000 ton i długości 125 metrów.

Prace zostaną przeprowadzone w Baltimore (39%), Arlington w Wirginii (23%), Moorestown w New Jersey (13%), Nowym Jorku (12%), Newport News w Wirginii (12%) oraz Marinette w Wisconsin (1%).

Joe DePietro, wiceprezes Lockheed Martin działu małych okrętów wojennych i systemów morskich, powiedział:

Jesteśmy dumni z naszego 15-letniego partnerstwa z US Navy z okrętami litoralnymi typu Freedom i czekamy na rozszerzenie go na FFG(X). Zbudowany zgodnie ze standardami okrętowymi US Navy, nasz projekt fregaty oferuje niedrogą, odpowiedź mniejszego ryzyka na cele Marynarki Wojennej w postaci większej floty o zwiększonych możliwościach.

Fot. Lockheed Martin.

Marinette Marine Corp.

Amerykański oddział włoskiego koncernu stoczniowego Fincantieri Marinette Marine (należący do Fincantieri Marine Group) chce zaoferować US Navy adaptację europejskich fregat rakietowych typu FREMM (FRégates Européennes Multi-Missions), której projekt powstanie przy wsparciu przedsiębiorstw Gibbs & Cox oraz Trident Maritime Systems, które zmodyfikują kadłub, systemy mechaniczne i elektryczne fregat, a także system napędowy.

Prace zostaną przeprowadzone w Arlington w stanie Wirginia (40%), Marinette w Wisconsin (25%), Moorestown w New Jersey (18%), Iron Mountain w Michigan (7%), Crozet w Wirginii (5%) oraz Metairie w Luizjanie (5%).

Francesco Valente, dyrektor generalny i prezes Fincantieri Marine Group, powiedział:

Zbudowaliśmy światowej klasy zespół partnerów, aby dostosować się do amerykańskich standardów projektowania i dostarczyć zaawansowany, elastyczny i wysoce niezawodny okręt dla marynarki wojennej USA dla jej obecnych i przyszłych potrzeb. Nasze amerykańskie stocznie są dostosowane do budowy małych, nawodnych okrętów wojennych i mamy silny, stabilny i niezawodny łańcuch dostaw w USA.

Francuskie fregaty FS Provence (D652) – na pierwszym planie – i FS Aquitaine (D650), typu FREMM. / fot. Marine nationale.

General Dynamics Bath Iron Works

GD BIW chce, wspólnie z hiszpańskim przedsiębiorstwem stoczniowym Navantia (dawniej znanym pod nazwami Bazán oraz IZAR), zaoferować amerykańskiej Marynarce Wojennej rozwiązanie bazujące na fregatach rakietowych typu Álvaro de Bazán (F-100), które są wyposażone w system kierowania ogniem AEGIS. Okręty mają 147 metrów długości, 18,6 metra szerokości, 4,75 metra zanurzenia oraz 6.200 ton wyporności. Marynarka Wojenna Hiszpanii (Armada Espa?ola) otrzymała w latach 2002-2012 pięć okrętów tego typu: ESPN Álvaro de Bazán (F101), ESPN Almirante Juan de Borbón (F102), ESPN Blas de Lezo (F103), ESPN Méndez Nú?ez (F104) oraz ESPN Cristóbal Colón (F105). Planowana szósta jednostka, Juan de Austria (F106), została anulowana.

Prace koncepcyjno-projektowe zostaną przeprowadzone w Bath w stanie Maine (81%), Portsmouth na Rhode Island (9%) oraz w Hiszpanii (10%).

Warto zauważyć, że na typie Álvaro de Bazán bazują australijskie niszczyciele rakietowe obrony powietrznej (Air Warfare Destroyer; AWD) typu Hobart, których pierwsza jednostka, HMAS Hobart (DDGH 39) weszła do służby w Królewskiej Australijskiej Marynarce Wojennej (Royal Australian Navy; RAN) w dniu 23 września ub. r. (czytaj więcej: Australia: Pierwszy niszczyciel rakietowy typu Hobart w służbie).

Hiszpańska fregata rakietowa ESPN Mendez Nu?ez (F-104). / Wikimedia Commons (CC-BY-SA 3.0).

Źródła:

defense.gov: Contracts. Press Operations. Release No: CR-032-18. Feb. 16, 2018

navyrecognition.com: Austal Wins Contract for FFG(X) Frigate Concept Design

news.lockheedmartin.com: Lockheed Martin Receives Freedom-variant FFG(X) Conceptual Design Contract

marinelink.com: Fincantieri to Adapt FREMM Frigate for US Navy

fincantierimarinegroup.com: Fincantieri ?Announces? Plan ?to? Adapt ?FREMM ?Frigate? for ?U.S. ?Navy? Shipbuilder ?to ?Partner ?with ?Gibbs ?&? Cox? Inc., ?Trident ?Maritime? Systems

Czytaj także:

Finlandia pozyska cztery największe w swojej historii okręty wojenne

Grecja zainteresowana francuskimi fregatami FREMM lub korwetami Gowind

Indie: Położono stępkę pod fregatę rakietową nowej generacji P17A

USA: Drugi niszczyciel nowej generacji typu Zumwalt wyszedł w morze [WIDEO]

US Navy rozpocznie stopniowe wycofywanie krążowników rakietowych typu Ticonderoga

Wielozadaniowa fregata typu FREMM odpala rakietę manewrującą MdCN [WIDEO]

Włosi budują nowy wielozadaniowy śmigłowcowiec desantowy

Pierwsza misja pływającej bazy morskiej USNS ?Lewis B. Puller?

Ostatnia fregata typu OHP wycofana z US Navy

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.