/Fot. ppłk pil. Marek Kejna / Starszy Specjalista - Oficer Łącznikowy przy Leonardo i Włoskich SP M346 PlAF Program via DG RSZ.

Pierwsza grupa pilotów samolotów M-346 Master zakończyła szkolenie we Włoszech [ZDJĘCIA]

W dniu 27 października br. pierwsza grupa składająca się z sześciu pilotów z 41. Bazy Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie zakończyła szkolenie na samolotach szkolno-treningowych M-346 „Master” w bazie 61. Skrzydła Lotniczego we Włoszech – po powrocie do kraju piloci zajmą się wprowadzaniem systemu szkolenia zaawansowanego (Advanced Jet Trainer; AJT) do polskich Sił Powietrznych.

Szkolenie pierwszej grupy polskich pilotów – ppłk Konrad Madej, ppłk Marcin Modrzewski, mjr Emil Bołtryk, mjr Tomasz Czerwiński, mjr Daniel Usiatycki, mjr Jacek Moskal – z 41. Bazy Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie zostało zakończone skromną uroczystością w czasie której piloci podziękowali instruktorom z Włoch „za ciężką pracę i poświęcony czas” – ponadto polscy piloci otrzymali od dowódcy 61. Skrzydła Lotniczego (61. Stormo) pułkownika Luigi Casali, certyfikaty udziału w szkoleniu a także pamiątkowe tablo.

/Fot. ppłk pil. Marek Kejna / Starszy Specjalista - Oficer Łącznikowy przy Leonardo i Włoskich SP M346 PlAF Program via DG RSZ.

/Fot. ppłk pil. Marek Kejna / Starszy Specjalista – Oficer Łącznikowy przy Leonardo i Włoskich SP M346 PlAF Program via DG RSZ.

Jak ujawnia komunikat prasowy Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych (DG RSZ) kurs pilotów rozpoczął się rok temu – rozpoczęli naukę od teoretycznego szkolenia naziemnego. Wiedzę zdobywali przy pomocy komputerowego systemu CBT (Computer Based Training) polegającego na wykorzystywaniu multimedialnych prezentacji, animacji i testów interaktywnych. Jak wyjaśnia ppłk pil. Marek Kejna, stały przedstawiciel polskich sił powietrznych, nadzorujący szkolenie Polaków we Włoszech, piloci zapoznali się z budową, zasadami eksploatacji, oraz funkcjonowaniem systemów samolotów szkolno-treningowych M-346 „Master” – szkolenie na symulatorach lotu rozpoczęło się zaś dopiero po pozytywnym zakończeniu etapu szkolenia i zdaniu egzaminów teoretycznych.

/Fot. ppłk pil. Marek Kejna / Starszy Specjalista - Oficer Łącznikowy przy Leonardo i Włoskich SP M346 PlAF Program via DG RSZ.

/Fot. ppłk pil. Marek Kejna / Starszy Specjalista – Oficer Łącznikowy przy Leonardo i Włoskich SP M346 PlAF Program via DG RSZ.

Szkolenie na symulatorach lotu rozpoczęło się na komputerowym trenażerze SBT (Simulator Based Training) gdzie mogli zapoznać się z architekturą kabiny samolotu, w tym z umiejscowieniem wskaźników i włączników oraz sposobem posługiwania się nimi. Piloci zapoznali się także z procedurami awaryjnymi. Po zakończeniu nauki na komputerowym trenażerze SBT piloci rozpoczęli szkolenie na bardziej zaawansowanych symulatorach PTT (Part Task Trainer) i FMS (Full Mission Simulator) – to te symulatory pozwoliły na odzwierciedlenie realistycznych warunków lotu. Po zakończeniu nauki z wykorzystaniem wyżej wymienionych środków szkolenia, piloci rozpoczęli szkolenia praktyczne – pod okiem włoskich instruktorów doskonalili umiejętności praktyczne lotów na samolotach M-346 „Master„. Jak podaje ppłk pil. Marek Kejna do piloci ćwiczyli m.in. loty z wykorzystaniem pokładowego systemu symulacji pola walki.

/Fot. ppłk pil. Marek Kejna / Starszy Specjalista - Oficer Łącznikowy przy Leonardo i Włoskich SP M346 PlAF Program via DG RSZ.

/Fot. ppłk pil. Marek Kejna / Starszy Specjalista – Oficer Łącznikowy przy Leonardo i Włoskich SP M346 PlAF Program via DG RSZ.

/Fot. ppłk pil. Marek Kejna / Starszy Specjalista ? Oficer Łącznikowy przy Leonardo i Włoskich SP M346 PlAF Program via DG RSZ.

/Fot. ppłk pil. Marek Kejna / Starszy Specjalista ? Oficer Łącznikowy przy Leonardo i Włoskich SP M346 PlAF Program via DG RSZ.

/Fot. ppłk pil. Marek Kejna / Starszy Specjalista - Oficer Łącznikowy przy Leonardo i Włoskich SP M346 PlAF Program via DG RSZ.

/Fot. ppłk pil. Marek Kejna / Starszy Specjalista – Oficer Łącznikowy przy Leonardo i Włoskich SP M346 PlAF Program via DG RSZ.

/Fot. ppłk pil. Marek Kejna / Starszy Specjalista - Oficer Łącznikowy przy Leonardo i Włoskich SP M346 PlAF Program via DG RSZ.

/Fot. ppłk pil. Marek Kejna / Starszy Specjalista – Oficer Łącznikowy przy Leonardo i Włoskich SP M346 PlAF Program via DG RSZ.

/Fot. ppłk pil. Marek Kejna / Starszy Specjalista - Oficer Łącznikowy przy Leonardo i Włoskich SP M346 PlAF Program via DG RSZ.

/Fot. ppłk pil. Marek Kejna / Starszy Specjalista – Oficer Łącznikowy przy Leonardo i Włoskich SP M346 PlAF Program via DG RSZ.

/Fot. ppłk pil. Marek Kejna / Starszy Specjalista - Oficer Łącznikowy przy Leonardo i Włoskich SP M346 PlAF Program via DG RSZ.

/Fot. ppłk pil. Marek Kejna / Starszy Specjalista – Oficer Łącznikowy przy Leonardo i Włoskich SP M346 PlAF Program via DG RSZ.

Po powrocie do kraju, piloci mają wezmą aktywny udział w procesie odbioru maszyn. Zajmą się także  wprowadzaniem systemu szkolenia zaawansowanego (Advanced Jet Trainer; AJT) do polskich Sił Powietrznych. Jak tłumaczy ppłk pil. Marek Kejna „Już w Polsce lotnicy przejdą przeszkolenie na ?naszą? wersję samolotu,  w tym szkolenie z wykorzystaniem wyświetlacza nahełmowego HMD (Helmet Mounted Display) TARGO oraz z wykorzystaniem gogli noktowizyjnych NVG (Night Vision Gogels)„. Jednocześnie w Polsce prowadzone mają być prace nad programem oraz metodyką szkolenia na samolotach AJT (Advanced Jet Trainer) – oczekuje się, że prace zostaną zakończone do końca 2017 roku dzięki czemu możliwe będzie rozpoczęcie szkolenia pierwszej grupy lotników z Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych (WSOSP) w Dęblinie.


Artystyczna wizja Mastera z 2014 roku w barwach SP RP autorstwa Ralph1989.

Artystyczna wizja Mastera z 2014 roku w barwach SP RP autorstwa Ralph1989.

M-346 ?Master? to samolot szkolno-treningowy, choć zdolny również do działań o charakterze szturmowym, produkowany przez włoską firmę Leonardo-Finmeccanica (dawniej Alenia Aermacchi). Maszyna wygrała przetarg na zintegrowany system szkolenia zaawansowanego (Advanced Jet Trainer; AJT) dla Sił Powietrznych RP. Podpisanie kontaktu na dostawę 8 samolotów szkolno-treningowych M-346A (z opcją zakupu kolejnych 4 sztuk) miało miejsce dniu 27 lutego 2014 roku w Dęblinie. Wśród użytkowników samolotów szkolno-treningowych M-346 ?Master? znajdują się również Włochy (Włoskie Siły Powietrzne), Izrael (Siły Powietrzne Izraela),  Singapur (Siły Powietrzne Republiki Singapuru) i Zjednoczone Emiraty Arabskie (Siły Powietrzne Zjednoczonych Emiratów Arabskich).

Zobacz także:

Zainteresowania: szeroko pojęta kwestia bezpieczeństwa, wojskowość, polityka międzynarodowa, historia najnowsza, kino, książki, gry wideo.