T-129 ATAK (Źródło: Turkish Aerospace Industries)
T-129 ATAK (Źródło: Turkish Aerospace Industries)

Pierwsza partia śmigłowców T-129 ATAK dla Turcji

Według lokalnego producenta dostawy pierwszej partii składającej się z dziewięciu śmigłowców bojowych T-129 ATAK, w wersji podstawowej do armii tureckiej zostały zakończone.  Ostatnia maszyna tej partii została dostarczona w dniu 31 lipca.

Produkcją maszyn T-129 zajmuje się koncern Turkish Aerospace Industries (TAI), który działa na mocy licencji włosko-brytyjskiej firmy AgustaWestland. W ramach pełnego programu dostarczone zostanie 59 sztuk w wersji T-129 ATAK. Przedstawiciele TAI, mówią, że T-129 będą stanowić 97% krajowej produkcji.

Turkish Aerospace Industries rozpoczęła dostawy T-129 ATAK w konfiguracji ‚A’ w 2014 roku, a obecnie oczekuje się pierwszych egzemplarzy wiropłatów w zaawansowanej konfiguracji ‚B’ przystosowanej do przenoszenia zaawansowanego pakietu uzbrojenia. Maszyny w konfiguracji ‚A’ zostały zamówione w związku z potrzebą wypełnienia luki, oczekuje się, że zostaną zmodernizowane do konfiguracji ‚B’. Śmigłowce T-129 ATAK to pierwsze maszyny produkowane lokalnie na licencji. Śmigłowce szturmowe i rozpoznawcze są wyposażone w arsenał pocisków Hellfire i precyzyjnych rakiet.

Armia turecka wdraża nowe śmigłowce T-129 ATAK do służby w swoich bazach wojskowych w południowo-wschodniej Turcji w celu wsparcia operacji przeciwko kurdyjskim rebeliantom walczącym o autonomię.

Oprócz tureckiej armii, Turkish Aerospace Industries ma nadzieję na sprzedaż śmigłowców T-129 odbiorcom zagranicznym.

 „T-129 ATAK jest gotowy, by spotkać szereg możliwości eksportowych i wymagań runku światowego,” powiedział, przedstawiciel TAI.

Dodał, że poparcie tureckich sił zbrojnych będzie oznaczać, że duże zainteresowanie międzynarodowe konstrukcja, jaką jest T-129 ATAK, będzie się tylko intensyfikować.

Wiropłat jest obecnie promowany w Polsce w związku z programem pozyskania śmigłowców bojowych „KRUK”. Maszyny zastąpiłyby wyeksploatowane Mil Mi-24 (oznaczenie NATO Hind.). Można je będzie zastąpić podczas pokazów Radom Air Show w dniach 22-23 sierpnia i we wrześniu na wystawie MSPO.

Inne cele sprzedaży i promocji maszyny a rynku międzynarodowym obejmują Wspólnotę Niepodległych Państw, Azję i Bliski Wschód gdzie weźmie udział w Bahrain International Air Show w 2016 roku.

Komentarze

Absolwent Wyższej Szkoły Stosunków Międzynarodowych i Komunikacji Społecznej w Chełmie ukończył politologię o specjalności Polityka bezpieczeństwa państwa. Zainteresowania: szeroko pojęta kwestia bezpieczeństwa, wojskowość, polityka międzynarodowa, historia najnowsza, kino, książki, gry wideo.

Najpopularniejsze posty