Extremalna promocja notebooka MSI
F/A-18F Super Hornet z 23. Eskadry Doświadczalnej US Navy, wykonujący lot nad lotniskowcem USS Gerald R. Ford (CVN-78). / fot. US Navy.

Pierwsze próby Super Horneta na USS „Gerald R. Ford” [WIDEO]

W dniu 28 lipca br., w sześć dni od wejścia do służby, z pokładu nowego amerykańskiego superlotniskowca USS Gerald R. Ford (CVN-78) po raz pierwszy pojedynczy myśliwiec F/A-18F Super Hornet wykonał udany start i lądowanie z użyciem pierwszej na świecie katapulty elektromagnetycznej i aerofiniszera nowej generacji.

Sklep Urodzeni Patrioci

Jak poinformował serwis internetowy United States Naval Institute (USNI), w piątek, 28 lipca br., w sześć dni od wejścia do służby, z pokładu USS Gerald R. Ford (CVN-78) (czytaj więcej: Jedenasty superlotniskowiec US Navy w służbie) po raz pierwszy pojedynczy myśliwiec F/A-18F Super Hornet wykonał udany start i lądowanie z użyciem pierwszej na świecie katapulty elektromagnetycznej i aerofiniszera nowej generacji.

Dwumiejscowy myśliwiec, należący do 23. Eskadry Doświadczalnej US Navy (Air Test and Evaluation Squadron 23; VX-23), który na co dzień stacjonuje w bazie lotniczej marynarki wojennej przy Patuxent River (Naval Air Station Patuxent River) w stanie Maryland, pilotowany przez kmdr ppor. Jamiego “Coach” Strucka, o godz. 15:10 czasu wschodniego wykonał lądowanie na pokładzie lotniskowca złapał linę nr 2 nowego aerofiniszera siódmej generacji AAG (Advanced Arresting Gear), którego testy na ziemi zakończono na początku grudnia ub. r. (czytaj więcej: Zakończono testy nowego aerofiniszera dla przyszłego lotniskowca USS „Gerald R. Ford”). O godz. 16:37 myśliwiec wystartował dzięki nowej katapulcie elektromagnetycznej (Electromagnetic Aircraft Launch System; EMALS), co było jednocześnie pierwszym wystrzeleniem samolotu z pokładu nowego lotniskowca.

Kpt. Rick Rick McCormack, dowódca USS Gerald R. Ford (CVN-78), powiedział:

AAG i EMALS zostały z powodzeniem przetestowane na lądzie w Lakehurst w stanie New Jersey, ale jest to pierwsze lądowanie i start samolotu bojowego Floty. Mój zespół współpracował blisko z przemysłem, Dowództwem Systemów Powietrznych [NAVAIR – przyp. red.] oraz eskadrą doświadczalną.

Pomyślny test katapulty elektromagnetycznej nastąpił w kilka dni po tym, jak dowództwo US Navy poinformowało, że pracowało nad rozwiązaniem problemu związanego z jej oprogramowaniem. Opracowane przez działy koncernu General Atomics oba systemy, AAG i EMALS, cierpiały na problemy techniczne, które opóźniły wdrożenie jedenastego lotniskowca US Navy o dwa lata.

Kontrolowany specjalnym oprogramowaniem AAG jest modułowym, zintegrowanym systemem hamowania na pokładzie lotniczym składającym się z absorberów energii, urządzeń do kondycjonowania energii i cyfrowych układów sterowania, wyposażonych w architekturę, która zapewnia testy wewnętrzne i diagnostykę, co powoduje niższe wymagania dotyczące konserwacji i obsługi przez człowieka. System opiera się na silnikach turbo-elektrycznych, które zastąpiły dotychczas stosowane tłoki hydrauliczne. AAG został opracowany w celu zapewnienia większych marginesów niezawodności i bezpieczeństwa, a także umożliwienie „złapania” większej liczby samolotów i redukcję obciążeń udarowych, powstałych podczas lądowania.

Rola katapulty elektromagnetycznej (EMALS) pozostaje taka sama jak w przypadku tradycyjnej, parowej, jednakże producenci zawarli w niej nowe technologie. Zapewnia niezbędny zapas energii potrzebnej do wystrzelenia samolotu, usprawnienia związane z utrzymaniem systemu, zwiększoną niezawodność i wydajność oraz dokładniejszą kontrolę prędkości końcowych i płynne przyspieszenie. EMALS ma na celu rozszerzenie możliwości operacyjnych przyszłych lotniskowców US Navy w celu uwzględnienia wszystkich obecnych i planowanych w przyszłości samolotów: od lekkich statków bezzałogowych do ciężkich myśliwców.

WIDEO:

Źródło:

news.usni.org: VIDEO: USS Gerald R. Ford Conducts First Arrested Landing, Catapult Launch

Czytaj także:

USA: Pierwszy lotniskowiec nowej generacji wyszedł w morze [FOTO+WIDEO]

Położono stępkę pod USS John F. Kennedy

Próby najnowszego brytyjskiego lotniskowca z problemami

Brytyjski lotniskowiec nowej generacji wyszedł w morze [WIDEO]

Kontrakt na system Crowsnest – „uszy i oczy” brytyjskich lotniskowców typu Queen Elizabeth

Brytyjski dowódca chce amerykańskich Marines na lotniskowcu HMS „Queen Elizabeth”

Chiny zwodowały drugi lotniskowiec [WIDEO]

Oficjalnie: Lotniskowiec o napędzie nuklearnym dla Marynarki Wojennej Indii

Indie i Brazylia wycofują ze służby lotniskowce

Komentarze

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.

Najpopularniejsze posty