M-346. /Fot. ppłk pil. Marek Kejna, st. chor. sztab. Przemysław Ciucki, Marta Serafin

Pierwsze samoloty M-346 Master dotarły do Dęblina [ZDJĘCIA]

W poniedziałek, w dniu 14 listopada br. w godzinach wieczornych w 41. Bazie Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie wylądowały pierwsze dwa – z ośmiu zamówionych – samoloty szkolno-treningowe M-346 „Master” dla Sił Powietrznych RP – maszyny przywitały obecnie eksploatowane samoloty szkolno-treningowe TS-11 Iskra.

Wczoraj tj. w poniedziałek, w dniu 14 listopada br. w godzinach wieczornych na dęblińskim lotnisku należącym do 41. Bazy Lotnictwa Szkolnego wchodzącego w skład 4. Skrzydła Lotnictwa Szkolnego wylądowały pierwsze dwa – z ośmiu zamówionych – samoloty szkolno-treningowe M-346 „Master” przeznaczone dla Sił Powietrznych Rzeczypospolitej Polskiej. Nowy nabytek Sił Powietrznych RP został przywitany przez samoloty szkolno-treningowe TS-11 Iskra. Dostarczone maszyny zostaną zweryfikowane pod kątem zgodności z wymaganiami użytkownika.

M-346 "Master" /Fot. ppłk pil. Marek Kejna, st. chor. sztab. Przemysław Ciucki, Marta Serafin

M-346 „Master” /Fot. ppłk pil. Marek Kejna, st. chor. sztab. Przemysław Ciucki, Marta Serafin

Dostawa dwóch pierwszych egzemplarzy była poprzedzona intensywnymi przygotowaniami. Jak informowaliśmy niedawno – w październiku br. szkolenie w bazie 61. Skrzydła Lotniczego we Włoszech zakończyła grupa sześciu pilotów z 41. Bazy Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie. Po zakończeniu trwającego rok kursu i powrocie do Polski, tych sześciu pilotów zajmie się wprowadzaniem systemu szkolenia zaawansowanego do Polskich Sił Powietrznych – (Czytaj także: Pierwsza grupa pilotów samolotów M-346 Master zakończyła szkolenie we Włoszech [ZDJĘCIA]). Pierwszym polskim pilotem, który wykonał lot na samolocie M-346 „Master” był ppłk pil. dr Konrad Madej – dowódca 48. Eskadry Szkolnej w 41. Bazie Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie – lot wykonano w dniu 2 marca br. (czytaj takze:Pierwszy Polak za sterami Mastera).

M-346 "Master" /Fot. ppłk pil. Marek Kejna, st. chor. sztab. Przemysław Ciucki, Marta Serafin

M-346 „Master” /Fot. ppłk pil. Marek Kejna, st. chor. sztab. Przemysław Ciucki, Marta Serafin

M-346 "Master" /Fot. ppłk pil. Marek Kejna, st. chor. sztab. Przemysław Ciucki, Marta Serafin

M-346 „Master” /Fot. ppłk pil. Marek Kejna, st. chor. sztab. Przemysław Ciucki, Marta Serafin

W październiku br. miały miejsce także testy spadochronów hamujących (przyp. red. spadochrony hamujące służą do skrócenia drogi lądowania – są umiejscowione u podstawy statecznika pionowego) polskich samolotów M-346 „Master” obok zakładów Leonardo w Venegono we Włoszech – testy wypadły pomyślnie. Warto zaznaczyć, że standardowo maszyny M-346 „Master” nie posiadały takiego wyposażenia (czytaj: spadochronów hamujących) – ich integracja z Master’ami nastąpiła w związku z wymaganiami polskiego użytkownika. W tym samym miesiącu Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych (DG RSZ) opublikowało komunikat prasowy w którym ujawniono, że w ramach przygotowań do przyjęcia nowych maszyn przebudowie uległa także infrastruktura w bazie lotniczej w Dęblinie (Czytaj takżeDG RSZ: Intensywne przygotowania do przyjęcia samolotu M-346 [WIDEO]).

M-346 "Master" /Fot. ppłk pil. Marek Kejna, st. chor. sztab. Przemysław Ciucki, Marta Serafin

M-346 „Master” /Fot. ppłk pil. Marek Kejna, st. chor. sztab. Przemysław Ciucki, Marta Serafin

M-346 "Master" /Fot. ppłk pil. Marek Kejna, st. chor. sztab. Przemysław Ciucki, Marta Serafin

M-346 „Master” /Fot. ppłk pil. Marek Kejna, st. chor. sztab. Przemysław Ciucki, Marta Serafin

M-346 "Master" /Fot. ppłk pil. Marek Kejna, st. chor. sztab. Przemysław Ciucki, Marta Serafin

M-346 „Master” /Fot. ppłk pil. Marek Kejna, st. chor. sztab. Przemysław Ciucki, Marta Serafin

Pierwszy lot polskiego Mastera miał miejsce w dniu 4 lipca 2016 roku – maszyna wystartowała z lotniska zakładowego należącego do firmy Leonardo Finmeccanica leżącego w miejscowości Venegono (Włochy) – za sterami maszyny znajdowali się piloci firmy Leonardo Finmeccanica (dawniej Alenia Aermacchi): pilot doświadczalny Quirino Bucci oraz inżynier pokładowy Giovanni Paganini. Lot trwał 40 minut – maszyna bez problemów powróciła na lotnisko (Czyta także: Pierwszy lot ?Polskiego? Mastera [ZDJĘCIA]). Prezentacja  pierwszego egzemplarza samolotu szkolenia zaawansowanego M-346 Master, przeznaczonego dla Sił Powietrznych RP miała miejsce w dniu 6 czerwca br. we włoskich zakładach Leonardo Aircraft w Venegono Superiore – w uroczystości wziął udział wiceminister obrony narodowej, Bartosz Kownacki (Czytaj także:Roll-out pierwszego polskiego Mastera [ZDJĘCIA]).

M-346 "Master" /Fot. ppłk pil. Marek Kejna, st. chor. sztab. Przemysław Ciucki, Marta Serafin

M-346 „Master” /Fot. ppłk pil. Marek Kejna, st. chor. sztab. Przemysław Ciucki, Marta Serafin

Samolot szkolenia zaawansowanego M-346 "Master" dostarczony w dniu 14 listopada 2016 roku do 41. Bazy Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie. /Fot. ppłk pil. Marek Kejna, st. chor. sztab. Przemysław Ciucki, Marta Serafin

Samolot szkolenia zaawansowanego M-346 „Master” dostarczony w dniu 14 listopada 2016 roku do 41. Bazy Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie. /Fot. ppłk pil. Marek Kejna, st. chor. sztab. Przemysław Ciucki, Marta Serafin

M-346 "Master" /Fot. ppłk pil. Marek Kejna, st. chor. sztab. Przemysław Ciucki, Marta Serafin

M-346 „Master” /Fot. ppłk pil. Marek Kejna, st. chor. sztab. Przemysław Ciucki, Marta Serafin

W lutym br. podczas uroczystości w zakładach Leonardo we włoskim Venegono Superiore miała miejsce ceremonia związana z rozpoczęciem montażu końcowego pierwszego egzemplarza M-346 Master, przeznaczonego dla Sił Powietrznych RP – w uroczystości wziął udział Dowódca Generalny Rodzajów Sił Zbrojnych, gen. broni dr Mirosław Różański (czytaj także: ??Z ziemi włoskiej do Polski?. Pierwszy Master dla Sił Powietrznych).

https://www.facebook.com/EPDESpotters/videos/1483000961716487/


Artystyczna wizja Mastera z 2014 roku w barwach SP RP autorstwa Ralph1989.

Artystyczna wizja Mastera z 2014 roku w barwach SP RP autorstwa Ralph1989.

M-346 „Master” to samolot szkolno-treningowy, choć zdolny również do działań o charakterze szturmowym, produkowany przez włoską firmę Leonardo-Finmeccanica (dawniej Alenia Aermacchi). Maszyna wygrała przetarg na zintegrowany system szkolenia zaawansowanego (Advanced Jet Trainer; AJT) dla Sił Powietrznych RP. Podpisanie kontaktu na dostawę 8 samolotów szkolno-treningowych M-346A (z opcją zakupu kolejnych 4 sztuk) miało miejsce dniu 27 lutego 2014 roku w Dęblinie.

Zintegrowany system szkolenia zaawansowanego (Advanced Jet Trainer; AJT) składać będzie się z symulatorów lotu i procedur awaryjnych, komputerowych systemów wspomagania szkolenia oraz pakietu logistycznego. Umowa przewiduje również szkolenie personelu zabezpieczenia technicznego oraz pilotów ? Polska otrzyma wyposażenie dydaktyczne, sprzęt obsługi naziemnej, dokumentację i informatyczny system wsparcia eksploatacji oraz niezbędne części zamienne. Wśród użytkowników samolotów szkolno-treningowych M-346 ?Master? znajdują się również Włochy (Włoskie Siły Powietrzne), Izrael (Siły Powietrzne Izraela),  Singapur (Siły Powietrzne Republiki Singapuru) i Zjednoczone Emiraty Arabskie (Siły Powietrzne Zjednoczonych Emiratów Arabskich).

Zobacz także:

Zainteresowania: szeroko pojęta kwestia bezpieczeństwa, wojskowość, polityka międzynarodowa, historia najnowsza, kino, książki, gry wideo.