MH-60R Seahawk z Helicopter Maritime Strike Squadron (HSM) 71, podczas odpalania pocisku Hellfire. (U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist 2nd Class Mark A. Leonesio)

Pierwszy duński śmigłowiec MH-60R Seahawk

Ceremonia przekazania pierwszego śmigłowca morskiego MH-60R Seahawk dla Królewskich Duńskich Sił Powietrznych odbyła się 22 października w zakładach Lockheed Martin znajdujących się Owego w stanie Nowy Jork. Śmigłowiec odebrała Marynarka Wojenna Stanów Zjednoczonych, która początkowo zajmie się szkoleniem obsługi naziemnej oraz personelu lotniczego Królewskich Duńskich Sił Powietrznych.

Śmigłowiec odebrała Marynarka Wojenna Stanów Zjednoczonych, która początkowo zajmie się szkoleniem obsługi naziemnej oraz personelu lotniczego Królewskich Duńskich Sił Powietrznych. Wyprodukowana maszyna w ciągu najbliższych tygodni będzie przechodzić intensywne testy, sprawdzające działanie systemów pokładowych. Równocześnie rozpocznie się szkolenie pierwszych duńskich załóg.

?Jesteśmy bardzo zadowoleni, przejmując ten statek powietrzny dla Danii? – powiedział Kontradmirał CJ Jaynes, zajmujący się operacjami zwalczania okrętów podwodnych, szturmowymi oraz misjami specjalnymi.

Rząd w Kopenhadze wybrał wielozadaniowe śmigłowce morskie MH-60R Seahawk wraz z pakietem wsparcia logistycznego w ramach przetargu na 9 śmigłowców który miał miejsce w 2012 roku. Do tego samego przetargu stanęły wówczas takie maszyny jak AW159 Wildcat (AgustaWestland) oraz AS565 MB (Airbus Helicopters, wcześniej Eurocopter). Oferta MH-60R Seahawk ? śmigłowce wyprodukowane przez Sikorsky Aircraft i doposażane w zaawansowane systemy misyjne i czujniki przez Lockheed Martin ? była bezkonkurencyjna. Wówczas wartość transakcji określono na 686 mln USD.

Podpisana w 2012 roku pomiędzy Lockheed Martin a przedstawicielami ministerstwa obrony Danii i Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych wstępna umowa – Letter of Offer and Acceptance ? umożliwiła podjęcie działań w ramach prowadzonego przez rząd Stanów Zjednoczonych programu Foreign Military Sales (FMS). W związku z tym znaczny udział w przekazywaniu maszyn MH-60R Seahawk do Królewskich Duńskich Sił Powietrznych będzie miała Marynarka Wojenna Stanów Zjednoczonych.

MH-60R Seahawk. Pierwsza z 9 maszyn dla Danii. (Lockheed Martin)

MH-60R Seahawk. Pierwsza z 9 maszyn dla Danii. (Lockheed Martin)

9 nowych śmigłowców będzie częścią programu zastąpienia obecnie eksploatowanych przez Królewskie Duńskie Siły Powietrzne maszyn Super Lynx Mk 90B. Nowe śmigłowce będą wspierać Królewską Duńską Marynarkę Wojenną w prowadzeniu misji antypirackich, prowadzeniu misji zwalczania okrętów podwodnych oraz obronie kraju i jego interesów na północnym Atlantyku.

Dostawa pierwszych maszyn MH-60R Seahawk do Danii planowana jest na drugi kwartał 2016 roku, jeśli w międzyczasie nie wystąpią żadne problemy oczekuje się, że dostawy wszystkich 9 maszyn z U.S NAVY do Danii zakończą się w połowie 2018 roku.

MH-60R Seahawk to amerykański wielozadaniowy śmigłowiec morski. Wersja „R” produkowana jest w celu zastąpienia w służbie wersji SH-60B oraz SH-60F, a zwłaszcza przejęcia ich głównej roli maszyn zwalczania okrętów podwodnych. Głównym użytkownikiem maszyn MH-60R jest Marynarka Wojenna Stanów Zjednoczonych. Poza Marynarką Wojenną Stanów Zjednoczonych śmigłowce MH-60R Seahawk znajdują się na wyposażeniu Australijskiej Marynarki Wojennej która w 2011 roku zakupiła 24 maszyny MH-60R (wcześniej australijska marynarka wojenna wykorzystywała śmigłowce S-70B-2 Seahawk, ale od 2014 roku zostają one zastępowane przez śmigłowce MH-60R Seahawk – dostawy potrwają do 2016 roku). Z tego względu Dania będzie drugim eksportowym użytkownikiem tych maszyn na świecie i pierwszym w europie.

Zespół działający przy tworzeniu maszyn MH-60R Seahawk tworzą: Sikorsky Aircraft, Lockheed Martin, General Electric, Raytheon i CAE.

Zainteresowania: szeroko pojęta kwestia bezpieczeństwa, wojskowość, polityka międzynarodowa, historia najnowsza, kino, książki, gry wideo.