Pierwszy płatowiec przemiennopłata Bell V-280 Valor. / fot. Spirit AeroSystems Inc.

Pierwszy kadłub dla V-280 Valor ukończony

Spirit AeroSystems Inc. poinformował, że ukończono pierwszy kadłub dla nowego przemiennopłata trzeciej generacji Bell V-280 Valor.

Sklep Urodzeni Patrioci

Kompozytowy płatowiec pod nowy statek powietrzny został zaprojektowany i zmontowany w ciągu zaledwie 22 miesięcy w zakładach przedsiębiorstwa w Wichita (Kansas). Teraz czeka na wysyłkę do zakładów Bell Helicopters w Amarillo (Teksas), gdzie nastąpi końcowy montaż pierwszego prototypu przemiennopłata.

V-280 Valor powstaje wspólnie pod nadzorem Bell Helicopter oraz Lockheed Martin dla programu US Army Future Vertical Lift (FVL), który wcześniej był znany jako Joint Multi-Role Technology Demonstrator (JMR-TD) jako nowy, wielozadaniowy śmigłowiec dla sił zbrojnych USA. Maszyna nowej generacji ma trafić do służby około 2030 roku.

Koncepcja maszyny została zaprezentowana przez Bella podczas konwencji Army Aviation Association of America (AAAA) Annual Professional Forum and Exposition, odbywającej się w Fort Worth (Teksas) w kwietniu 2013 roku. We wrześniu tego samego roku w Fort Benning (Georgia) zaprezentowano pełnowymiarową makietę przemiennopłata.

Pełnowymiarowa makieta V-280 Valor podczas prezentacji w Fort Benning we wrześniu 2013 roku.

Pełnowymiarowa makieta V-280 Valor podczas prezentacji w Fort Benning we wrześniu 2013 roku.

Pełnowymiarowa makieta V-280 Valor podczas prezentacji w Fort Benning we wrześniu 2013 roku. / fot. Bell Helicopter.

Pełnowymiarowa makieta V-280 Valor podczas prezentacji w Fort Benning we wrześniu 2013 roku. / fot. Bell Helicopter.

Według projektu V-280 Valor będzie posiadać usterzenie motylkowe, stałe skrzydła, duże przesuwane drzwi boczne (o szerokości 1,8 metra) i chowane podwozie. Maksymalna masa startowa wynosić ma ok. 13.680 kilogramów, a prędkość maksymalna ok. 520 km/h. Maszyna będzie mogła transportować do 11 żołnierzy, a załogę ma stanowić 2 pilotów i 2 techników. Promień działania określono na ponad 460 km, a zasięg do przebazowania nawet na 3.900 km. Powstać ma także wersja uderzeniowa, przenosząca uzbrojenie w komorach wewnętrznych i na podwieszeniach zewnętrznych. Silniki mają zostać zaprojektowane przez firmę GE Aviation, która produkuje jednostki napędowe m.in. dla nowego, ciężkiego śmigłowca transportowego Sikorsky CH-53K King Stallion (model GE38 o mocy 7.500 KM/5.520 kW – przyp. red.). Oblot prototypu V-280 Valor jest zaplanowany na 2017 rok.

Konkurentem koncepcji Bella jest propozycja firm Sikorsky i Boeing o nazwie SB>1 Defiant, która jest klasycznym śmigłowcem, bazującym na prototypowym modelu Sikorsky X2 ze śmigłem pchającym (firma stworzyła także na bazie doświadczeń z X2 model S-97 Raider w ramach programu Armed Aerial Scout: Oblot Raidera).

V-280 Valor ma być bardziej niezawodny od używanego obecnie przez USAF i US Marines Corps wielozadaniowego przemiennopłata Bell-Boeing V-22 Osprey (który ma oznaczenie w tych formacjach odpowiednio: CV-22B i MV-22B). Ospreye w wersji MV-22B Block C mają także trafić w 2018 roku na wyposażenie Japońskich Sił Samoobrony (czytaj więcej: Ospreye dla Japonii).

Komentarze

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.

Najpopularniejsze posty