Laboratorium Aerodynamiki Przepływów Turbinowych. / Źródło: poloniaaero.avioaero.com

Pod Warszawą otwarto laboratorium aerodynamiczne

W Zielonce k. Warszawy otwarto Laboratorium Aerodynamiki Przepływów Turbinowych. Jest to jedno z największych i najnowocześniejszych tego typu laboratoriów na świecie.

Laboratorium o powierzchni 3,5 ha ma służyć do badań przemysłowych i prac rozwojowych w przemyśle lotniczym, m.in. do testowania prototypów turbin silników lotniczych (niskiego ciśnienia), jak również testów demonstratorów technologii wykorzystywanych w budowie silników lotniczych.

Zarządzany przez powstałą w 2008 roku spółkę Laboratorium Badań Napędów Lotniczych Polonia Aero ośrodek, powstał przy współpracy uczelni wyższych: Wojskowej Akademii Technicznej i Politechniki Warszawskiej oraz przedsiębiorstw przemysłu lotniczego: Avio Aero (spółka holdingowa zależna od amerykańskiej GE Aviation z siedzibą we włoskim Turynie – przyp. red.) oraz Wojskowych Zakładów Lotniczych Nr 4 S.A. za kwotę 188.790.177,27 PLN. Model i projekt laboratorium zostały opracowane przez dział B+R Avio Aero (dział prac badawczo-rozwojowych firmy; research and development) oraz amerykańską firmę ASE.

Oprócz samego Laboratorium Aerodynamiki Przepływów Turbinowych w Zielonce, istnieją także laboratoria zlokalizowane bezpośrednio na terenie uczelni uczestniczących w projekcie.

Według pomysłodawców, laboratorium ma stanowić bazę infrastrukturalną zarówno do pozyskiwania grantów europejskich, jak i zleceń w zakresie badań przemysłowych i prac rozwojowych od największych na świecie koncernów lotniczych.

Prezes zarządu Avio Aero, Giacomo Vessia powiedział, że:

Ten projekt to wielka szansa dla przemysłu lotniczego i wzorcowy przykład współpracy między prywatnymi firmami i uczelniami. Laboratorium będzie otwarte dla ośrodków badawczych i partnerów przemysłowych z całego świata. Każda firma będzie miała dostęp do infrastruktury badawczej i możliwość przeprowadzania testów swoich turbin i prototypów. Dodatkowo studenci uczelni technicznych będą mogli zdobywać doświadczenie w jednym z najbardziej innowacyjnych ośrodków badawczo-rozwojowych na świecie i nabyć w ten sposób praktyczną wiedzę z dziedziny działalności badawczej. Tego typu otwarta formuła jest niespotykanym rozwiązaniem w podobnych jednostkach naukowych.

Jednym z głównych celów laboratorium będzie ograniczenie zużycia paliwa w lotnictwie oraz redukcję zanieczyszczeń przy równoczesnym zmniejszeniu poziomu hałasu silników. Warunki aerodynamiczne, w jakich będą testowane turbiny, są podobne do tych występujących w trakcie lotu – w obniżonej temperaturze (cold flow).

Komentarze

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.

Najpopularniejsze posty