W Zielonce k. Warszawy otwarto Laboratorium Aerodynamiki Przepływów Turbinowych. Jest to jedno z największych i najnowocześniejszych tego typu laboratoriów na świecie.
Laboratorium o powierzchni 3,5 ha ma służyć do badań przemysłowych i prac rozwojowych w przemyśle lotniczym, m.in. do testowania prototypów turbin silników lotniczych (niskiego ciśnienia), jak również testów demonstratorów technologii wykorzystywanych w budowie silników lotniczych.
Zarządzany przez powstałą w 2008 roku spółkę Laboratorium Badań Napędów Lotniczych Polonia Aero ośrodek, powstał przy współpracy uczelni wyższych: Wojskowej Akademii Technicznej i Politechniki Warszawskiej oraz przedsiębiorstw przemysłu lotniczego: Avio Aero (spółka holdingowa zależna od amerykańskiej GE Aviation z siedzibą we włoskim Turynie ? przyp. red.) oraz Wojskowych Zakładów Lotniczych Nr 4 S.A. za kwotę 188.790.177,27 PLN. Model i projekt laboratorium zostały opracowane przez dział B+R Avio Aero (dział prac badawczo-rozwojowych firmy; research and development) oraz amerykańską firmę ASE.
Oprócz samego Laboratorium Aerodynamiki Przepływów Turbinowych w Zielonce, istnieją także laboratoria zlokalizowane bezpośrednio na terenie uczelni uczestniczących w projekcie.
Według pomysłodawców, laboratorium ma stanowić bazę infrastrukturalną zarówno do pozyskiwania grantów europejskich, jak i zleceń w zakresie badań przemysłowych i prac rozwojowych od największych na świecie koncernów lotniczych.
Prezes zarządu Avio Aero, Giacomo Vessia powiedział, że:
Ten projekt to wielka szansa dla przemysłu lotniczego i wzorcowy przykład współpracy między prywatnymi firmami i uczelniami. Laboratorium będzie otwarte dla ośrodków badawczych i partnerów przemysłowych z całego świata. Każda firma będzie miała dostęp do infrastruktury badawczej i możliwość przeprowadzania testów swoich turbin i prototypów. Dodatkowo studenci uczelni technicznych będą mogli zdobywać doświadczenie w jednym z najbardziej innowacyjnych ośrodków badawczo-rozwojowych na świecie i nabyć w ten sposób praktyczną wiedzę z dziedziny działalności badawczej. Tego typu otwarta formuła jest niespotykanym rozwiązaniem w podobnych jednostkach naukowych.
Jednym z głównych celów laboratorium będzie ograniczenie zużycia paliwa w lotnictwie oraz redukcję zanieczyszczeń przy równoczesnym zmniejszeniu poziomu hałasu silników. Warunki aerodynamiczne, w jakich będą testowane turbiny, są podobne do tych występujących w trakcie lotu ? w obniżonej temperaturze (cold flow).