W dniu 15 lutego br. podczas brukselskiego spotkania ministrów obrony państw członkowskich NATO, Polska i Kanada oficjalnie dołączyły do programu opracowania i wdrożenia samolotów zwalczania okrętów podwodnych (ZOP), zwiadu, obserwacji i rozpoznania (ISR) nowej generacji.
Jak poinformowały służba prasowa Paktu Północnoatlantyckiego i Ministerstwo Obrony Narodowej, w czwartek 15 lutego br. podczas drugiego dnia spotkania ministrów obrony państw członkowskich NATO w Kwaterze Głównej Sojuszu w Brukseli, Polska i Kanada oficjalnie dołączyły do programu opracowania i wdrożenia samolotów zwalczania okrętów podwodnych (ZOP), zwiadu, obserwacji i rozpoznania (ISR) nowej generacji, który oficjalnie nazwano ?współpracą nad międzynarodowym wielozadaniowym samolotem patrolowym? (Cooperation on Multinational Maritime Multi Mission Aircraft Capabilities; M3A).
Zastępca sekretarza generalnego NATO, Rose Gottemoeller, która uczestniczyła w uroczystości, oficjalnie powitała Polskę i Kanadę, które dołączyły do grupy sześciu państw NATO w programie M3A:
Ten wspólny wysiłek uznaje fakt, że większość flot morskich samolotów patrolowych Aliantów dobiegnie kresu życia operacyjnego w latach 2025-2035.
Gottemoeller zachęciła uczestników programu M3A do przejścia do etapu realizacji, podkreślając, iż celem jest nie tylko projekt na desce kreślarskiej, ale nowa generacja samolotów, spełniających coraz ważniejszą misję.
W imieniu strony polskiej, List Intencyjny (Letter of Intent; LOI) podpisał podsekretarz stanu w MON, Tomasz Szatkowski. Wspólny dokument wymagań dotyczących przyszłych zdolności operacyjnych w tej dziedzinie, powinien zostać ukończony jeszcze w 2018 roku. Będzie on stanowić podstawę do opracowania i wdrożenia dalszych rozwiązań.
Fot. NATO.
Przypomnijmy, że inicjatywa M3A oficjalnie rozpoczęła się w dniu 29 czerwca 2017 roku podczas spotkania ministrów obrony NATO w Brukseli. List Intencyjny podpisało wówczas ministrowie obrony Niemiec (Ursula von der Leyen), Francji Sylvia Goulard), Włoch (Roberta Pinotti), Hiszpanii (Maria Dolores Cospedal), Turcji (Fikri Iş?k) oraz Grecji (Panagiotis Kammenos) (czytaj więcej: Sześć państw NATO wspólnie pozyska nowe samoloty patrolowe).
Z kolei Inspektorat Uzbrojenia MON rozpoczął fazę analityczno-koncepcyjną dotyczącą ?zwiększenia zdolności do kompleksowego rozpoznania morskiego oraz zwalczania okrętów podwodnych i nawodnych? w dniu 28 kwietnia 2017 roku. Program nosi kryptonim ?Rybitwa? i przewiduje zakup trzech morskich samolotów patrolowych dla Marynarki Wojennej RP w latach 2023-2030 (czytaj więcej: IU MON prowadzi analizy ws. morskich samolotów patrolowych).
Jednak MON podkreśla, że podpisanie Listu Intencyjnego nie wpływa na narodowe projekty, w tym na program ?Rybitwa? i nie zobowiązuje strony polskiej ani pozostałych sygnatariuszy do uczestnictwa w ewentualnych, kolejnych etapach projektu. Daje natomiast Polsce możliwość dostępu do wiedzy oraz doświadczeń innych krajów dotyczących misji rozpoznania morskiego i zwalczania okrętów podwodnych, co może być szczególnie przydatne w procesie modernizacji technicznej Sił Zbrojnych, definiowana narodowych wymagań operacyjnych oraz ich harmonizacji i kompatybilności ze zdolnościami Sojuszu Północnoatlantyckiego.
Źródła:
nato.int: Canada and Poland join six NATO Allies in developing next-generation maritime multi mission aircraft
mon.gov.pl: NATO się zmienia i wzmacnia
Czytaj także:
PIT-RADWAR wprowadzi Siły Zbrojne RP do programu NATO AGS
Natowskie lotnictwo tropi rosyjskie okręty podwodne na Morzu Śródziemnym?
Morskie samoloty patrolowe P-8A Poseidon dla Norwegii
Samoloty P-8A Poseidon i śmigłowce AH-64E Guardian dla Wielkiej Brytanii
Indie wycofały ze służby wszystkie samoloty patrolowe Tu-142MK-E
Incydent z udziałem południowokoreańskiego samolotu ZOP