Szwedzki okręt rozpoznawczy HSwMS Orion (A201), który zostanie zastąpiony przez nową jednostkę, zbudowaną w Polsce. / Wikimedia Commons (GNU Free Documentation License 1.2.).

Polska zbuduje okręt rozpoznawczy dla Marynarki Wojennej Szwecji

Szwedzki koncern zbrojeniowy Saab Defence and Security zlecił Stoczni Remontowej Nauta S.A. z Gdyni budowę nowego okrętu specjalnego przeznaczenia w zakresie prowadzenia wywiadu sygnałów (SIGINT), który trafi do Marynarki Wojennej Królestwa Szwecji.

W środę, 26 kwietnia br. szwedzki koncern zbrojeniowy Saab Defence and Security poinformował o przyznaniu kontraktu polskiej Stoczni Remontowej Nauta S.A. z Gdyni na budowę nowego okrętu specjalnego przeznaczenia w zakresie prowadzenia wywiadu sygnałów (signals intelligence; SIGINT), który trafi do Marynarki Wojennej Królestwa Szwecji (Svenska marinen).

Bezpośrednim zleceniodawcą jest szwedzka Agencja ds. Zamówień Obronnych (Swedish Defence Materiel Administration; FMV), a kontrakt wart jest 730 mln SEK (321 mln PLN). Saab Defence and Security otrzymał zlecenie w dniu 11 kwietnia, a w dniu 26 kwietnia br. podpisano stosowną umowę z polskim wykonawcą.

Podczas uroczystości podpisania kontraktu w Gdyni, prezes Stoczni Remontowej Nauta S.A., powiedział:

Realizacja prac dla Szwedów będzie szansą na dalszy, dynamiczny rozwój i możliwość zwiększenia portfela zamówień na statki, nie tylko na arenie krajowej. Stocznia posiada wieloletnie doświadczenie, wykwalifikowaną kadrę i odpowiednią infrastrukturę. (?) Jesteśmy firmą, która bardzo szybko się rozwija, stawia na innowacyjność, odważnie i z powodzeniem wchodzi na nowe obszary techniczne ? to wszystko sprawia, że jesteśmy przygotowani do udziału w projekcie, jakim jest budowa jednostki o specjalnym przeznaczeniu.

Szwedzki koncern reprezentował Jyrki Kujansuu, wiceprezes Saab Defence and Security na Polskę i kraje bałtyckie, który powiedział:

Stocznia Remontowa Nauta to doświadczony partner z wysokimi kwalifikacjami. Współpraca z Polską Grupą Zbrojeniową musi przejść w fazę rzeczywistego partnerstwa biznesowego. (?) Okręty wywiadowcze muszą wyróżniać się dostępnością i niezawodnością na najwyższym poziomie.

Okręt specjalnego przeznaczenia ma zostać zbudowany i dostarczony przez stronę polską w latach 2017-2020. Stocznia Remontowa Nauta S.A. zwoduje gotowy kadłub i przetestuje podstawowe systemy pokładowego przyszłej jednostki Svenska marinen. Następnie, w stoczni marynarki wojennej Saab Kockums w Karlskronie, należącej do koncernu Saab Defence and Security, zostanie zainstalowana specjalistyczna aparatura, a okręt przejdzie końcowe testy odbiorcze (Sea Acceptance Test; SAT). Kontrakt na budowę okrętu jest pierwszym efektem podpisanego w dniu 26 października ub. r. porozumienia ws. możliwości wspólnej budowy okrętów nawodnych i podwodnych dla Marynarki Wojennej RP i państw trzecich (czytaj więcej: Wstępne porozumienie PGZ S.A. z Saabem ws. budowy okrętów wojennych).

Nowy okręt zastąpi w służbie okręt rozpoznawczy HSwMS Orion (A201), który został zwodowany w 1984 roku w stoczni Saab Kockums w Karlskronie. Wyposażenie okrętu zostało opracowane przy współpracy z amerykańską agencją NSA, a część jego załogi specjalistycznej stanowiło osiemnastu techników szwedzkiego Instytutu Obrony Radiołączności (Försvarets radioanstalt; FRA), agencji rządowej odpowiedzialnej za wywiad łączności i podlegającej Ministerstwu Obrony (Försvarsdepartementet). Okręt ma 61,2 metra długości, 11,7 metra szerokości, 3,8 metra zanurzenia i 1.400 ton wyporności. W listopadzie 1985 roku okręt uczestniczył w kolizji z sowiecką korwetą rakietową projektu 1234 (typu Owod, w kodzie NATO: Nanuchka), gdy zbyt blisko podeszła podczas ćwiczeń Floty Bałtyckiej. W 1998 roku o okręcie znowu było głośno, gdy ogłoszono fałszywy alarm bombowy na jego pokładzie. Okręt był włączony do 1. Dywizjonu Okrętów Podwodnych Svenska marinen, ale w dniu 22 kwietnia 2010 roku Ministerstwo Obrony wykreśliło go z listy jednostek pływających w aktywnej służbie z powodu niespełniania norm bezpieczeństwa na morzu i zleciło opracowanie projektu jego następcy.

Źródło:

saabgroup.com: Saab selects Nauta for Swedish Navy?s SIGINT ship

Czytaj także:

Saab z kontraktem na obsługę pocisków RBS-15 Mk3 dla Marynarki Wojennej RP

Saab dostarczy Szwecji nowe pociski przeciw-okrętowe

Saab zmodernizuje szwedzkie niszczyciele min

Szwecja przywraca do służby rakiety RBS-15 w jednostkach obrony wybrzeża [WIDEO]

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.