Projekt Baobab przedstawia Huta Stalowa Wola, na bazie samochodu ciężarowo-terenowego średniej ładowności typu JELCZ P662.35G34. Masa całkowita zestawu to 21000 kg. / Źródło: HSW

Ponownie rusza praca nad pojazdem do minowania BAOBAB-K

Inspektorat Uzbrojenia ogłosił zaproszenie do realizacji etapu projektowanie i rozwój pracy rozwojowej pt. „Pojazd Minowania Narzutowego PMW” o kryptonimie BAOBAB-K. Przedmiotem zamówienia jest wykonanie prototypu i dokumentacji technicznej pojazdu minowania narzutowego, przeznaczonego do ustawiania narzutowych pól minowych minami MN-123.

Zgodnie z wymogami stawianymi przez Inspektorat Uzbrojenia pojazd minowania narzutowego (PMN) powinien być posadowiony na podwoziu kołowym o napędzie 8×8, z kabiną opancerzoną spełniającą 1 poziom ochrony balistycznej, platformy ze sterowanymi elektrycznie zainstalowanymi 6 miotaczami (spełniającymi 1 poziom ochrony balistycznej) wraz z układem hydraulicznym rozsuwu platform, umożliwiającym automatyczne ?przejście? z trybu transportowego w bojowy (i odwrotnie).

Ponadto PMN powinien posiadać system teleinformatyczny umożliwiający sterowanie procesem minowania w tzw. trybie automatycznym jak i ?ręcznym? z wizualizacją pola minowego na mapie cyfrowej z możliwością automatycznego przesłania meldunku (poprzez radiostację UKF) o ustawionym polu minowym (wraz z jego parametrami).

Dodatkowo, obligatoryjnie powinien być wyposażony w urządzenie dźwigowe umożliwiające montaż/demontaż miotaczy na/z pojazd. PMN powinien być wyposażony w zdalnie terowany karabin 12,7 mm WKM-B oraz w wyrzutniki granatów dymnych.

Warto nadmienić, iż program BAOBAB-K ma kilkuletnie opóźnienie, pierwotnie planowano, że już w 2013 roku rozpocznie się produkcja seryjna PMN.

Źródło: Inspektorat Uzbrojenia

Absolwent historii i politologii na Uniwersytecie Marii-Curie Skłodowskiej w Lublinie. Interesuje się historią wojskowości XX w., stosunkami międzynarodowymi, terroryzmem oraz polskimi misjami stabilizacyjnymi poza granicami kraju.