Prototypowy An-132D podczas prezentacji w dniu 20 grudnia 2016 roku. / Wikimedia Commons (CC BY 3.0)

Prezentacja prototypu ukraińsko-saudyjskiego transportowca An-132D [WIDEO]

W dniu 20 grudnia br. w kijowskich zakładach Kompanii Antonow z udziałem władz państwowych miała miejsce prezentacja pierwszego prototypu samolotu transportowego An-132D, powstającego z myślą o Królewskich Saudyjskich Siłach Powietrznych (RSAF).

We wtorek, 20 grudnia br. zakładach Kompanii Antonow, należącej do państwowego koncernu SC UkrOboronProm, w Kijowie z udziałem prezydenta Petra Poroszenki i księcia dr Turki Sauda Mohammeda Al Sauda, miała miejsce prezentacja pierwszego prototypu samolotu transportowego An-132D, powstającego z myślą o Królewskich Saudyjskich Siłach Powietrznych (al-quwwāt al-ğawwiyyah al-malakiyyah as-suʿūdiyyah; RSAF).

An-132 (oznaczenie saudyjskie: A-132) jest głęboką modernizacją średniego samolotu transportowego An-32 (w kodzie NATO: Cline) i ma charakteryzować się dwukrotnie większym zasięgiem (z 2.200 km do ponad 4.400 km), zwiększoną ładownością (z 6.000 kg do 9.200 kg; 46 spadochroniarzy lub 75 żołnierzy albo 27 par noszy i 2 lekarzy) oraz krótkim startem i lądowaniem z nieutwardzonych lotnisk. Maszyna ma rozpiętość skrzydeł 29,2 metra, długość 24,54 metra oraz wysokość 8,8 metra. Samolot jest wyposażony w nowoczesne silniki turbośmigłowe Pratt & Whitney Canada PW150, amerykańską awionikę (glass cockpit) typu Honeywell Primus Epic 2.0 oraz pomocniczą jednostkę zasilającą (auxiliary power unit; APU) firmy Hamilton Sundstrand. Oprócz wersji transportowej, planowe są również warianty specjalistyczne, przeznaczone np. do walki radioelektronicznej, misji patrolowych czy morskich, łącznie z wykrywaniem okrętów podwodnych. Oblot An-132D zaplanowano na terytorium Arabii Saudyjskiej w marcu 2017 roku, a początek dostaw dla RSAF, które zamówiły jak dotąd sześć maszyn, rok później. Łączne zapotrzebowanie globalne (także na rynku cywilnym) do 2035 roku na tej klasy maszyny ocenia się na 260-290 samolotów.

Wstępne porozumienie o budowie nowego modelu samolotu, rządy obu państw podpisały w kwietniu 2015 roku. Z kolei w dniu 21 lutego br. podczas międzynarodowej wystawy lotniczej AFED-2016 w stolicy Arabii Saudyjskiej, Ar-Rijadzie, prezes Antonowa Michajło Gwozdow i dyrektor generalny Taqnia Aeronautics Co., Ali Mohammed Al−Ghamdi podpisali porozumienie ws. produkcji tych maszyn w Arabii Saudyjskiej (czytaj więcej: Ukraińsko-saudyjskie porozumienie ws. samolotu An-132 [WIDEO]). Do prac nad maszyną dołączyło także saudyjskie przedsiębiorstwo KACST (King Abdul Aziz City for Science and Technology).

Wcześniej, w grudniu ub. r. oba przedsiębiorstwa podpisały wstępny kontrakt na dostawy 30 samolotów transportowych An-178 o napędzie odrzutowym, które najprawdopodobniej także będą produkowane w Arabii Saudyjskiej (czytaj więcej: Arabia Saudyjska kupi samoloty transportowe An-178).

Źródło: defence-blog.com:Ukraine rolls-out new An-132D light multipurpose aircraft for Saudi Arabia

Czytaj także:

Pożar silnika An-225 Mrija w Lipsku [WIDEO]

Chińczycy kupili licencję na budowę An-225 Mrija

Ukraińcy modernizują swoją flotę Rusłanów

Ukraińskie transportowce dla Indii?

Wkrótce nowy ukraiński transportowiec?

Komentarze

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.

Najpopularniejsze posty