Hawkei PMV 4×4 podczas MSPO 2014 w Kielcach. / Wikimedia Commons (GNU Free Documentation License 1.2).

Produkcja australijskich pojazdów opancerzonych Hawkei PMV 4×4 w Polsce?

W dniu 31 października br., podczas wizyty w Polsce australijskiego ministra ds. przemysłu obronnego Christophera Pyne’a, poruszono temat możliwości uruchomienia przez Polską Grupę Zbrojeniową (PGZ) S.A. produkcji w kraju pojazdów opancerzonych Hawkei PMV 4×4, z myślą m.in. o programie Wielozadaniowych Pojazdów Wojsk Specjalnych ?Pegaz?.

We wtorek, 31 października br. w Warszawie przebywała delegacja rządu Australii z ministrem ds. przemysłu obronnego Christopherem Pyne’em na czele. Przedstawiciele zarządu Polskiej Grupy Zbrojeniowej (PGZ) S.A. przeprowadzili szereg rozmów w zakresie polsko-australijskiej współpracy obronno-przemysłowej.

Rozmowy skupiły się na rozwiązaniach dotyczących platform lądowych i morskich. Poruszano potencjał współpracy przemysłowej i transferu technologii pochodzącej z Australii oferty złożonej w programie Wielozadaniowych Pojazdów Wojsk Specjalnych ?Pegaz?. PGZ S.A. od ponad roku prowadzi bliskie rozmowy z firmą Thales Australia dotyczące nawiązania współpracy w zakresie pozyskania zdolności produkcyjnej pojazdów opancerzonych 4×4. W ramach prowadzonych negocjacji rozważa się pozyskanie 7-tonowych wielozadaniowych samochodów opancerzonych Hawkei PMV (Protected Mobility Vehicle; w wariancie „ciężkim” do 10 ton).

Jak podkreśla producent, jest to jedna z najnowocześniejszych konstrukcji w swojej klasie, charakteryzująca się wysokim poziomem ochrony balistycznej i przeciwminowej (powyżej poziomu 1 wg STANAG 4569), możliwością zastosowania szerokiego wachlarza uzbrojenia oraz zdolności do szybkiego przerzutu drogą lotniczą na pokładzie samolotów transportowych (np. C-130 Hercules) bądź na podwieszeniu ciężkich śmigłowców (np. CH-47 Chinook). Pojazd można uzbroić w zdalnie sterowany moduł uzbrojenia (ZSMU), wyposażony w ciężki karabin maszynowy kal. 12,7 mm lub lżejszy karabin kal. 7,62 mm albo granatnik automatyczny kal. 40 mm. Napęd stanowi 6-cylindrowy turbodoładowany silnik diesla Steyr M16 o mocy 268 KM (200 kW), zapewniający prędkość maksymalną do 130 km/h, a podwozie otrzymało w pełni niezależne zawieszenia typu AxleTech 3000. Dwustu litrowy zbiornik paliwa zapewnia zasięg do 600 km. Pojazd ma 5,78 metra długości, 2,396 metra szerokości oraz 2,3 metra wysokości. Załogę stanowi o 4 do 6 żołnierzy.

W październiku br. Thales Australia zakończyła testy niezawodnościowe dla Sił Zbrojnych Australii oraz rozpoczął produkcję seryjną na tamtejszy rynek. Przypomnijmy, że dostawy nowych pojazdów opancerzonych w liczbie 1.100 egzemplarzy ogłoszono w dniu 5 października 2015 roku, a odbiór rozpoczął się w dniu 14 listopada ub. r. (czytaj więcej: Hawkei PMV dla sił zbrojnych Australii oraz: Australijska armia odbiera pojazdy Hawkei).

Program ?Pegaz?

Inspektorat Uzbrojenia MON chce zakupić 105 Wielozadaniowych Pojazdów Wojsk Specjalnych (WPWS) w ramach programu ?Pegaz? dla Wojsk Specjalnych i Żandarmerii Wojskowej w dwóch etapach, a w późniejszym okresie, od 2022 roku, także dla Wojsk Lądowych. Jednak potrzeby odbiorców są wyższe i potrzeba, odpowiednio, 150 i 130 nowych pojazdów, a także kilkaset dla reszty sił zbrojnych. Pozostałe potencjalne oferty, oprócz australijskiej, w programie to zmodyfikowany pojazd AMPV (oferowany przez Rheinmetall MAN Military Vehicles, Krauss-Maffei Wegmann oraz Rosomak S.A.), Eagle V (General Dynamics European Land Systems i IMS Griffin Sp zo.o.) Tur V (AMZ-Kutno Sp. z o.o.) czy zaprezentowany w tym roku w dwóch wariantach Husar 4×4 H. Cegielski-Poznań S.A. (czytaj więcej: MSPO 2017: Husar ? oferta dla wojsk specjalnych z zakładów Cegielskiego).

Hawkei PMV. /Fot. Ministerstwo Obrony Australii.

Nie tylko pojazdy opancerzone…

Strony rozmawiały również temat systemów odpowiadających za zabezpieczenie infrastruktury morskiej oraz środkom zwalczania min morskich. Poruszano też wątek o możliwościach wymiany doświadczeń na temat procedury zakupu okrętów podwodnych i doświadczeń Australii w tym obszarze, jeżeli chodzi o partnerstwo ze Szwedami oraz Francuzami. Rząd w Canberze zadecydował, że program budowy 12 nowych okrętów podwodnych dla sił morskich Australii, którego wartość wynosi 38,7 mld USD, będzie realizowany we współpracy z francuskim przemysłem obronnym w ramach SEA 1000 Future Submarine Program (czytaj więcej: Australia kupi francuskie okręty podwodne za prawie 40 mld USD).

Prezes zarządu PGZ S.A., Błażej Wojnicz, powiedział:

W toku dzisiejszych rozmów poruszyliśmy wiele wątków potencjalnej współpracy pomiędzy Grupą PGZ a australijskim przemysłem obronnym. Rozmawialiśmy między innymi o opcji pozyskania wielozadaniowych pojazdów opancerzonych, nie tylko dla wojsk specjalnych. Sprzęt takiego typu mógłby znaleźć również zastosowanie jako wóz rozpoznania w artyleryjskich modułach ogniowych systemu ?Homar? czy jako nosiciel ciężkich przeciwpancernych pocisków kierowanych. (?) Australijczycy wyrazili również możliwość podzielenia się z nami wiedzą na temat prowadzenia postępowania na zakup nowych okrętów podwodnych. Jest to wiedza bezcenna, ponieważ wielkimi krokami zbliża się termin rozstrzygnięcia z kim Polska zamierza budować nowe okręty podwodne. Możliwość uzyskania ?know-how? z tego zakresu pozwoli nam lepiej przeprowadzić to postępowanie i wystrzec się błędów, które popełniła Canberra.

Prezes zarządu PGZ S.A. Błażej Wojnicz i australijski ministrem ds. przemysłu obronnego Christopher Pyne. / fot. PGZ S.A.

Jak twierdzi PGZ S.A., Australia nie jest dla polskiego przemysłu obronnego rynkiem nieznanym. Z sukcesami na tamtejszym rynku operują Zakłady Chemiczne ?Nitro-Chem? S.A. z Bydgoszczy. Wchodzące w skład Grupy PGZ stocznie zajmowały się w przeszłości remontami okrętów eksploatowanych przez przedsiębiorstwa australijskie. Na mapie Europy Polska rysuje się dla Australii jako przyczółek, który pozwoliłoby tamtejszym przedsiębiorstwom na utworzenie centrum dystrybucji i kompetencji swoich rozwiązań, m.in. z obszarów wymienionych powyżej.

Wcześniej tego dnia odbyło się spotkanie delegacji australijskiej w Ministerstwie Obrony Narodowej, w którym uczestniczyli wiceminister Bartosz Kownacki i członek zarządu Grupy PGZ Robert Gut. Rozmowy dotyczyły również współpracy przemysłów zbrojeniowych i możliwości wymiany ?know-how? na temat prowadzenia postępowań i negocjacji w formule ?government-to-government?.

Źródło:

pgzsa.pl: Christopher Pyne, minister ds. przemysłu obronnego Australii z wizytą w PGZ

Czytaj także:

MON o pozyskaniu australijskich fregat rakietowych

Bomby lotnicze dla F-16 będą produkowane w Polsce

ADEX 2017: Transfer technologii podwozi AHS Krab z Korei Płd. do Polski

PGZ S.A. podpisała porozumienia o współpracy z izraelskimi IAI oraz ELTA Systems

Porozumienie PGZ S.A. z Bell Helicopter ws. śmigłowców UH-1Y Venom

Memorandum polsko-amerykańskie ws. systemu obrony powietrznej Patriot

Australia: Pierwszy niszczyciel rakietowy typu Hobart w służbie

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.