Hongdu L-15 Falcon, należący do Sił Powietrznych Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej (PLAAF). / Wikimedia Commons.

Produkcja chińskich samolotów na Ukrainie?

Ukraińskie media twierdzą, że Kijów podpisał umowę z Chińczykami ws. zakupu i rozpoczęcia produkcji licencyjnej samolotów szkolno-treningowych Hongdu L-15 Falcon.

Produkcja maszyn miałaby się rozpocząć w zakładach lotniczych Odesawiaremserwis w Odessie. Początkowe plany uruchomienia produkcji w 2016 roku spaliły jednak na panewce i dopiero na początku przyszłego roku zapowiedziano spotkania z partnerami chińskimi na temat szczegółów współpracy obu krajów.

L-15 Falcon jest produkowany przez zakłady Hongdu Aviation Industry Corporation (HAIG) i powstał z pomocą rosyjskich inżynierów z Korporacji Lotniczej im. A.S. Jakowlewa. Został oblatany w dniu 13 marca 2006 roku, a jedynym obecnie ich użytkownikiem są Siły Powietrzne Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej (PLAAF).

Ceremonia przekazania PLAAF kolejnych samolotów Hongdu L-15 Falcon. / Wikimedia Commons.

Ceremonia przekazania PLAAF kolejnych samolotów Hongdu L-15 Falcon. / Wikimedia Commons.

Co ciekawe, jego napęd stanowią dwa ukraińskie silniki turboodrzutowe Iwczenko-Progress AI-222K-25F, produkowane w zakładach Motor Sicz w Zaporożu (te same jednostki napędowe są używane w rosyjskim Jak-130, na bazie którego powstał L-15 – przyp. red.). Motor Sicz pracuje także mocniejszą jednostkę napędową oznaczoną AI-222-28F, która planowana jest w wariancie szturmowym L-15, nazywanym wstępnie jako Hunting Eagle.

Radar PESA samolotu L-15 Falcon. / Wikimedia Commons.

Radar PESA samolotu L-15 Falcon. / Wikimedia Commons.

Drugą ciekawostką jest fakt, że chiński samolot szkolenia zaawansowanego jest pierwszym na świecie tej klasy wyposażonym w radar wyposażony w antenę z pasywnym skanowaniem fazowym (PESA; passive electronically scanned array).

Odpowiednikami chińskiego samolotu, będącymi obecnie w użytku lub w opracowaniu, oprócz wspomnianego Jak-130 (w kodzie NATO: Mitten), są: rodzimy Hongdu JL-8, włoski Alenia Aermacchi M-346 Master (zakupiony m.in. przez Polskę; czytaj także: Kamuflaż dla polskich Masterów), południowokoreański KAI T-50 Golden Eagle (czytaj także: KAI wyeksportuje 4 samoloty T-50TH do Tajlandii) czy prototypowy amerykański Textron AirLand Scorpion. Oprócz ChRL, użytkownikami L-15 w niedalekiej przyszłości staną się Zambia (zamówiono 6 egzemplarzy podczas podczas China International Aviation & Aerospace Exhibition 2012 w Zhuhai) oraz Wenezuela (w kwietniu 2014 roku zamówiono 24 egzemplarze). Maszynami są także wstępnie zainteresowane siły zbrojne Pakistanu i Urugwaju.

Czytaj też:

Katastrofa ukraińskiego Su-25

Krążownik rakietowy „Ukraina” na sprzedaż

Wkrótce nowy ukraiński transportowiec?

Komentarze

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.

Najpopularniejsze posty