Rambow – nowy uzbrojony bezzałogowiec prosto z Izraela

Według producenta, nowy uzbrojony bezzałogowiec o nazwie Rambow to unikalna wielozadaniowa platforma, która dzięki swojej specyfikacji technicznej zdolna jest do prowadzenia szeregu misji, poczynając od walki naziemnej, operacji rozpoznania i zbierania danych, logistycznych aż po obronę strategicznych obiektów i granicy państwowej bez narażania życia żołnierzy.

Sklep Urodzeni Patrioci

W czasie tegorocznej edycji pokazów lotniczych Autonomicznych Systemów Bezzałogowych i Robotyki (AUS&R Unmanned Systems 2017 Air Show) zorganizowanych przez IHLS (Israel Homeland Security) w Riszon le-Cijjon, będąca częścią koncernu Israel Aerospace Industries spółka Meteor Aerospace zaprezentowała swoje najnowsze dzieło w dziedzinie naziemnych aparatów bezzałogowych o nazwie Rambow. Nowy uzbrojony aparat bezzałogowy o nazwie Rambow to według jego producenta najnowsze na rynku rozwiązanie pozwalające na prowadzenie zarówno operacji obronnych, jak i stricte zapewniania bezpieczeństwa narodowego. Według firmy Meteor Aerospace nowy aparat bezzałogowy pomoże w utrzymaniu wysokiej pozycji państwa Izrael w dziedzinie autonomicznych systemów bezzałogowych wspierających zbieranie danych wywiadowczych oraz obronność.

Specyfikacja techniczna Rambow?

/Fot. Meteor Aerospace Ltd.

Według danych dostępnych w lokalnej izraelskiej prasie Rambow to wielozadaniowa bezzałogowa platforma wyposażona w unikalny i innowacyjny elektryczny system napędowy oraz technologię autonomicznego, niezależnego od operatorów poruszania się po strefie działań. Bezzałogowiec zbudowano w układzie napędu 6 × 6.

Co ciekawe, każde z sześciu kół wyposażone jest we własny system zasilania oraz niezależne hydrauliczne zawieszenie — kontrole nad tymi usprawnieniami sprawuje autonomiczny system jazdy. Taki, a nie inny system ma pozwalać pojazdowi na dokonywanie skomplikowanych manewrów, pokonywania przeszkód (przy dużym nachyleniu terenu 60% [przód] oraz 40% [boki]) w tym rowów o głębokości do 60 cm i przeszkód o wysokości do 40 cm.

Wspomniany wyżej główny atut bezzałogowca, czyli autonomiczność pozwala na samodzielne poruszanie się pojazdu wzdłuż wyznaczonych wcześniej punktów kontrolnych. Autonomiczny system pojazdu ma być zdolny do wykrywania znajdujących się na jego drodze przeszkód i ich omijania z wykorzystaniem alternatywnych dróg — pojazd zdolny jest do poruszania się z maksymalną prędkością 50 km/h. Przy zasilaniu na tzw. cichej baterii maksymalny zasięg operacyjny bezzałogowca to ponad 50 kilometrów. Zasięg może być łatwo zwiększony do poziomu ponad 160 kilometrów, dzięki wykorzystaniu pokładowego silnika diesla (który ponadto ląduje baterie pojazdu w czasie pracy — przyp.red.).

Tylna przestrzeń pojazdu przystosowana jest do przewożenia do 700 kg ładunku (według producenta, maszyna może przenosić ciężar o maksymalnej masie 1000 kg — przyp.red.) – przód pojazdu służy natomiast jako nośnik zdalnie sterowanego modułu uzbrojenia z ciężkim karabinem maszynowym lub innym wyposażeniem dostosowanym do potrzeb aktualnie prowadzonej misji. Obserwacja otoczenia prowadzona jest z wykorzystaniem kamer i zasobników elektrooptycznych – dających stały podgląd operatorom — umieszczonych na specjalnym maszcie, który może zostać podniesiony na wysokość aż 3,5 metra. W związku z powyższym, według producenta pojazd może zostać oddelegowany do wykonywania zróżnicowanych misji, poczynając od walki naziemnej, operacji rozpoznania i zbierania danych, logistycznych aż po obronę strategicznych obiektów i granicy państwowej bez narażania życia żołnierzy.

Źródło: jpost.com / defence-blog.com

Zobacz także:

Komentarze

Absolwent Wyższej Szkoły Stosunków Międzynarodowych i Komunikacji Społecznej w Chełmie ukończył politologię o specjalności Polityka bezpieczeństwa państwa. Zainteresowania: szeroko pojęta kwestia bezpieczeństwa, wojskowość, polityka międzynarodowa, historia najnowsza, kino, książki, gry wideo.

Najpopularniejsze posty