Bojownicy ISIS w Iraku. (Źródło: arabspring-news.com)

Raport ONZ: Cywile głównymi ofiarami konfliktu w Iraku

Coroczne sprawozdanie w sprawie ochrony ludności cywilnej donosi, iż większość aktów przemocy przeciw ludności cywilnej popełniane jest przez członków organizacji terrorystycznej ISIS.

>>> Dramatyczna niedziela w Bagdadzie <<<

Raport ONZ stwierdził, że w czasie gdy Bagdad przygotowuje się do operacji na dużą skalę w celu wyparcia bojowników państwa islamskiego z prowincji Anbar, cywile nadal pozostają głównymi celami walk w Iraku.

Coroczne sprawozdanie w sprawie ochrony ludności cywilnej stanowi, iż większość aktów przemocy dokonywanych jest przez organizację ISIS, ale jednocześnie bada doniesienia o rzekomych nadużyciach dokonywanych przez Irackie Siły Bezpieczeństwa i powiązane z nimi grupy zbrojne, oraz braku ochrony ludności cywilnej w czasie nalotów i ostrzału.

Wysoki Komisarz Narodów Zjednoczonych do spraw Praw Człowieka (oddzielnie) powiedział stacji Al Jazeera, że nie było dowodów na używanie zakazanych przez akty prawa międzynarodowego bomb beczkowych przez siły irackie. Jednocześnie wspomniano o rosnącej liczbie ofiar cywilnych podczas nalotów i ostrzałów artyleryjskich na dzielnice mieszkalne, czyli tym samym na pozycje bojowników używają tych miejsc jako swoich kryjówek.

Raport informuje, że misja ONZ dla Iraku odnotowała co najmniej 3345 śmiertelnych ofiar cywilnych oraz co najmniej 7423 rannych w walkach od grudnia 2014 roku do końca kwietnia tego roku. Większość ofiar pochodzi z prowincji Bagdad, następnie prowincji Anbar i Diyala.

Tymczasem zgodnie z oświadczeniami telewizji państwowej wojska irackie wspierane przez milicje szyickie rozpoczęły operację wojskową celem odbicia z rąk Państwa Islamskiego prowincji Anbar. Oświadczenie o ofensywie zostało wydane niemal dwa miesiące po przejęciu przez organizację terrorystyczną kontroli nad strategicznym miastem Ramadi.

Zainteresowania: szeroko pojęta kwestia bezpieczeństwa, wojskowość, polityka międzynarodowa, historia najnowsza, kino, książki, gry wideo.