T-100 - kandydat w programie T-X. /Fot. Raytheon

Raytheon wycofuje się ze współpracy w ramach programu T-X

Koncern zbrojeniowy Raytheon poinformował o zakończeniu współpracy z włoskim konsorcjum Leonardo w kwestii udziału w przetargu T-X, którego celem jest wyłonienie nowego następcy dla wysłużonych należących do Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych samolotów szkolno-treningowych T-38 Talon.

Koncern zbrojeniowy Raytheon opublikował oświadczenie prasowe, w którym to poinformował o zakończeniu współpracy z włoskim konsorcjum Leonardo w kwestii udziału w przetargu na samoloty szkolenia zaawansowanego dla Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych (USAF).

W lutym 2016 roku Raytheon i Leonardo ogłosiły zamiar współpracy jako zespół w programie T-X. Choć jesteśmy przekonani, że T-100 jest mocnym rozwiązaniem, nasze firmy nie były w stanie osiągnąć porozumienia biznesowego, który byłoby najlepsze dla Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych … W związku z tym, Raytheon i Leonardo nie będą brać udziału w konkursie T-X.

– stwierdził rzecznik koncernu Raytheon, B. J. Boling.

/Fot. Raytheon

/Fot. Raytheon

Włoski producent wydał niemal identyczne oświadczanie prasowe. Leonardo poinformował, że rozważa teraz jak wykorzystać mocne strony i potencjał T-100 w jak najlepszym interesie Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych. Chociaż z programu wycofał się główny podwykonawca ? Raytheon – to nie jest jeszcze jasne, jaką drogę obierze włoskie przedsiębiorstwo. Wciąż istnieje szansa na znalezienie nowego partnera biznesowego.

Warto jednak zaznaczyć, że wycofanie się ze współpracy koncernu Raytheon stanowi niewątpliwie kolejną porażkę włoskiego konsorcjum Leonardo. Przypominamy, że wcześniej jednym z oferentów T-100 w ramach programu T-X był koncern General Dynamics ? w marcu 2015 roku podobnie jak dziś Raytheon zrezygnował on jednak z udziału w przetargu.

Przypominamy, że proponowany przez Raytheon i Leonardo T-100 to jeden z wariantów produkowanego przez Włochów samolotu szkolno-treningowego M-346 Master. Oświadczenie amerykańskiego koncernu wzbudziło nie lada zaskoczenie, ponieważ oferowany przez nie T-100 uznawano za faworyta w przetargu T-X. Warto zaznaczyć, że zakończenie współpracy Raytheona i Leonardo oznacza, że w programie T-X pozostają już tylko trzy oferty:

  • T-X – powstały dzięki współpracy Boeinga z Saabem. Amerykańsko-szwedzka propozycja w programie T-X została zaprezentowana w dniu 13 września 2016 roku w siedzibie Boeing Defense, Space & Security (BDS) (czytaj także: Nowy samolot szkolno-treningowy od Boeinga i Saab). Oblot tego nowego samolotu szkolno-treningowego miał miejsce w dniu 20 grudnia br. ubiegłego roku (czytaj także: Oblot samolotu szkolno-treningowego Boeing T-X [WIDEO]).
  • Model 400 będący wynikiem prac koncernu Northrop Grumman. Model 400 pokazano publicznie po raz pierwszy w dniu 18 sierpnia ubiegłego roku, na lotnisku Palmdale na pustyni Mojave w Kalifornii (czytaj także: Northrop Grumman Model 400 ? nowy samolot szkolno-treningowy).
  • T-50A, czyli zmodernizowany wariant południowokoreańskiego samolotu szkolno-bojowego Golden Eagle – powstały przy współpracy Lockheed Martin i Korea Aerospace Industries. Pierwszy lot tej maszyny miał miejsce w dniu 2 czerwca 2016 roku w południowokoreańskim mieście Sacheon.

T-X to oznaczenie programu, którego celem jest pozyskanie nowego samolotu szkolenia zaawansowanego dla Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych (USAF). Zgodnie z planami amerykańskich władz, nowe maszyny mają zastąpić wysłużone samoloty szkolno-treningowe Northrop T-38 Talon. Amerykańskie lotnictwo potrzebuje około 350 maszyn tego typu ? podaje Flight International ? szacuje się, że całościowe zapotrzebowanie amerykańskich sił zbrojnych może wzrosnąć do poziomu 1000 maszyn.

Źródło: Raytheon – Raytheon/Leonardo team withdraws from T-X competition | Leopandro – Leonardo Press Release

Zobacz także:

Zainteresowania: szeroko pojęta kwestia bezpieczeństwa, wojskowość, polityka międzynarodowa, historia najnowsza, kino, książki, gry wideo.