W dniu 6 stycznia br. delegacja Ministerstwa Obrony Narodowej uczestniczyła w prezentacji dwóch samolotów Gulfstream G550 klasy VIP przeznaczonych dla Sił Powietrznych RP do przewozu najważniejszych osób w państwie.
W piątek, 6 stycznia br. delegacja Ministerstwa Obrony Narodowej uczestniczyła w prezentacji (roll-out) dwóch samolotów Gulfstream G550 klasy VIP przeznaczonych dla Sił Powietrznych RP. Jak napisał wiceszef MON Bartosz Kownacki na Twitterze:
Po 23 latach, 13 postępowaniach i podpisaniu umowy 14.XI.16r. w dniu 6 stycznia delegacja Ministerstwa Obrony Narodowej uczestniczyła w Roll-Out naszych G550.
Savannah, Georgia, USA. / Wikimedia Commons.
Prezentacja kadłubów przyszłych samolotów VIP miała miejsce w zakładach Gulfstream Aerospace Corporation w Savannah, w stanie Georgia. Warto zauważyć, że nastąpiło to w niecałe 2 miesiące od podpisania umowy (czytaj więcej: IU MON: Podpisano umowę na dostawę dwóch małych samolotów VIP).
Umowa, warta ponad 440,5 mln USD, opiewa na dwa samoloty Gulfstream G550 wraz z pakietem logistycznym oraz dokumentacją techniczną i eksploatacyjną. Maszyny zostaną dostarczone w sierpniu br., a ich użytkownikiem będzie 1. Baza Lotnictwa Transportowego (1. BLTr) w Warszawie.
Fot. Twitter via @KownackiBartosz.
Zwycięstwo w przetargu na ?małe? samoloty VIP, należącego do koncernu General Dynamics, Gulfstream Aerospace Corporation z modelem G550 ogłoszono w dniu 21 października ub. r. (czytaj więcej: Amerykański Gulfstream zwycięzcą przetargu na małe samoloty VIP dla Polski). Pokonał on ofertę francuskiego Dassault Aviation z modelem Falcon 7X (czytaj więcej: Inspektorat Uzbrojenia: Dwie oferty na mniejszy samolot dla VIP). W tym roku rząd kupi jeszcze trzy większe maszyny: dwie nowe i jedną używaną o pojemności do 100 pasażerów (czytaj więcej: Polska kupi pięć samolotów klasy VIP).
Gulfstream G550 jest maszyną popularną w swojej klasie i od 2004 roku weszło do służby ok. 500 samolotów tego typu (z czego pozostaje 450, głównie w prywatnych rękach ? stan na styczeń 2016 r.). Istnieje wiele wariantów tych maszyn, w tym specjalistyczne: jako małe samoloty wczesnego ostrzegania (CAEW), dowodzenia i kontroli czy inne. Napęd stanowią dwa silniki turbowentylatorowe Rolls-Royce BR710 C4-11 o ciągu 68.44 kN każdy, a wymiary maszyny to: długość 29,4 metra, 28,5 metra rozpiętości skrzydeł oraz 7,9 metra wysokości. Maksymalna masa startowa wynosi 41.277 kg, prędkość maksymalna 941 km/h, pułap praktyczny 15.545 metrów, a zasięg to 12.501 km. Podkreślić należy, że w przedmiotowym postępowaniu sprawa bezpieczeństwa lotów traktowana została priorytetowo, czego przykładem może być m.in. wymaganie, aby samolot wyposażony był w nowoczesny system EVS (Enhanced Visual System), umożliwiający załodze wykonywanie lotu w trudnych warunkach atmosferycznych.
Źródło: Twitter via @KownackiBartosz
Czytaj także:
Polska kupi nowe samoloty rządowe
Zaktualizowany Plan Modernizacji Technicznej Sił Zbrojnych RP na lata 2017-2022