Ił-80 w 2009 roku. / fot. Kirył Naumenko (Wikimedia Commons).

Rosja odebrała pierwszy zmodernizowany „samolot zagłady” Ił-80

Zjednoczona Korporacja Produkcji Instrumentów (UIMC) poinformowała, że Siły Powietrzno-Kosmiczne Rosji (WKS) odebrały pierwszego zmodernizowanego Ił-80, pełniącego funkcję powietrznego stanowiska dowodzenia prezydenta i dowódcy sił zbrojnych na wypadek wojny.

Sklep Urodzeni Patrioci

W środę, 25 maja br., rzecznik UIMC w wywiadzie dla agencji informacyjnej TASS poinformował, że Ministerstwo Obrony FR odebrało pierwszy z dwóch zamówionych zmodernizowanych powietrznych stanowisk dowodzenia Ił-80 drugiej generacji. Prace nad nimi są prowadzone przez Zjednoczenie Naukowo-Produkcyjne Mechaniki Stosowanej Poljot w Niżnym Nowogrodzie nad Wołgą. Według UIMC, oba samoloty osiągną pełną zdolność operacyjną przed 2025 rokiem i będą pełnić służbę przez 20 lat.

Ił-80, oznaczony także jako Ił-86WPK (WPK od Wozdusznyj Komandnyj Punkt; w kodzie NATO: Maxdome) jest to strategiczny samolot dowodzenia, zbudowany w czterech egzemplarzach, mający uzupełnić flotę maszyn Ił-22M-11 Zebra. Oblatany w dniu 29 maja 1985 roku i powstały na bazie samolotu pasażerskiego Ił-86, „samolot zagłady” posiada charakterystyczną cechę braku okien (oprócz tych w kokpicie) oraz wielką, dielektryczną kopułę za kabiną pilotów w kształcie odwróconej wanny, w której – wg specjalistów – umieszczono anteny systemów łączności satelitarnej. Z kolei przed statecznikiem pionowym ogona w mniejszej kopule umieszczono najprawdopodobniej anteny systemu łączności Asteroid-S, a u dołu kadłuba znajduje się, rozwijana w czasie lotu, antena linowa o długości kilkuset metrów, będąca częścią systemu łączności w zakresie bardzo niskich częstotliwości Fregat do komunikacji z flotą strategicznych okrętów podwodnych. Pod skrzydłami, pomiędzy wewnętrznymi silnikami a kadłubem, umieszczono dodatkowe elektrogeneratory z uwagi na zwiększone zapotrzebowanie na prąd przez systemy maszyny, a w kadłubie znajdują się dodatkowe zbiorniki paliwa. Egzemplarze o nr bocznych: RF-86146, RF-86147, RF-86148 i RF-86149 stacjonują w 6991. Bazie Lotnictwa Transportowego w Czkałowskim pod Moskwą (do niedawna w 216. Eskadrze, należącej do 8. Dywizji Lotnictwa Specjalnego).

Czytaj także:

Rosyjski samolot wywiadowczy w Syrii

Kolejne opóźnienia następcy JSTARS

NATO rozmieściło samolot AWACS w Turcji

NATO rozważa użycie samolotów AWACS przeciwko ISIS

Komentarze

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.

Najpopularniejsze posty