W dniu 19 lutego br. MON FR poinformowało o rozpoczęciu badań i testów zmodernizowanego, wyspecjalizowanego sprzętu wojskowego, w tym gąsienicowych transporterów przegubowych (ATV) DT-10PM i DT-30PM (Witiaź) oraz kołowych z rodziny TREKOL.
Wiceminister obrony Rosji, gen. armii Dmitrij Bułhakow z Wydziału Informacji i Komunikacji Masowej MON FR poinformował w niedzielę, 19 lutego br., że specjaliści z Głównej Dyrekcji Pancernej resortu rozpoczęli szereg badań i testów zmodernizowanego*, wyspecjalizowanego sprzętu wojskowego w regionie arktycznym kraju. Testy dotyczą gąsienicowych transporterów przegubowych (Amphibious Articulated Tracked Vehicle; ATV) typu DT-10PM i DT-30PM oraz wielozadaniowych pojazdów kołowych z rodziny TREKOL.
*Komunikat MO FR dokładnie mówi o ?nowym? sprzęcie wojskowym, lecz z uwagi na opublikowane oznaczenie, jak i wizualne podobieństwo do istniejących pojazdów tej klasy, nie może być o tym mowy. ? przyp. red.
Położenie miejscowości Tiksi i wyspy Kotielnyj na terytorium Jakucji (Rosja). / Oprac. własne na podst. Wikimedia Commons.
Zgodnie z komunikatem, kolumna wyżej wymienionych pojazdów będzie miała za zadanie m.in. przejazd z miejscowości (a w zasadzie osiedla typu miejskiego ? przyp. red.) Tiksi cieśniną na wyspę Kotielnyj (archipelag Wysp Nowosyberyjskich) w Jakucji (Republika Sacha), poprzez pokrywę lodową zalegającą na powierzchni Morza Łaptiewów. Marsz będzie odbywać się na dystansie 2.000 km, temperaturze -60 stopni Celsjusza i wietrze o sile w porywach do 35 m/s, dlatego też pojazdy, jak i ich załogi zostały odpowiednio zabezpieczone na czas trwania wyprawy, w tym w specjalistyczne ubrania, paliwo oraz pożywienie, a wewnątrz przedziałów mieszkalnych zapewniono odpowiedni mikroklimat.
Testy mają na celu wyłonienie ewentualnych wad nowych, obiecujących kontenerów mieszkalnych, nadmuchiwanych namiotów dla ludzi i zwierząt, przeznaczonych do przebywania w Arktyce, środków do badania grubości lodu i uzdatniania wody ze śniegu, jak i jej odsalania czy opieki medycznej.
Gąsienicowe transportery przegubowe DT-10PM i DT-30PM są modernizacjami, odpowiednio, DT-10P i DT-30P, produkowanych seryjnie od 1982 roku, w ramach rodziny pojazdów Witiaź, wyposażonych w 12-cylindrowe silniki wielopaliwowe o mocy 710 KM i przystosowanych do operowania w ekstremalnych klimatach Antarktydy i Arktyki. Siły Zbrojne FR używają tych pojazdów do transportu amunicji, wyposażenia wojskowego i instalacji systemów wojskowych. Natomiast wyspecjalizowane pojazdy kołowe TREKOL produkowane są przez prywatną firmę rosyjską na rynek cywilny z myślą o wymagającym klimacie i terenie.
Fot. MO FR.
Wraz z niedawnymi zapowiedziami, a także pierwszymi działaniami dotyczącymi wzrostu aktywności militarnej w regionie arktycznym, rośnie także zapotrzebowanie na zdolności transportu sprzętu wojskowego, żołnierzy i innego wyposażenia w jednych z najbardziej ekstremalnych warunkach klimatycznych na Ziemi (czytaj także: Siergiej Szojgu: Rosja planuje zwiększenie sił powietrznodesantowych i wzmocnienie sił w Arktyce, Rosyjskie myśliwce w Arktyce, Rosja rozpoczyna ćwiczenia wojskowe w Arktyce oraz: Rosja otworzyła bazę naukową na Arktyce). W przypadku miejscowości Tiksi, ma zostać tam zmodernizowana baza lotnicza, podobnie jak w 2013 roku odtworzono istniejącą w czasach Związku Sowieckiego bazę lotniczą Temp na wyspie Kotielnyj.
Źródło:
mil.ru: ??????????? ???????? ?????????????????? ?????????? ?????????? ?????? ?????? ????????? ????? ???????? ???? ? ???????? ???????
Czytaj także:
Sherp ATV ? rosyjski pojazd do wszystkiego [WIDEO]
Podwyższona gotowość bojowa rosyjskich Iskanderów
Rosja: Ćwiczenia Wojsk Rakietowych Strategicznego Przeznaczenia przy granicy z Chinami
Rosjanie rozmieścili w Syrii najnowsze pojazdy minoodporne KamAZ Tajfun-K
Rosja buduje radar antyrakietowy w Arktyce