Pierwszy, nowy norweski śmigłowiec AW101, przeznaczony do zadań SAR. / fot. Leonardo.

Rozpoczęcie dostaw poszukiwawczo-ratowniczych AW101 dla Norwegii

W dniu 20 listopada br. włoskie konsorcjum Leonardo poinformowało o dostarczeniu pierwszego z szesnastu zamówionych przez rząd w Oslo śmigłowców poszukiwawczo-ratowniczych (SAR) typu AW101 jako następcy modelu Westland Mk43B Sea King.

Sklep Urodzeni Patrioci

Baza lotnicza Sola, Norwegia. / Wikimedia Commons.

W poniedziałek, 20 listopada br. włoskie konsorcjum Leonardo poinformowało o dostarczeniu pierwszego z szesnastu zamówionych przez rząd w Oslo śmigłowców poszukiwawczo-ratowniczych (search and rescue; SAR) do działań w każdych warunkach pogodowych typu AgustaWestland AW101. Nowe maszyny zastąpią dwanaście śmigłowców typu Westland Mk43B Sea King.

Maszyny będą formalnie podlegać Ministerstwu Sprawiedliwości i Bezpieczeństwa Publicznego (Det kongelige justis- og beredskapsdepartement), ale operatorem będzie 137. Skrzydło, któremu podlega 330. Eskadra (330 skvadron) Norweskich Królewskich Sił Powietrznych (RNoAF).

Pierwszy egzemplarz AW101 wystartował z zakładów Leonardo w Yeovil w Wielkiej Brytanii w dniu 17 listopada br. i wylądował w norweskiej bazie lotniczej Sola na południu kraju, gdzie maszyna przejdzie wstępne testy operacyjne i ewaluacyjne (Operational Test & Evaluation; OT&E) przed formalnym wejściem do służby w 2018 roku. Dostawy kolejnych zamówionych maszyn będą trwać do 2020 roku i zostaną rozmieszczone w sześciu bazach lotniczych, których zadaniem są operacje typu SAR na Morzu Norweskim i Północnym.

Bjørn Ivar Aarseth, dyrektor programu NAWSARH (Norwegian All-Weather Search And Rescue Helicopter) w Ministerstwie Sprawiedliwości i Bezpieczeństwa Publicznego, powiedział:

Dostarczenie pierwszego śmigłowca stanowi kamień milowy w norweskim programie tego typu maszyn poszukiwawczo-ratownicznych we wszystkich warunkach pogodowych, a wszyscy są zachwyceni pierwszym AW101 w Norwegii. Chciałbym pogratulować mojemu zespołowi w Ministerstwie Sprawiedliwości, kluczowym współpracownikom z norweskiego sektora obrony, konsorcjum Leonardo i wszystkim innym partnerom z branży, dzięki którym osiągnęliśmy ten milowy krok.

Z kolei Jon Clark, dyrektor tego programu w Leonardo, dodał:

AW101, który opracowaliśmy dla Norwegii, jest bez wątpienia najsilniejszym śmigłowcem SAR na świecie i z dumą dostarczyliśmy pierwszy egzemplarz, który będzie służył mieszkańcom Norwegii przez dziesięciolecia. Ta umowa jest bardzo długofalowym partnerstwem, na który składa się przemysł, Ministerstwo Sprawiedliwości i Bezpieczeństwa Publicznego, Królewskie Norweskie Siły Powietrzne i Norweska Agencja Uzbrojenia, których wspólnym celem jest dostarczenie bezkonkurencyjnej usługi SAR – oczekujemy na wejście do służby operacyjnej w 2018 roku.

Obecnie, RNoAF operują od 1973 roku flotą 12 śmigłowców poszukiwawczo-ratowniczych typu Westland Mk43B Sea King, które są rozmieszczone w bazach lotniczych Sola (dowództwo), Rygge, Florø, Ørland, Bodø oraz Banak. Pierwsze dyskusje o potrzebie zakupu ich następców pojawiły się już w 1997 roku. W 2001 roku rząd w Oslo zamówił 14 śmigłowców wielozadaniowych NHIndustries NH90 dla Norweskiej Królewskiej Marynarki Wojennej (Sjøforsvaret), które rywalizowały z modelami AgustaWestland AW101, Eurocopter AS532 Cougar oraz Sikorsky S-92. RNoAF również miały otrzymać maszyny tego typu, w ramach redukcji kosztów, ale anulowano tę opcję w 2007 roku. Uruchomiono program NAWSARH, w którym ponownie wzięto pod uwagę śmigłowce NH90, AW101 i S-92, a także EC-725 (obecnie H225M Caracal). W dniu 8 listopada 2013 roku zdecydowano, że AW101 będzie nowym śmigłowcem SAR w liczbie 16 egzemplarzy, z opcją na 6 kolejnych (Norwegia zapłaciła 1,15 mld EUR). Ostatni Mk43B Sea King ma zostać wycofany do 2020 roku.

Norweski śmigłowiec Westland Mk43B Sea King, przeznaczony do zadań SAR. / Wikimedia Commons (GNU Free Documentation 1.2).

AgustaWestland AW101 (wcześniej jako EH101) jest średnim śmigłowcem wielozadaniowym, opracowanym przez włoską Agusta S.p.A i brytyjską Westland Helicopters, a od 2016 roku produkowanym przez koncern obronno-lotniczy Leonardo (do którego należą m.in. zakłady PZL-Świdnik S.A.). Śmigłowiec ma 19,53 metra długości, 18,59 metra średnicy wirnika głównego, 6,62 metra wysokości oraz 14,6 tony maksymalnej masy startowej. Napędzany trzema silnikami turbowałowymi Rolls-Royce Turbomeca RTM322-01, General Electric T-700-GE-T6A1 lub General Electric CT7-8E (zależnie od wersji). Załogę stanowi 3-4 lotników, a ładowność wynosi 5.520 kg lub 45 żołnierzy. Jak dotąd osiem maszyn rozbiło się (z czego trzy były to prototypy). Prędkość maksymalna wynosi 309 km/h, przelotowa 278 km/h, zasięg 833 km, a pułap 4.575 metrów.

Powstało wiele wersji śmigłowca, które różnią się od siebie wyposażeniem, w zależności od potrzeb użytkowników. Wśród nich jest 12 państw: Algieria (wersja 610), Arabia Saudyjska, Dania (512 Merlin), Indonezja, Kanada (511 jako CH-149 Cormorant), Japonia (510, 518), Nigeria, Norwegia (do tej pory tylko 612), Portugalia (514, 515, 516), Turkmenistan, Wielka Brytania (111/Merlin HM1, 411/Merlin HC3, Merlin HM2, Merlin HC4/4A oraz planowany Merlin ASaC5) oraz Włochy (110, 112, 410, 413, 611). Niedoszłymi użytkownikami maszyn były Indie i USA (519 na licencji jako Lockheed Martin VH-71 Kestrel). Pierwszy prototyp został oblatany w dniu 9 października 1987 roku, a produkcja seryjna ruszyła 10 lat później. Zbudowany w wielu wariantach śmigłowiec pełni rolę maszyny zwalczania okrętów podwodnych (ZOP) i nawodnych (ASuW), wczesnego ostrzegania i kontroli (AEW&C), desantowej, poszukiwawczo-ratowniczej (SAR), ratownictwa bojowego (CSAR), transportowej, patrolowej/ochrony rybołówstwa, zwalczania min (AMCM) czy do przewozu bardzo ważnych osób (VVIP).

PZL-Świdnik S.A., wspólnie z Leonardo, oferują model AW101 dla Marynarki Wojennej RP do zadań poszukiwawczo-ratowniczych (SAR) oraz przeciwminowych (AMCM) (czytaj więcej: Śmigłowce AgustaWestland AW101 dla Marynarki Wojennej RP? oraz: Świdnik: Pierwsza w Polsce oficjalna prezentacja śmigłowca AW101 [WIDEO]). Ostatnio, szef MON Antoni Macierewicz, zasygnalizował potrzebę zakupu kolejnych poszukiwawczo-ratowniczych śmigłowców W-3WARM Anakonda dla Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej (czytaj więcej: Więcej poszukiwawczo-ratowniczych śmigłowców Anakonda dla Wojska Polskiego?).

Źródło:

leonardocompany.com: Leonardo starts delivery of 16 AW101 Norwegian all-weather SAR helicopters

Czytaj także:

Norwegowie odebrali pierwsze myśliwce F-35 [FOTO+WIDEO]

Włoski przemiennopłat AW609 w wersji poszukiwawczo-ratowniczej [FOTO]

BLMW: Kolejna udana akcja ratownicza na Bałtyku

Śmigłowce Caracal dla Indyjskiej Straży Wybrzeża

Awaryjne lądowanie AW101 na Słowacji?

Leonardo powraca do gry w programie T-X

Leonardo zbuduje następcę włoskich śmigłowców AW129 Mangusta

Leonardo: M-345 HET oblatany

Komentarze

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.

Najpopularniejsze posty