Prototyp CH-53K King Stallion podczas pierwszej, oficjalnej prezentacji w dniu 5 maja 2014 roku. / Wikimedia Commons.

Rusza produkcja seryjna ciężkiego śmigłowca CH-53K King Stallion dla USMC

Amerykańskie Dowództwo Systemów Powietrznych (NAVAIR) udzieliło kontraktu koncernowi Lockheed Martin na rozpoczęcie wstępnej produkcji seryjnej nowych, ciężkich śmigłowców transportowych CH-53K King Stallion, przeznaczonych dla Korpusu Piechoty Morskiej.

W piątek, 1 września br. amerykański koncern Lockheed Martin poinformował, że dzień wcześniej otrzymał od Dowództwa Systemów Powietrznych (Naval Air Systems Command; NAVAIR) kontrakt w wysokości 303.974.406 USD na dostawę dwóch ciężkich śmigłowców transportowych CH-53K King Stallion dla Korpusu Piechoty Morskiej (United States Marine Corps; USMC) w ramach pierwszej transzy wstępnej produkcji seryjnej (Low Rate Initial Production; LRIP) tych maszyn. W ramach kontraktu, producent zapewni także wsparcie programowe i logistyczne, specjalne wyposażenie wspomagające oraz części zamienne. Montaż śmigłowców odbędzie się w zakładach Sikorsky Aircraft Corporation w Stratford (Connecticut) i ma zakończyć się do grudnia 2021 roku.

Dr Mike Torok, wiceprezes Lockheed Martin ds. programu CH-53K, powiedział:

Uzyskanie zgody USMC na rozpoczęcie produkcji i przyznanie pierwszej umowy to kamienie milowe, osiągnięte dzięki ogromnym osiągnięciom wspólnego wysiłku zespołów Sikorsky, NAVAIR i Korpusu. Jest to dzień, do którego zmierzaliśmy ? do dostaw tych niesamowitych zdolności [transportowych] dla USMC.

Z kolei płk Hank Vanderborght, szef programu NAVAIR PMA-261 (ciężkich śmigłowców transportowych) w Korpusie Piechoty Morskiej, dodał:

Właśnie z powodzeniem uruchomiliśmy produkcję najpotężniejszego śmigłowca, jaki nasz kraj kiedykolwiek zaprojektował. Jego niesamowite zdolności zrewolucjonizują sposób, w jaki nasz kraj prowadzi działania wojenne, zapewniając znaczne zwiększenie logistyki (…). Jestem dumny z naszego zespołu rząd-wykonawca, że tak się stało.

Kontrakt jest wynikiem zgody przez podsekretarza obrony ds. zamówień, technologii i logistyki Departamentu Obrony na rozpoczęcie produkcji tych maszyn, wydanej w dniu 4 kwietnia br. (czytaj więcej: USA: Zielone światło dla produkcji CH-53K King Stallion). Korpus Piechoty Morskiej wykorzystuje obecnie około 180 maszyn z rodziny CH-53 ? wśród nich są CH-53E Super Stallion oraz MH-53E Sea Dragon. Te pierwsze zostaną zastąpione przez nowe maszyny w liczbie 200 egzemplarzy, które zostaną pozyskane do 2029 roku. Według Buisness Insider, każda z nich ma kosztować średnio 85 mln USD (oraz 105 mln USD w przypadku doliczenia do tej kwoty m.in. kosztu części zamiennych).

Prezentacja pierwszego prototypu CH-53K King Stallion, oznaczonego jako EDM-1, miała miejsce w dniu 4 maja 2014 roku, a opóźniony oblot z kolei w dniu 27 października 2015 roku na terenie zakładów Sikorsky Aircraft Corporation w West Palm Beach na Florydzie (czytaj więcej: Oblot CH-53K King Stallion [WIDEO]). Producent dostarczył łącznie jeszcze trzy prototypy (EDM-2, EDM-3 i EDM-4), które do 2018 roku będą przechodzić fazę intensywnych testów, mających na celu dopracowanie rozwiązań dla Korpusu (czytaj także: Kolejne testy CH-53K King Stallion). Wstępną zdolność bojową (initial operational capability; IOC) wszystkie cztery maszyny mają osiągnąć w 2019 roku.

Prototyp CH-53K podczas lotu nad Sikorsky Development Flight Center w West Palm Beach (Florida) / PRNewsfoto/Lockheed Martin.

CH-53K King Stallion posiada zbliżone rozmiary jak jego poprzednik ? CH-53E Super Stallion, jest wyposażony w trzy silniki turbowałowe GE38-1B (oznaczenie w US Navy: T408-GE-400) o mocy 7.500 KM/5.520 kW firmy GE Aviation, których moc przekładana jest przez nowe piasty, wykonane z elastomerów (polimerowych tworzyw sztucznych ? przyp. red.) oraz nowe, całkowicie kompozytowe śmigła (siedem wirnika głównego oraz cztery ogonowego). Maszyna jest także wyposażona w nowy, zdigitalizowany glass-cockpit.

Nowością, w porównaniu z poprzednikiem, jest system zarządzania misją, który redukuje pracę pilotażową załogi podczas lotu, pozwalając na skupienie się na celach misji, zwiększenie stabilizacji, w tym automatyczne podejście do stabilizowanego zawieszenia czy utrzymanie pozycji zawisu. Oprócz tego, śmigłowiec posiada wbudowany system monitoringu systemów pokładowych oraz wykrywania i izolowania usterek.

Maksymalna masa startowa wynosi 39,9 tony (Super Stallion ? 33,3 tony), a ładowność 15,9 tony (Super Stallion ? 14,5 tony), co pozwala na transport nawet do 55 żołnierzy. Długi na 30,2 metra i przy maksymalnej prędkości 315 km/h śmigłowiec, będzie mógł dolecieć na odległość do 852 km (promień działania wynosi 204 km).

CH-53K King Stallion. / fot. Sikorsky Aircraft Corporation.

Źródła:

news.lockheedmartin.com: U.S. Marine Corps Awards Contract to Lockheed Martin to Begin CH-53K Helicopter Production

defense.gov: Contracts. Press Operations. Release No: CR-169-17. Aug. 31, 2017

Czytaj także:

USA: Prototyp przemiennopłata nowej generacji gotowy do oblotu

Bell 525 Relentless będzie oferowany na rynek wojskowy

Wypadek eksperymentalnego śmigłowca S-97 Raider [WIDEO]

Boeing i Sikorsky ujawniają koncepcję szturmowego wariantu SB>1 Defiant [WIDEO]

Boeing otrzymał kontrakt na budowę śmigłowców Chinook następnej generacji

Armia USA chce utrzymać w linii śmigłowce Chinook łącznie 100 lat

Ciężkie śmigłowce Chinook dla US Army

Airbus zmodernizuje niemieckie śmigłowce Sea Stallion

Katastrofa Super Stalliona

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.