Amerykańskie Dowództwo Systemów Powietrznych (NAVAIR) udzieliło kontraktu koncernowi Lockheed Martin na rozpoczęcie wstępnej produkcji seryjnej nowych, ciężkich śmigłowców transportowych CH-53K King Stallion, przeznaczonych dla Korpusu Piechoty Morskiej.
W piątek, 1 września br. amerykański koncern Lockheed Martin poinformował, że dzień wcześniej otrzymał od Dowództwa Systemów Powietrznych (Naval Air Systems Command; NAVAIR) kontrakt w wysokości 303.974.406 USD na dostawę dwóch ciężkich śmigłowców transportowych CH-53K King Stallion dla Korpusu Piechoty Morskiej (United States Marine Corps; USMC) w ramach pierwszej transzy wstępnej produkcji seryjnej (Low Rate Initial Production; LRIP) tych maszyn. W ramach kontraktu, producent zapewni także wsparcie programowe i logistyczne, specjalne wyposażenie wspomagające oraz części zamienne. Montaż śmigłowców odbędzie się w zakładach Sikorsky Aircraft Corporation w Stratford (Connecticut) i ma zakończyć się do grudnia 2021 roku.
Dr Mike Torok, wiceprezes Lockheed Martin ds. programu CH-53K, powiedział:
Uzyskanie zgody USMC na rozpoczęcie produkcji i przyznanie pierwszej umowy to kamienie milowe, osiągnięte dzięki ogromnym osiągnięciom wspólnego wysiłku zespołów Sikorsky, NAVAIR i Korpusu. Jest to dzień, do którego zmierzaliśmy ? do dostaw tych niesamowitych zdolności [transportowych] dla USMC.
Z kolei płk Hank Vanderborght, szef programu NAVAIR PMA-261 (ciężkich śmigłowców transportowych) w Korpusie Piechoty Morskiej, dodał:
Właśnie z powodzeniem uruchomiliśmy produkcję najpotężniejszego śmigłowca, jaki nasz kraj kiedykolwiek zaprojektował. Jego niesamowite zdolności zrewolucjonizują sposób, w jaki nasz kraj prowadzi działania wojenne, zapewniając znaczne zwiększenie logistyki (…). Jestem dumny z naszego zespołu rząd-wykonawca, że tak się stało.
Kontrakt jest wynikiem zgody przez podsekretarza obrony ds. zamówień, technologii i logistyki Departamentu Obrony na rozpoczęcie produkcji tych maszyn, wydanej w dniu 4 kwietnia br. (czytaj więcej: USA: Zielone światło dla produkcji CH-53K King Stallion). Korpus Piechoty Morskiej wykorzystuje obecnie około 180 maszyn z rodziny CH-53 ? wśród nich są CH-53E Super Stallion oraz MH-53E Sea Dragon. Te pierwsze zostaną zastąpione przez nowe maszyny w liczbie 200 egzemplarzy, które zostaną pozyskane do 2029 roku. Według Buisness Insider, każda z nich ma kosztować średnio 85 mln USD (oraz 105 mln USD w przypadku doliczenia do tej kwoty m.in. kosztu części zamiennych).
Prezentacja pierwszego prototypu CH-53K King Stallion, oznaczonego jako EDM-1, miała miejsce w dniu 4 maja 2014 roku, a opóźniony oblot z kolei w dniu 27 października 2015 roku na terenie zakładów Sikorsky Aircraft Corporation w West Palm Beach na Florydzie (czytaj więcej: Oblot CH-53K King Stallion [WIDEO]). Producent dostarczył łącznie jeszcze trzy prototypy (EDM-2, EDM-3 i EDM-4), które do 2018 roku będą przechodzić fazę intensywnych testów, mających na celu dopracowanie rozwiązań dla Korpusu (czytaj także: Kolejne testy CH-53K King Stallion). Wstępną zdolność bojową (initial operational capability; IOC) wszystkie cztery maszyny mają osiągnąć w 2019 roku.
Prototyp CH-53K podczas lotu nad Sikorsky Development Flight Center w West Palm Beach (Florida) / PRNewsfoto/Lockheed Martin.
CH-53K King Stallion posiada zbliżone rozmiary jak jego poprzednik ? CH-53E Super Stallion, jest wyposażony w trzy silniki turbowałowe GE38-1B (oznaczenie w US Navy: T408-GE-400) o mocy 7.500 KM/5.520 kW firmy GE Aviation, których moc przekładana jest przez nowe piasty, wykonane z elastomerów (polimerowych tworzyw sztucznych ? przyp. red.) oraz nowe, całkowicie kompozytowe śmigła (siedem wirnika głównego oraz cztery ogonowego). Maszyna jest także wyposażona w nowy, zdigitalizowany glass-cockpit.
Nowością, w porównaniu z poprzednikiem, jest system zarządzania misją, który redukuje pracę pilotażową załogi podczas lotu, pozwalając na skupienie się na celach misji, zwiększenie stabilizacji, w tym automatyczne podejście do stabilizowanego zawieszenia czy utrzymanie pozycji zawisu. Oprócz tego, śmigłowiec posiada wbudowany system monitoringu systemów pokładowych oraz wykrywania i izolowania usterek.
Maksymalna masa startowa wynosi 39,9 tony (Super Stallion ? 33,3 tony), a ładowność 15,9 tony (Super Stallion ? 14,5 tony), co pozwala na transport nawet do 55 żołnierzy. Długi na 30,2 metra i przy maksymalnej prędkości 315 km/h śmigłowiec, będzie mógł dolecieć na odległość do 852 km (promień działania wynosi 204 km).
CH-53K King Stallion. / fot. Sikorsky Aircraft Corporation.
Źródła:
news.lockheedmartin.com: U.S. Marine Corps Awards Contract to Lockheed Martin to Begin CH-53K Helicopter Production
defense.gov: Contracts. Press Operations. Release No: CR-169-17. Aug. 31, 2017
Czytaj także:
USA: Prototyp przemiennopłata nowej generacji gotowy do oblotu
Bell 525 Relentless będzie oferowany na rynek wojskowy
Wypadek eksperymentalnego śmigłowca S-97 Raider [WIDEO]
Boeing i Sikorsky ujawniają koncepcję szturmowego wariantu SB>1 Defiant [WIDEO]
Boeing otrzymał kontrakt na budowę śmigłowców Chinook następnej generacji
Armia USA chce utrzymać w linii śmigłowce Chinook łącznie 100 lat
Ciężkie śmigłowce Chinook dla US Army
Airbus zmodernizuje niemieckie śmigłowce Sea Stallion
Katastrofa Super Stalliona